Huvudmeny

Normbuss

Startat av Stefan P, 08 februari 2008, 14:02:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag tror det var i början av 80 - talet fanns en normbuss, för att tex. skapa en bättre förarplats och det byggdes i vissa delar likadant av Scania och Vovo.

När försvann den och varför?
Finns det något liknade i dag.

mvh Stefan P

Hans J

Hej Stefan

Sista utgåvan var väl "Normbuss 90"
Bakom normbussen stod SLTF, SL, SJ, Linjebuss, ML, Luleå Lokaltrafik samt GDG.
Inom SLTF fanns då en grupp som kallades Normbusskommittén och som arbetade med regelverket "Normbuss"   
SLTF företrädde på denna tid de statliga och kommunala trafikutövarna, och inte som idag länsbolagen.
"Normbuss 90" dog sotdöden i och med att några dåtida tekniska chefer försvann ur bilden och fordonsinköpen mer och mer kom att hanteras av andra som inte drev frågan om standardiserade bussar enligt den svenska normbussen lika hårt. 
Hur det ser ut idag kan nog andra ge bättre svar på. 

Hälsningar
HansJ   

yngrot

En bidragande orsak att normbussen försvann är låggolvsbussarnas intåg på marknaden. Då blev förarplatsen mycket trängre. Tyvärr får man väl säga det hade vart fördel om det fanns likadana bussar på alla företag. Inte lätt lära sig alla nya busstyper som dyker upp.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: HansJ skrivet 08 februari 2008, 15:42:54 PM
Hej Stefan

Sista utgåvan var väl "Normbuss 90"
Bakom normbussen stod SLTF, SL, SJ, Linjebuss, ML, Luleå Lokaltrafik samt GDG.
Inom SLTF fanns då en grupp som kallades Normbusskommittén och som arbetade med regelverket "Normbuss"   
SLTF företrädde på denna tid de statliga och kommunala trafikutövarna, och inte som idag länsbolagen.
"Normbuss 90" dog sotdöden i och med att några dåtida tekniska chefer försvann ur bilden och fordonsinköpen mer och mer kom att hanteras av andra som inte drev frågan om standardiserade bussar enligt den svenska normbussen lika hårt. 
Hur det ser ut idag kan nog andra ge bättre svar på. 

Hälsningar
HansJ   

En liten - möjligen något petitessartad - komplettering:
Någon gång runt 1990 började SLTF organisera även privata bussbolag som körde för länshuvudmännen. I oktober 1990 gjorde jag reportage för Svensk Lokaltrafik från Kjellgrens Buss i Tranemo, som var ett av de första privata bussbolagen som blev medlemmar i SLTF.
1994 bildades BR (Bussbranschens Riksförbund) och organiserade då alla bussbolag medan huvudmännen organiserades i SLTF (Svenska Lokaltrafikföreningen).
Var inte Uppsalabuss också med bland dem som stod bakom normbussen?

Niklas Bygdestam

Har den här normbussen något släktskap med VÖV?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Stefan P skrivet 08 februari 2008, 14:02:36 PM

Finns det något liknade i dag.

Det skulle väl vara den tyska standardintrumentpanelen som är vanlig i MB Citaro (finns även till Setra S415NF och S416NF) och MANs och Neoplans stadsbussar.

Hans J

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2008, 22:33:33 PM

En liten - möjligen något petitessartad - komplettering:
Någon gång runt 1990 började SLTF organisera även privata bussbolag som körde för länshuvudmännen. I oktober 1990 gjorde jag reportage för Svensk Lokaltrafik från Kjellgrens Buss i Tranemo, som var ett av de första privata bussbolagen som blev medlemmar i SLTF.
1994 bildades BR (Bussbranschens Riksförbund) och organiserade då alla bussbolag medan huvudmännen organiserades i SLTF (Svenska Lokaltrafikföreningen).
Var inte Uppsalabuss också med bland dem som stod bakom normbussen?

Jodå Staffan, det fanns flera intressenter i normbussen än de jag räknade upp. Uppräkningen syftade mera på dem som var representerade i och arbetade aktivt i normbusskommittén.

På fråga om släktskap med den tyska standarden VÖV så var den svenska standarden fristående.
Jag drar mig till minnes att det fanns planer på att ta kontakt med den tyska motsvarigheten till normbusskommittén men vet inte vad som blev resultatet efter jag lämnat kommittén 1990

Hälsningar
HansJ           

Staffan Sävenfjord

Citat från: HansJ skrivet 09 februari 2008, 16:12:49 PM
Jodå Staffan, det fanns flera intressenter i normbussen än de jag räknade upp. Uppräkningen syftade mera på dem som var representerade i och arbetade aktivt i normbusskommittén.

På fråga om släktskap med den tyska standarden VÖV så var den svenska standarden fristående.
Jag drar mig till minnes att det fanns planer på att ta kontakt med den tyska motsvarigheten till normbusskommittén men vet inte vad som blev resultatet efter jag lämnat kommittén 1990

Hälsningar
HansJ           

Jovisst, men jag hade för mig att Uppsalabuss med sin utvecklingschef Peter Eklund också var med och jobbade aktivt för normbussen. Men jag förväxlar kanske med ett senare och lite mer lokalt försök att ta fram en "normbuss".

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2008, 16:38:12 PM
Jovisst, men jag hade för mig att Uppsalabuss med sin utvecklingschef Peter Eklund också var med och jobbade aktivt för normbussen. Men jag förväxlar kanske med ett senare och lite mer lokalt försök att ta fram en "normbuss".

Jag vågar inte säga hur aktiva Uppsalabuss var med detta. Men en sak är i alla fall säker, Uppsala fick intresse för tysk standard ganska tidigt. Neoplanbussar med lågt golv och byggda enligt tysk standard infördes 1991. Kanske tappade man intresset då för någon svensk norm och istället ville ha den tyska standarden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Uppsalabuss var med i projektet, de ställe upp med en buss som man byggde om förarplatsen på.
De var vagn 160 en Neoplan N 4014 NF som senare vart Swebus 2137.
Förarstolen vart inte kvar så länge, den hamnade så småning om i gamla GUB 703.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Ja, då mindes jag i alla fall inte så galet. Och jag ser i mitt fotoregister att var på UITP91 i Älvsjö i juni 1991 som Uppsala-bussen presenterades. Så HansJ har förstås också rätt. Det var först efter 1990 som Uppsalabuss kom med i det här projektet - eller kanske snarare dess efterföljare.

robbes

komiskt att se en neoplan buss med ratt från en volvo