Huvudmeny

Utslängd

Startat av jonas a, 06 februari 2008, 13:34:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 februari 2008, 17:10:39 PM
Motsvarande historia lär för övrigt ligga bakom att det blev en hållplats i Sjisjka. Där var det konstnären Nils Nilsson Skum som av samma anledning fick till en hållplats. Här tyckte väl SJ också att det var lite extra roligt eftersom SJ ingår två gånger i Sjisjka. Märkligt nog finns denna hållplats kvar än i dag trots att den torde ha landets minsta resandeunderlag: två samebröder Kitok samt en sommarboende familj. Samt en del turism. Tåget är enda chansen att komma hit - Sjisjka ligger i väglöst land. Men Sjisjka har ju sin egen PR-man här i Bussnack.

Turism??
Enligt Nikolaus Kitok kommer det nästan aldrig någon till Sjisjka förutom vänner som dom själva släpar dit.
Som en liten extra info så är bröderna Kitok (Johan och Nikolaus) söner till Nils Nilsson Skum, allt enligt en dokumentär jag sett på Nordiska museet för ett par veckor sen.

Det finns iofs också en vandringsled till Sjisjka från Tjåurek som man kan komma till från Nikkaluokta men den stigen är så dålig att ingen går längs den längre.

michael k

herr s-granat gick evfen först i tåget när os invigdes i stockholm
han ligger begravd i en pyramid jämte slottet
hans älskarinna ligger begravd utanför
jag körde en del resor dit åt gunnemar när han levde

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 19 februari 2008, 17:24:33 PM
Turism??
Enligt Nikolaus Kitok kommer det nästan aldrig någon till Sjisjka förutom vänner som dom själva släpar dit.

Du får låta någon turistbyrå börja göra reklam för Sjisjka, när du i sinom tid kommer ut i arbetslivet och har flyttat till BD-län  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 19 februari 2008, 17:24:33 PM
Turism??
Som en liten extra info så är bröderna Kitok (Johan och Nikolaus) söner till Nils Nilsson Skum, allt enligt en dokumentär jag sett på Nordiska museet för ett par veckor sen.

Men det måste du väl göra något åt, Patrik.  ;)
Som sagt: trafikunderlaget är inte det bästa och trots att jag åkte mycket där sommaren 1974 (specialuppdrag att räkna resande för Trafikrestauranger) så var jag aldrig med om att något tåg behövde stanna i Sjisjka trots att tågen i övrigt var synnerligen välbelagda. På den tiden var det för övrigt inte så noga vad det stod i tidtabellen om uppehåll eller inte. "Vill nån gå av eller på här så stannar vi förstås".

Patrik

Jag får nog göra det, alla borde få ta del av naturen och historian därifrån  :)
Första och enda gången jag åkte från Sjisjka så klev Johan Kitok av tåget i Sjisjka med två äldre damer och Nikolaus väntade på plattformen med mig, det var en passande dag att vara där samt att vädret var otroligt fint.

Samma med Kaitum, där klev samma man på tåget på morgonen och av på kvällen, han skulle väl in och arbeta någonstans för han verkade som en van pendlare av det tåget och han hälsa självklart på mig när jag klev av och på tåget  :)

Patrik

Utan att veta om det så har jag nu läst att det här är Nikolaus Kitok som sålde tavlor på Jokkmokks marknad, jag tyckte väl att tavlorna påminde om Nils Nilsson Skums konst, han har fått inspiration från sin fader  :o

Ersa

Lämpliga framtida resenärer Sjisjka kan ju vara grupper med människor som hävdar saker som att: "Sverige är fullt, och har därför inte plats att ta emot inflyttade utlänningar"  ;)

Patrik

Sen är det perfekt för de personerna som vill bevisa för andra att man kan gå på järnvägsrälsen i en timme utan att bli påkörd ;)