Slopade GS biogas-led - öde?

Startat av Svoca, 05 februari 2008, 15:45:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svoca

Någon som vet vad som händer med de slopade Volvo biogas-led, hos GS som håller på att bytas ut mot diesel d:o?
Ombyggnad till diesel? Försäljning som de är (i biogasutförande)? Knappast skrotning?

Svoca

Ska naturligtvis inte vara biogas - naturgas i stället.

S Svensson

De kommer säkert att gå i trafik framledes. De är inte så dåliga om nu någon trodde detta. Vad jag hört så var bytet orsakat av att reparation av bussarna inte skulle ske genom serviceavtal. Dessutom så ställs flera av de nyare bussarna med diesel upp på Volvos område över natten.
Vad jag kan förstå är rör det sig om cirka 10 bussar som bytts bort. Men de kan ju återköpas igen och användas. GSAB behöver snart fler fordon. Trafiken växer så det knakar. Ställ bilen hemma. Ja det måste många snart.
Jonas kanske har exakt vagnsnummer på bussar som är borta. 

Zella

Blir säkert biltullar i gbg också... med vagnpark som kör skyttetrafik från C till Partille, Mölndal, Frölunda, Klareberg kanske...

Erling.L

volvos område hyrs av GS för station Eketrägatan

901-905 911-912 vill jag minnas e borta

907-908 e jag osäker på

906 909 910 913 914 e på kville

915 på GVX kruthusgatan

o vad jag förstog p våran fordons chef byttes dom in dör att dom stog för offta på vtc

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

S Svensson

Jag har i varje fall fått uppgift om att det också varit förändring i serviceåtagandet.
Sedan är det så att gasdrivna bussar erfordrar mera(läs mycket mera)service än dieseldrivna bussar. Något som också påtalats av en hel del personer som sysslar med bussar.
Sedan är det ju så att linje 16  går  City och till Lindholmen. Jag har sett morgontid bussar av båda typerna. Alltså både fullsatta och fullstådda.Sedan har Götaälvbron faktiskt en bra stigning. Det är konstigt att bussarna 901-915 har hållit så länge som de har gjort.

Janne

Men Göta Älvbron har en stigning men det är ju värre i backen på Litteraturgatan från Brunnsbo och vid Fridhems kyrkogård på linje 18.
Viktor Rydbergsgatan är ju slutsam också.
Åkte med GS 907 idag och den kändes väldigt kry, lite slö i gasen men det är de ju. Men inte är de bussarna slut i sig, jag tror GS kommer behålla dem för stombusstrafiken där detverkar vara brist på bussar för tillfället?? GS 908 verakr dock ur trafik men däremot ses ofta 909, 911, 913-915. Däremot iiriterande då man ibland ser stombuss-lackade bussar ex på linje 21, 25, 43 osv, Hur ska folk då lära sig vilka de får stiga på bak och ej??!

Zella

Citat från: Janne skrivet 05 februari 2008, 21:11:59 PMDäremot iiriterande då man ibland ser stombuss-lackade bussar ex på linje 21, 25, 43 osv, Hur ska folk då lära sig vilka de får stiga på bak och ej??!

Det räcker med att det är en helt vanlig buss i linje i Göteborg så ska dom gå på där bak... Det är kört för Gbg att få tillbaka disiplinen hos passagerarna... Västtrafik & oenig förarkår är nog problemet.

Janne

Framförallt slits väl ledbussarna i Gbg av att de ständigt är fullsatta och högt tonnageutnyttjande.

Nupski

Citat från: Janne skrivet 05 februari 2008, 22:35:02 PM
Framförallt slits väl ledbussarna i Gbg av att de ständigt är fullsatta och högt tonnageutnyttjande.

Göteborg är en omild stad för en buss många backar, dåliga vägar och grymt fuktigt klimat. Sen har väl inte gasen varit av bästa kvalitet och fuktigheten i luften gör ju sitt till. Och som sagt de går ofta fullastade.

Erling.L

nä gasen kvalitet e väl inte den bästa har jag förstått av folk som servar anläggningarna får vi mycket utfällning av salter i gasen iom vi ligger sent på ledningen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Janne

Ok, det där sista jag förstod jag inte så mycket av men jag menar att gasen-dvs accelerationen på de äldre gasledbussarna är ganska krass även om de går mjukt i framfarten. Men det är nog ingen anledning att skrota dem då det övriga i bussen är helt och de är välutrustade med automatiskt hållplatsutrop och destinationsskylt i taket.

Mattias Andersson

Vad jag fick höra idag så skall GS 950 skrotas..Eller iaf bort från kruthusgatan,o ersättas med GS 906.
Även 951 el 948 skall också sorteras bort.
Ej bestämt än.

Bussmicke

Varför ska 948+951 bort? vad har hänt med 950?
Ursäkta om jag har missat nå´t här.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias Andersson

Nä du har inte missat nåt,Micke..

Detta är väl 2:a el 3:e hands info som jag fick höra igår,så vet väl inte riktigt vad
som blir av..
950 vet jag har stått på verkstad nästan hela dec månad av nån anledning o den verkar
än inte fungera fullt ut så antar att GS inte vill lägga mer pengar på den.
948,950,951 börjar ju bli till åren,o dem är ganska slitna så min tanke är väl att GS
behåller några av 900 serien som volvo skulle tagit tillbaka o ersätter dem 3 gamla från swebustiden.
Bara spekulationer..Men uppdaterar om jag hör nåt nytt..

Tilläggas kan göra att jag är chaufför på kruthusgatan sen aug-07.
Kommer ursprungligen från kristianstad där jag kört både för Veolia o Lysekils busstrafik.
Jag har inte varit online härinne på länge,men skall väl visa mig här lite oftare nu..