Huvudmeny

Nya bussar!

Startat av Krille, 08 februari 2008, 18:02:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Dom där i SL-lack skulle inte vara helt fel!  :o

Snygga skapelser dom fått till!

Optimal

Är det biogas brukar det stå CNG

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 09 februari 2008, 12:02:05 PM
Är det biogas brukar det stå CNG

CNG står för Compressed Natural Gas och beteckningen används såväl för bussar som går på naturgas som biogas. Egentligen är det inte någon skillnad på bussen -det är rätt och slätt en gasbuss och den går att köra på såväl naturgas som biogas. Det som skiljer är alltså hur gasen framställs. Naturgas förekommer dock knappast på ostkusten. Det skulle innebära långa transporter.

Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 08 februari 2008, 18:02:17 PM

Nu har man börjat köra med biogasbussarna på allvar.
Idag syntes dock bara en till, nämligen 66:an.

Mer bilder kommer framöver

/K

Mkt trevligt! Bilden ovan är ju väldigt lyckad med äldsta CN112:an och den drygt tjugo år nyare gasbussen. Lär inte bli så många tillfällen mer att fånga båda på samma bild.
Sen är det väl konstigt att ingen kommenterat/dömt ut den illgröna bakdelen på Solarisarna! (Men då får man förstås titta ordentligt på bilderna).
Angående de diskreta gastankarna så är ju det här lågentrébussar där man utnyttjat takhöjden i den främre delen av bussen och sänkt ner tankarna.
Krille, förresten, du har inte bild på någon av gas-mercorna (sopbilarna)?

Mvh GL

Jacob med C

Dom var riktigt trevliga att se. Undrar om hur snygg dom ser ut live.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 februari 2008, 14:22:24 PM
Krille, förresten, du har inte bild på någon av gas-mercorna (sopbilarna)?

Tack! Nä, faktiskt inte! Har gått å tänkt länge att man måste fota dom,
har dock ej blivit av. Får lova på bättring.

/K

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 februari 2008, 14:22:24 PM
Sen är det väl konstigt att ingen kommenterat/dömt ut den illgröna bakdelen på Solarisarna! (Men då får man förstås titta ordentligt på bilderna).

Lägg gärna ut en illgrön bakbild så får vi se om jag dömer ut den. Men jag kan väl knappast döma ut något som har att göra med mitt polska favoritbussmärke  ;)