Jönköpings Kommuntrafik 129.

Startat av Kent Skoog, 08 februari 2008, 17:31:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.

Volvo ASJ RL 1954/55. Bussen köptes ny av Rosenqvists Omnibustrafik, Huskvarna, som sedan övergick till TJH Trafik AB Jönköping - Huskvarna. TJH övergick sedan till Jönköpings Kommuntrafik, där bussen fick 129 som inv.nr. Bilden är tagen i januari 1970 vid garaget i Jönköping. Till vänster om F 762 står en av Capitolerna som Jönköping köpte under 1966. Blev ej ombyggd.

Walter

Tackar för bilden! Skillnad mot den senare 129, en Säffle med plastfront
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 08 februari 2008, 17:31:50 PM
En bild från Peter Ödén.

Volvo ASJ RL 1954/55. Bussen köptes ny av Rosenqvists Omnibustrafik, Huskvarna, som sedan övergick till TJH Trafik AB Jönköping - Huskvarna. TJH övergick sedan till Jönköpings Kommuntrafik, där bussen fick 129 som inv.nr. Bilden är tagen i januari 1970 vid garaget i Jönköping. Till vänster om F 762 står en av de f.d. Capitolerna som Jönköping köpte under 1966. Blev ej ombyggd.

"Blev ej ombyggd" torde syfta på Capitolen och om den köptes under 1966 måste den alltså ha köpts begagnad. Varifrån? Jag har bara nya Capitoler noterade på Jönköping och alla dessa hängde de med till 1973 åtminstone och hann få nya regnummer. Men mina anteckningar är långt ifrån kompletta.
ASJ-bussen på bilden verkar ha fått dörrar på höger sida men fortfarande högerstyrd.
Mycket diggabel bild för övrigt.

Jonas Gustafsson

Citat från: Kent Skoog skrivet 08 februari 2008, 17:31:50 PM
En bild från Peter Ödén.

Volvo ASJ RL 1954/55. Bussen köptes ny av Rosenqvists Omnibustrafik, Huskvarna, som sedan övergick till TJH Trafik AB Jönköping - Huskvarna. TJH övergick sedan till Jönköpings Kommuntrafik, där bussen fick 129 som inv.nr. Bilden är tagen i januari 1970 vid garaget i Jönköping. Till vänster om F 762 står en av de f.d. Capitolerna som Jönköping köpte under 1966. Blev ej ombyggd.

F.d. Capitoler? Slutade de vara Capitoler när de flyttades till Jönköping?  ;D
Skämt åsido, en trevlig bild på en ovanlig busstyp (ASJ-bussen alltså)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svoca

Två ScV C70/3 av 1957-årsmodell hyrdes 1966-1967 från Gävle Stadstrafik. De var Gävle nr 81/X 214 och 82/X 390. Fick i Jönköping nr 3(81) och nr 5(82). De lackerades bara om nedtill i Jönköpings blåa färg. Eftersom de endast var
hyrda fick de gå kvar med X-nr trots att de gick i trafik i Jönköping. Efter högertrafikomläggningen 1967-09-03
köptes de av Jönköpings Kommuntrafik. Vid besök i Jönköping något år efter dagen H kunde konstateras att de
ännu ej blivit ombyggda till högertrafikutförande. Båda stod avställda i uppställningshallen. Vid förfrågan hos
Kommuntrafiken blev svaret att de skulle högerombyggas. Några år senare, närmare bestämt 1971, skars de ner med
svets inne på Kommuntrafikens område. Man hade något bussöverskott och de f d Gävlebussarna var för rostiga i
chassi m m så de blev skrot. Mycket reservdelar togs tillvara till de Capitolbussar som ännu fanns kvar i trafik. Bussarna blev aldrig omregistrerade till Jönköpings län, d v s länsbokstav F. Vore kul om någon har någon bild på
någon av dessa bussar i trafik i Jönköping med X-reg nr.

Buss-Anders

Samma buss Volvo AJS gick i Lund på 50-talet och jag åkte med dem.

De finns på s . 28 i dokumentet. http://www.lund.se/upload/142310/Stadstrafiken_lund_80_år_bok.pdf
Jag åkte även med bussen på s. 26.
Detta var på slutet  av 50-talet och jag var inte så gammal.
Minns bl.a att jag och min tvillinbror som 5-åringar klev på bussen och åkte från hållplatsen utan biljett. Vi åkte från hållplatsen i Nilstorp som finns i dokumentet. Ja vi åkte ju förstås bara till nästa hållplats och sedan sedan klev vi av efter att ha tagit en sväng ut i stora världen helt på egen hand.
Sedan gick vi de 400 metrarna hem.
Den som kan vara glad åt lite har mycket att vara glad över. ;D

Mvh
Buss-Anders

Svoca

Inte samma buss precis (den gula på bilden i Bussnack) som Du åkt med i Lund. Linjebuss köpte de allra flesta. En
provserie nr 90-92 och en serie på 600-nr. De gick i trafik i Partille (Göteborgstrakten), Lund, Landskrona och även
tidvis i Alingsås. Även Karlskrona stad, Korsgrens Omnibustrafik och Rosenqvists i Huskvarna (den gula på bilden
efter att den övertagits av TJH i Huskvarna) hade varsin buss av denna typ. Vill minnas att det endast var Rosenqvists buss som fick provisorisk högerdörr. Övriga slopades vid dagen H. Någon buss, kanske två, blev ombyggda till transportfordon för YAMAHA-motorcyklar. Märke på bussarna var ASJ, typ RL. De hade Volvomotorer typ D67A och mekaniska "omvända" växellådor, d v s man växlade först till höger (låga växlar) och sedan till vänster (högre växlar). Detta beroende på att drivlinepaketet (motor + växellåda) satt omvänt i bussens bakända.

Svoca

Tillägg till föregående inlägg:

- Korsgrens Omnibustrafik låg i Falun och ASJ-bussen trafikerade ofta linjen Falu Busstation-Kvarnberget.

- Märket på bussarna var ASJ (alltså inte Volvo trots användandet av Volvo-delar). Typbeteckning var
      RL-01 (RL lär ha stått för RamLös d v s bussen saknade någon egentlig ram). Bussarna konstruerades
      och byggdes hos AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Linköping. Bussarna är alltså helbyggda ASJ-bussar.
      Volvo levererade motor, växellåda och axlar till dessa bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 09 februari 2008, 01:17:57 AM
Två ScV C70/3 av 1957-årsmodell hyrdes 1966-1967 från Gävle Stadstrafik. De var Gävle nr 81/X 214 och 82/X 390. Fick i Jönköping nr 3(81) och nr 5(82). De lackerades bara om nedtill i Jönköpings blåa färg. Eftersom de endast var
hyrda fick de gå kvar med X-nr trots att de gick i trafik i Jönköping. Efter högertrafikomläggningen 1967-09-03
köptes de av Jönköpings Kommuntrafik. Vid besök i Jönköping något år efter dagen H kunde konstateras att de
ännu ej blivit ombyggda till högertrafikutförande. Båda stod avställda i uppställningshallen. Vid förfrågan hos
Kommuntrafiken blev svaret att de skulle högerombyggas. Några år senare, närmare bestämt 1971, skars de ner med
svets inne på Kommuntrafikens område. Man hade något bussöverskott och de f d Gävlebussarna var för rostiga i
chassi m m så de blev skrot. Mycket reservdelar togs tillvara till de Capitolbussar som ännu fanns kvar i trafik. Bussarna blev aldrig omregistrerade till Jönköpings län, d v s länsbokstav F. Vore kul om någon har någon bild på
någon av dessa bussar i trafik i Jönköping med X-reg nr.

Tack Svoca för den här utredningen! Jag hade hört talas om dessa X-reggade bussar och det har också funnits en bild på dem i någon gammal Lådan. Men jag hade lyckats glömma bort dem.

Buss-Anders

Svar till Svoca...  nej lite trött   :P frammåt nattkröken gjorde jag det klassiska felet ... samma ...när jag menade en likadan...... och jag kastade om bokstäverna också och ....  istället för ASJ skrev jag  AJS ...  vilket är ett fint gammalt engelskt  klassiskt motorcykelfabrikat .
http://www.ajsmotorcycles.co.uk/new_AJS/docs/main.htm

Ur misstag  ??? kommer ny kunskap och nu finns här möjligheten  från båda mina senaste inlägg dels att lära sig något från den utmärkta artikeln om Lunds stadsbusstrafik i pdf-format och dels om ett fint motorcykelmärke. ;D
Håll till godo!

Mvh
Buss-Anders

Hans Fredriksson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2008, 08:22:31 AM
och det har också funnits en bild på dem i någon gammal Lådan. Men jag hade lyckats glömma bort dem.

Plockar man fram Lådan nr 2 2006 så finns en x-reggad Capitol fortfarande kvar på första sidan.  ;D

Svoca

Hade, liksom Staffan Sävenfjord, glömt bilden i en gammal "Lådan". Tack Hans Fredriksson för bilden på framsidan
av denna tidning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svoca skrivet 09 februari 2008, 15:58:23 PM
Hade, liksom Staffan Sävenfjord, glömt bilden i en gammal "Lådan". Tack Hans Fredriksson för bilden på framsidan
av denna tidning.

Det var inte bara bilden jag hade glömt bort utan även att dessa bussar existerat i Jönköping.
Det vore trevligt om Hans kunde övertala Bengt Landgren att få visa upp bilden i lite bättre upplösning här i forumet. Känner jag Bengt rätt så är det nog inga större problem att få ett sådant tillstånd.

Niklas Bygdestam

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 09 februari 2008, 12:28:52 PM
Plockar man fram Lådan nr 2 2006 så finns en x-reggad Capitol fortfarande kvar på första sidan.  ;D

Av någon anledning tycker jag att Capitoler är finare med den äldre Metropolfronten än med den nyare fronten :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Svoca

Det blev lite missförstånd hur Du, Staffan S, menade ang. dessa f d Gävle-Capitol. Nu är i alla fall "minnet avdammat"
både med fakta och bild. Vore kul att få se bilden på den gamla Gävle-Capitolen (Jö 3/Gä 81/X 214) uppförstorad.
Landgren kan nog stå till tjänst med detta. Bilden verkar vara tagen vid vändslingan i Gräshagen.

När ämnet "Capitoler i Jönköping" ändå avhandlas, så kan man ju passa på att nämna några saker:

Vid besök där sommaren 1967 (d v s några månader innan högertrafikomläggningen) kunde konstateras att det
gick många C70/3 i trafik och få C75/3 och C76/3. Vid koll med verkstaden i Rosenlund visade det sig att de
nyare Capitolerna (C75/3 och C76/3) var på ombyggnad till högertrafikutförande. Några av dessa var redan ombyggda och stod uppställda i Rosenlund i avvaktan på dagen H. Detta gjorde att en hel del C70/3 blev om-
byggda efter dagen H. Vissa lär först ha kommit i trafik in i 1968. Högerombyggnad av Jönköpings Capitoler
utfördes hos Kockums i Malmö och inte hos Scania-Vabis, som man kanske lätt kunde tro.

C70/3  motor D647  Capitol från 1950-talet  låga vindrutor
             C75/3  motor D10    Capitol från 1960-talet  panorama-vindrutor
             C76/3  motor D11    Capitol från 1960-talet  panorama-vindrutor