Huvudmeny

Sevärt i Stockholm

Startat av David S, 05 februari 2008, 22:17:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2008, 16:55:46 PM

Uttrycket lever ju kvar i ordet herrgårdsvagn..
8)

Kombi tycker jag låter så "vulgärt"..  :o

/B

Man kan väl också godkänna stationsvagn, som det hette ett tag. En riktig herrgårdsvagn skall i min värld ha tredekoration på karossidan.
Hur var det Tjadden sa om att förstå stockholmarna: "När dom säger barnvagn så menar de en Fiat. Och när de menar barnvagn så säger de Emmaboda-cabriolet".
(Anm: Man så faktiskt Emmaboda-cabriolet på den tiden i Stockholm men barnvagnarna tillverkas i Emmaljunga i nordligaste spetsen av Skåne.)

Nico

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 februari 2008, 16:55:46 PM

Uttrycket lever ju kvar i ordet herrgårdsvagn..
8)

Kombi tycker jag låter så "vulgärt"..  :o

Kombi används även på vissa håll i Europa som synonym för minibuss/skåpbil så man får även vara försiktig med det om man är utomlands och t.ex. ska ha en taxi beställd.  ;D

Vad gäller herrgårdsvagn/stationsvagn så är det ju riktigt stilrent, men även på andra håll så finns det fullt med motoriserade vagnar så vagn behöver sannerligen inte vara synonymt med ett motorlöst järnvägs- eller släpfordon. Militären, men även räddningstjänsten, har ju en uppsjö som då t.ex. stridsvagnar, pansarvagnar, bandvagnar.

Sen finns det ju även s.k, danska vagnar. Visserligen är de faktiskt omotoriserade, men saknar å andra sidan även helt hjul. Likafullt vagnar trots att de inte ens kvalar in som vagnar...   ;)  :P

Citerar från danska Wikipedia kring upphovet till 'kända vagnar' som t.ex. politikern Ole Vagn Christensen eller journalisten och författaren Vagn Simonsen.

"Vagn er et drengenavn, der stammer fra oldnordisk "waghn", der betyder "vogn". Varianter af navnet omfatter Wagn samt muligvis Wagner, Vagner og Vagnar, men de tre sidstnævnte kan også stamme fra slægtsnavnet Wagner."

Nej, erkänner att jag själv är delvis skyldig till att tråden gått i diket men snart får nog den ärade moderatorn flytta det här till 'Ordet är fritt' för Stockholms sevärdheter är vi långt ifrån nu.  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 09 februari 2008, 17:40:07 PM
Citerar från danska Wikipedia kring upphovet till 'kända vagnar' som t.ex. politikern Ole Vagn Christensen eller journalisten och författaren Vagn Simonsen.

Nej, erkänner att jag själv är delvis skyldig till att tråden gått i diket men snart får nog den ärade moderatorn flytta det här till 'Ordet är fritt' för Stockholms sevärdheter är vi långt ifrån nu.  :)

Nico, den här tråden är på Ordet är fritt.  ;)
När jag jobbade på SJ:s vagnledning hade man ibland anledning att tala med en reparatör av dansk härkomst som hette just Vagn. Han brukade inte uppskatta när man presenterade sig som "Staffan på vagnledningen".

Nico

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2008, 17:45:56 PM
Nico, den här tråden är på Ordet är fritt.  ;)
När jag jobbade på SJ:s vagnledning hade man ibland anledning att tala med en reparatör av dansk härkomst som hette just Vagn. Han brukade inte uppskatta när man presenterade sig som "Staffan på vagnledningen".

Aha, där ser man. Klickade bara på tidigare oläst och observerade aldrig att det redan flyttats...  :-[

Vag gäller vagnledningen i ditt fall hoppas jag den mera var verbal och inte behövde omsättas i någon mer handfast handledning? Att leda vagnar för hand kan ju ha sina avigsidor.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 09 februari 2008, 17:57:45 PM
Vag gäller vagnledningen i ditt fall hoppas jag den mera var verbal och inte behövde omsättas i någon mer handfast handledning? Att leda vagnar för hand kan ju ha sina avigsidor.  ;)

"Vagnledning"? Är det utbildning i ledvagnskunskap? Leda vagnar för hand låter jobbigt, särskilt om det är ledning av ledvagnar. Istället brukar en förbränningsmotor på 9-12 liter vara bra att ha. Handledning av ledvagnar däremot går bättre.  ;)