Fråga om Ramnareds gamla Setra

Startat av Niklas Bygdestam, 08 februari 2008, 08:58:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Är det någon som vet vad som ska hända med Ramnareds gamla Setra? Den har föresten regnummer CJL 734. Enligt bilregistret ägs den tydligen numera av Wetlandia Aktiebolag i Vetlanda och är tydligen avställd och har körförbud. Är den på väg att skrotas? Det skulle vara synd. Det gick i alla fall förut rykten om att det fanns de som ville spara bussen
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 februari 2008, 08:58:14 AM
Är det någon som vet vad som ska hända med Ramnareds gamla Setra? Den har föresten regnummer CJL 734. Enligt bilregistret ägs den tydligen numera av Wetlandia Aktiebolag i Vetlanda och är tydligen avställd och har körförbud. Är den på väg att skrotas? Det skulle vara synd. Det gick i alla fall förut rykten om att det fanns de som ville spara bussen

Enligt uppgifter från Wetlandia är bussen såld till Dafo Brand för brandprov. Det är dock inte meningen att den skall eldas upp utan att man skall prova brandsläckares effektivitet på den. Men visst lever bussen farligt. Det har dock inte visats något seriöst intresse för att bevara den. Anledningen till att den fortfarande står på Wetlandia är att Dafo Brand aldrig har registrerat den för trafik.

Björn Forslund

Det var väldigt tråkigt. Att ingen visade intresse kanske beror på att ägaren uppgav att det redan fanns intressenter som ville bevara den. Synd att man inte frågade bland entusiasterna innan man sålde den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 februari 2008, 09:36:13 AM
Det var väldigt tråkigt. Att ingen visade intresse kanske beror på att ägaren uppgav att det redan fanns intressenter som ville bevara den. Synd att man inte frågade bland entusiasterna innan man sålde den.

Ramnareds Busstrafik hade fått någon förfrågan från Tyskland, men den den avsåg inte bevarande av bussen utan ombyggnad. Men något annat har inte jag hört. Inte heller Wetlandia hade märkt av något intresse för att bevara bussen. Den fanns trots allt på deras salulista i någon månad innan den såldes. Wetlandia ingår i Karlssongruppen, som på sin tid också ägde Cartes och som alltså levererade bussen. Men de såg ingen möjlighet att bevara bussen. Evobus var enligt uppgift heller inte intresserade.
Jag skrev om den här bussen i Bussnack i december 2006 och berättade då att ägarna gärna ville sälja till någon ville bevara den. Jag skrev återigen om detta i samband med sista färden i juni 2007. Så man kan väl knappast påstå att entusiasterna var ovetande.
Fast jag håller naturligtvis med om att det är tråkigt.

Björn Forslund

Tja, har köparen betalat den summan lär de väl knappast elda upp bussen heller.
Man kan ju undra om Wetlandia verkligen fick så mycket, med tanke på att det väl dugt med en mera vrakmässig buss för stationära brandövningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 08 februari 2008, 10:55:16 AM
Tja, har köparen betalat den summan lär de väl knappast elda upp bussen heller.
Man kan ju undra om Wetlandia verkligen fick så mycket, med tanke på att det väl dugt med en mera vrakmässig buss för stationära brandövningar.

Jag föreslår att den som är intresserad av att köpa bussen kontaktar Dafo Brand. Annars är det väl stor risk att de säljer den vidare till skrot eller låter den förfalla.

Björn Forslund

Jag har mailat Dafo Brand med förfrågan om vad de avser att göra med bussen, samt påpekat att vi tycker att det är synd om de förstör den.

Svoca

Bussen stod på en industritomt i Katrineholm i sept. 2007. Inte långt från gamla SBK-fabriken. Bussen såg helt intakt ut.

Taunusch

Åker man Vingåkersvägen ut från Katrineholm mot Baggetorp så står bussen på höger sida på en inhägnad. Motorluckan fanns inte på plats då jag såg den.... och det är några veckor sen vill jag minnas.