Några nyblivna "tonåringar" som snart gjort sitt [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 08 februari 2008, 19:01:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I det gråa februarivädret var jag idag ute och tog lite bilder på stadstrafiken i Borås. Här följer några bilder på Borås Lokaltrafiks Volvo/Säffle som tillhör den serie som kommer att fasas ut först när de nya bussarna kommer om ett tag. Dessa bussar blev "tonåringar", alltså 13 år, ungefär vid årsskiftet.


BL 012 på linje 9 på Allégatan i rondellen vid Yxhammarsgatan. Till höger BL:s färdtjänstbil 416.


BL 008, den första i denna serie bussar, på linje 7 i samma korsning som bussen ovan.


BL 013 på linje 2 svänger in på Lilla Brogatan från Allégatan.


BL 011 har kommit något längre i motsvarande sväng och eftersom det är trångt på platsen tvingas ordningsmakten backa lite för att bussen ska komma fram.


BL 035 är nästan ett år nyare än sina kompisar på bilderna ovan men den får vara med ändå. Här har den som linje 1 just passerat järnvägsövergången i skarven mellan Skaraborgsvägen och Järnvägsgatan.

yngrot

Underligt att de fortfarande rullar så som gator ser ut i Borås och dessutom väldigt eftersatt underhåll då det var tänkt att de skulle vart utbytta för några år sedan. Upphandlingen av stadstrafiken skjöts ju upp ett antal ggr + överklagan.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 08 februari 2008, 19:25:35 PM
Trevligt, 13 år är ju ingen ålder.

Beror väl lite på busstyp och vilken trafik den rullar i (samt hur omsorgsfull ägaren är). 13 år för en buss (Säffle dessutom) i stadstrafik är väl i överkant medan t ex en 13 år gammal Fifty som gått landsbyggstrafik knappt är inkörd. 

Ersa

Fast det är alltid tråkigt då lågentrévagnar som dessa fasas ut enbart pga årsmodellen. Klarar de uppsatta miljö- och tillgänglighetskrav bör de få rulla vidare. Man kan ju jämföra med outslitliga etanoldrivna MaxCi-vagnar i andra städer. Som nämnts i annan tråd faller dem enbart på årsmodellen och inte på nya miljö- och tillgänglighetskrav.

Skalman

> Fast det är alltid tråkigt då lågentrévagnar som dessa fasas ut enbart pga årsmodellen.

Tyvärr ett problem som förekommer i många trafikavtal.

Många "bra" bussar försvinner till förmån för "sämre", bara för årsmodellens skull.

Men man kan väl anta att grundproblemet är att hitta ett "mått" på bussarnas
skick som samtliga avtalsparter kan godkänna, och som blir genomgående
för huvudmannens flotta. Vad skulle alternativet vara? Att låta en oberoende
besiktningsman göra en bedömning av bussen..? Någon lättlöst fråga är
det i alla fall inte...

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 08 februari 2008, 19:01:48 PM
I det gråa februarivädret var jag idag ute och tog lite bilder på stadstrafiken i Borås. Här följer några bilder på Borås Lokaltrafiks Volvo/Säffle som tillhör den serie som kommer att fasas ut först när de nya bussarna kommer om ett tag. Dessa bussar blev "tonåringar", alltså 13 år, ungefär vid årsskiftet.


Som tonåringar är dessa bussar inte alls trotsiga. De är de mest lydiga bussar vi har i trafiken i Borås, för att jämföra med våra nyare MAN som nästan inte gör annat än sysslar med busstreck. Dessa får vi dras med länge till (om de håller) medan våra lydiga Volvo dessvärre försvinner inom en månad.  :'(
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Skalman skrivet 09 februari 2008, 12:03:05 PM
> Fast det är alltid tråkigt då lågentrévagnar som dessa fasas ut enbart pga årsmodellen.

Tyvärr ett problem som förekommer i många trafikavtal.

Många "bra" bussar försvinner till förmån för "sämre", bara för årsmodellens skull.

Men man kan väl anta att grundproblemet är att hitta ett "mått" på bussarnas
skick som samtliga avtalsparter kan godkänna, och som blir genomgående
för huvudmannens flotta. Vad skulle alternativet vara? Att låta en oberoende
besiktningsman göra en bedömning av bussen..? Någon lättlöst fråga är
det i alla fall inte...

Kan inte göra annat än att hålla med Dig! Dessutom begriper de som vill fasa ut bussar bara för ålderns skull inte ett jota av vad de sysslar med. De sitter på kontor och vet inget om vilka bussar som är bra eller dåliga.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

scaniaolsson

Trevligt med bilder från "knallebygden", speciellt med Scandic Hotell.
Där snarkade man ett antal nätter i månadsskiftet okt/nov 2004.

Jobbade då på en av televerkets avknoppningar och var under en vecka utlånad till Boråsområdet.

Tyvärr såg vi inte så mycket av staden då vi stack iväg vid 07:30 och var sällan hemma före 18:00
Då det dessutom blev fri parkering i kvarteren.

Trevliga bilder.

Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.