Busschaufför friad från vårdslöshet i trafik efter R40-olycka [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 06 februari 2008, 14:56:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I dagens Borås Tidning kan man läsa att busschauffören som var inblandad i den stora bussolyckan i Nittakorset på riksväg 40 för ett år sedan frias från anklagelser om vårdslöshet i trafik. Däremot döms han till 1000 kr i böter för förseelse mot trafikförordningen då Tingsrätten ansåg att han låg för nära den framförvarande lastbilen och därigenom orsakat olyckan. Se vidare tidningens artikel.

michael k

om man inte körde när lampor blinkar på bussar så skulle det inte bli någon busstrafik i sverige

Trier

Citat från: michael k skrivet 06 februari 2008, 15:29:56 PM
om man inte körde när lampor blinkar på bussar så skulle det inte bli någon busstrafik i sverige

Det är iofs helt sant - men - om nu ABS-lampan lyser så skulle iaf jag ta det extra lugnt och hålla extra gott avstånd till framförvarande.

Sen vet jag inte exakt var krocken skedde, men om det är i det krysset jag tror så är det väl ganska svårt att göra en undanmanöver där? Det är väl där dom byggde refuger för några år sedan. Om det inte går att göra en undanmanöver så spelar ju ABS'en ingen större roll.

//Mr T

Buss-Anders

Håller med Mikael helt och hållet.
Varningslampor på bussar vad är det? :o
På alldeles för många bussar, båda privata och stora bolags bussar, lyser varningslampor jämt och ständigt.Det kan t.ex vara lampa som indikerar för öppen lucka och det är så stängt så...

Påpekar man det så får man nästan alltid till svar, ja det är inget att bry sig om. Den lyser jämt eller det är något oförklarligt elfel....
Ibland kan man starta om och så försvinnar blinket om man har tur.
Sådan är verkligheten!

Mvh
Buss-Anders

Fredde

Ja, denna ABS-lampa. Vet inte vad jag ska säga om det :-\

Tror att ni förstår...

Hagri

Undrar hur många bussar det finns i landet som inte har någon varningslampa som lyser?
Men huvudproblemet här verkar ju vara avståndet till framförvarande fordon, det som föraren döms för. Jag tycker att förkorta avstånd är alvarligare än att köra med ej fungerade ABS. Avståndet till framförvarande måste ju anpassas till förhållandena.

michael k

hur långt var avståndet till lastbilen framför?
eller satte de bara åt honom för nåt när inte abstramset föll i nåd?