Extrabuss till fotbollsstadion

Startat av Lars-Henrik Larsson, 09 februari 2008, 10:25:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Henrik Larsson

Sommaren 1974 i Stockholm. En "raket" står och avvaktar på Norra Bantorget för att få köra fotbollsentusiaster till Råsunda.

Stefan P

Hej

Varför har bussen fått namnet  "raket"

mvh Stefan P

Nico

Kan det bli bättre? Det här är en av de skönaste bilder jag sett (trots en retfull stolpe) från en tid som inte känns så avlägsen, men som tyvärr ändå är det.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussmicke

Citat från: Lars-Henrik Larsson skrivet 09 februari 2008, 10:25:45 AM
Sommaren 1974 i Stockholm. En "raket" står och avvaktar på Norra Bantorget för att få köra fotbollsentusiaster till Råsunda.

Hooooaaa, hur ska jag nu kunna jobba efter du lagt ut detta?
Nu kommer man ju dräggla ned hela lagergolvet..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Mycket  trevligt!

Hur  var  dessa  att  köra?

/Peter

Hasse L

De flesta H 84-orna hade en trestegs automatlåda och lär ha kommit att kallas Raketer efter de trestegsraketer som sköt upp de första satelliterna i rymden. (EN populär teori.)
De var förstås roliga att köra, om än en smula "tungtrampade". Kunde fås på helpass i Sollentuna. Några modifierades för linje 550 Spånga stn - Tensta - Hjulsta med stora barnvagnsplatser. SL-numren var 6439-6472.

mvh
H

Peter Öden

Hej !

Vilken nostalgikick !!!
Var det i samband med ombyggnaden från vänstertrafik till högertrafik som "raketerna" fick det
mindre omfånget på avgasröret ?? Från början hade de rör modell "stuprör" med ansenlig diameter
vilket förde med sig en ljudnivå av det högre steget, SS fd. H15 hade de även väl tilltagen diameter
på avgasröret !

Var det Volvomatic som "raketerna" hade som växellåda ? Någon som vet ??

Mvh Peter Ö