van Hooler vid Elmia 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 februari 2008, 22:26:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Pickos

Ååh! vanHooler. Vackert, vackert.
Kollade upp dessa bussar i SBH, någon MNP 023 kunde jag inte hitta, däremot fanns en MNF 023 där inv.nr. GDG 2679 stämde överrens med din bildtext.

Och ett lustigt(?) sammanträffande, MWN 482 och MHA 129 har båda ägts av Mosjö buss HB i Skorped.
Den förstnämnda är fortfarande i tjänst där.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Staffan Sävenfjord

Citat från: Pickos skrivet 04 februari 2008, 22:45:38 PM
Ååh! vanHooler. Vackert, vackert.
Kollade upp dessa bussar i SBH, någon MNP 023 kunde jag inte hitta, däremot fanns en MNF 023 där inv.nr. GDG 2679 stämde överrens med din bildtext.

Och ett lustigt(?) sammanträffande, MWN 482 och MHA 129 har båda ägts av Mosjö buss HB i Skorped.
Den förstnämnda är fortfarande i tjänst där.

Ja, MNF 023 skall det vara. Jag har tydligen skrivit fel i anteckningarna från Elmia-mässan. Bildtexterna är rättade nu. Tack för påpekandet och för kompletteringarna om vidare äventyr för bussarna.

Danne B.

Ahhh... Gamla VanHooler gör en alltid glad! :) Tackar!!!

//Danne

Niklas Bygdestam

Underbara bussar! Det här tycker jag tillhör det vackraste som har byggts när det gäller bussar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 februari 2008, 22:26:18 PM

De som designade, beslutade och beställde denna inredning borde väl ha fått svara på en del frågor. Det var bland det absolut vidrigaste jag sett i fråga om fordonsinredningar.:o :o :o Jag tror hellre jag skulle åka Stockholm-Göteborg i en gammal Volvo Säffle, Scania 111 eller rent av en gammal Büssing än att sitta och må dåligt i den här hemska miljön.

S Svensson

Kan det stämma att MWN482 är en vanHool 260 11990 B9M 12707 och en gång Wasatrafik 431. Jag har ett minne av något annan art,men detta kanske var fel.

Jag var även en dag på Elmia och har inget minne att jag träffat Staffan där.
MXC222 var en demo(ev också prov) med en ny framaxel för större axellast. Bussen var blå med speciella ränder. Bussar fanns även i en något röd variant och dessa var beställda för AB Volvo.
MXC222 sådes på hösten 86 till Gunnarssons Buss AB,Skene och kördes på Stockholm.Bussen "bodde" ofta utanför Sätila. Jan91  var den en kort tid blå med röd märkning Swebus på sidan. I feb 91 början så såg jag den komma från måleriet i Swebusfärg. Sommarna 95-98 gick bussen i Skene,dvs den gick Skene-Töreboda/Lyrestad för Götakanalresor. På vintrarna tror jag den gick en del i Kind men även i Borås. Vad jag kan erinra mig så besiktigades bussen med godkänt 1999 men kort tid därefter skrotades den.
GDG konferensbuss kom jag ihåg. Därinne pratade jag med en GDG anställd. En sjöfarare kom in (färjerederi) och GDG aren och färjekarlen diskuterade vad som händer när färjorna blir försenade.
Var det denna buss som mörkblå mot slutet ?
2599,ingick i serien 2598-2601, 4st 12m 2,50 bred.Senare följde expressbussar 2602-2606 13 m,2,60 bred.

S Svensson

Troligen var även denna 10m korta van Hool i så fall demovagn. Jag har även ett minne av en buss som inte var med på Elmia. En Volvo van Hool VH 460 som jag såg ibland. Denna hade Wasaränder och överläts senare till Wasatrafik.

yngrot

Är det någon som har koll på hur många Van Hool som såldes i Sverige känns som det var mycket Van Hool, Säffle ,Wiima förr eller ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 05 februari 2008, 14:38:20 PM
Är det någon som har koll på hur många Van Hool som såldes i Sverige känns som det var mycket Van Hool, Säffle ,Wiima förr eller ???

Enligt Mats Karlssons bok "van Hool bussar i  Norden 1968-1996" hade fram till 1996 sålts 2 096 van Hool i Sverige. Av dessa var 1 914 Volvo, 163 Scania, 1 Fiat,  2 Mercedes och 16 van Hool helbyggen (van Hool A508 Buster). Det har naturligtvis blivit en hel del sedan dess.

michael k

jag tycker bussutväcklingen mångt och mycket går baklänges
en gammal volvo med 12växlad låda gick bra bara man växlade i tid och piskade skiten ur motorn
jag tror att upp till en sextio km kör man ifrån den citylinern som jag ofta kör idag
de är så sega med crapavs:en

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2008, 14:48:48 PM
Enligt Mats Karlssons bok "van Hool bussar i  Norden 1968-1996" hade fram till 1996 sålts 2 096 van Hool i Sverige. Av dessa var 1 914 Volvo, 163 Scania, 1 Fiat,  2 Mercedes och 16 van Hool helbyggen (van Hool A508 Buster). Det har naturligtvis blivit en hel del sedan dess.

Var kan man köpa denna bok?

//Danne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Danne B. skrivet 05 februari 2008, 16:38:00 PM
Var kan man köpa denna bok?

//Danne

Jag har vidarebefordrat frågan till Mats i mejl. Återkommer om boken finns kvar på "förlaget" och han vill skylta här.

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 februari 2008, 16:53:22 PM
Jag har vidarebefordrat frågan till Mats i mejl. Återkommer om boken finns kvar på "förlaget" och han vill skylta här.

Kanon! Tackar på förhand!

//Danne

Ulf Fernestad

Citat från: Cero skrivet 05 februari 2008, 09:26:33 AM
De som designade, beslutade och beställde denna inredning borde väl ha fått svara på en del frågor. Det var bland det absolut vidrigaste jag sett i fråga om fordonsinredningar.:o :o :o Jag tror hellre jag skulle åka Stockholm-Göteborg i en gammal Volvo Säffle, Scania 111 eller rent av en gammal Büssing än att sitta och må dåligt i den här hemska miljön.

Av vilken anledning skulle du må dåligt av att åka i den här miljön ??? :o