En gammal scania.. och en gammal?

Startat av nalle, 05 februari 2008, 06:54:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nalle

Tog snabbis ut med kameran i helgen.

En gammal Scania bakom Åkarbaren på Holmens industriområde:

Och så var det den här.. vad är detta?

Niklas Bygdestam

Citat från: nalle skrivet 05 februari 2008, 06:54:23 AM

Och så var det den här.. vad är detta?

Det här var intressant! Vet inte alls vad det är för något. Men något som har hört hemma i Tyskland är det i alla fall. De där ovala regskyltarna fanns på en del tyska fordon under 1970-talet och åtminstone en bit in på 1980-talet. Varför det fanns ovala regskyltar har jag aldrig blivit klok på. Tror nästan det var vissa som bara hade det för att de tyckte det var snyggt. Mycket speciella såg de ut i alla fall. Men vilken kaross den här bussen har kan jag inte se. Det enda jag ser är att den har ovala strålkastare från Hella av samma typ som fanns på Scania CR 76 och CR 110. Skulle därför kunna gissa på att bussen borde vara ungefär jämngammal med dessa

Bussen verkar vara reklambuss eller möjligen en racebuss. Den gör reklam för Remus Sportauspuff som gör bildelar, främst avgasrör. Se länk nedan

http://www.remus.ch/

Varför den har dumpats i just Sverige begriper jag inte
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Kanske har den havererat och lämnats av den orsaken?
Eller så kommer ägaren hit regelbundet, och låter den stå kvar?

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 februari 2008, 08:29:49 AM
Kanske har den havererat och lämnats av den orsaken?
Eller så kommer ägaren hit regelbundet, och låter den stå kvar?

Då låter det troligast att den har havererat och bara blivit kvar
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Buss-Anders

Vill minnas att det satt små runda märken till vänster och höger på den ovala skylten.
Riktigt vad dessa märken betydde minns jag inte riktigt men kanske skattemärke och någon form av Landkreis-märke motsvarande vårt län fast något mindre eller kanske även märke för delstaten Rheinland Pfalz, Baden Wurdenberg, Westfalen osv.
Var fordonen dessutom från någon Hansestad så har jag för mig att de gärna hade speciella  märken för respektive Hansestad, HH=Hanststadt Hamburg, HL= Lubeck ,HB= Bremen.

Kanske finns någon som kan reda ut det här lite mera så att de ihopblandade kunskaperna kommer på plats.

Mvh
Buss-Anders

Ove Bojarp

De ovala skyltarna var nämnda så här i License plates: Det finns en som demonstration på foto där;
De användes tydligen under tiden 1948-88 . Benämnes nu för föråldrade, ej brukliga.
Den översta koden på bildexemplet jag jämför med är 209 vilket står för Düsseldorf och undertill
Z-6153. Z= Zoll, och det runda sigillet som brukar vara på högersidan säger Bundesfinanz Verwaltung Deutschland.
Avslutas med "Ej längre giltiga".
  Dock vet jag inte vad det är för ort som avses med de övre 3 siffrorna på detta foto.

robbes

jasså de står där nere nu de har stått längre upp tidigare detta visar ju att de fungerar maskinellt i alla fall

Cero

Citat från: robbes skrivet 05 februari 2008, 10:39:02 AM
jasså de står där nere nu de har stått längre upp tidigare detta visar ju att de fungerar maskinellt i alla fall

Scanian är ju iallafall "ej i trafik". ;) Den saknar regnummer vad jag kan se, men är det någon som vet historien?

"Tysken" ger mig franska vibbar, sin tyska registreringsplåt till trots. Vad står det svarta "E" på gul botten för? Spanien?

Esbjörn

Skummade igenom texten ovan och hittar ingen förklaring på de ovala skyltarna egentligen hade för funktion.
De var interimsskyltar - tillfälliga exportplåtar enkelt uttryckt.

Idag ser motsvarande ut som en vanlig tysk regskylt med undantag för en röd färgglutt med giltighetstiden instansad istället för den vanliga blå med eu-symbolen.
Har en uppsättning såna i garaget sedan jag för elva år sedan köpte en Golf VR6 i Tyskland - minns jag rätt så står det M-9313C på dem.

Mattias

Den vita stog för något år sedan någon kilometer bort, i Vivalla Företagsby. Karossen är sannolikt Magirus-Deutz alternativt Gräf & Stift.

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

robbes

ja och året dessförinnan stod den vite på holmen med ju

Scania har stått på stora parkeringen också ju framför åkarbaren så motorerna verkar ju fungera i alla fall

Peter Öden

Hej !

Någon som vet identiteten på Hägglundaren, reg.nr ??

Mvh Peter Ö

Svoca

Bussen är en Volvo B 63508 ch nr 2973, dock med viss reservation. Svårt att uppfatta chassnummer rätt.
Reg.skyltar saknas på fordonet. Står i ett industriområde i Örebro.

Helge Alared

Hm...något får mig att börja ana att Hägglundaren är från Kristinehamns Omnibusstrafik...nån mer som tippar på det? Nummer 7 förslagsvis?

Svoca

Vill minnas att denna buss gått i Norrbottens län, d v s länsbokstav BD. Kan dock inte få fram något reg.nr f n.
Annars är den lik de bussar av denna typ som fanns hos NBJ m m.