Huvudmeny

Ny aktör i Tallinn...

Startat av Fredrik Mattsson, 04 februari 2008, 21:04:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

Sedan 22 Januari 2008 så kör en ny aktör på ett antal av landsorts linjerna i Tallinn, någon som kan gissa vilken? ;)
Låt inte luras av dekalerna, tidigare hade Harjumaa Liinid AS den största andelen av trafiken på landsorten, men
nu tydligen tappat till den nya.

Och en ny hederlig TAK vagn, 1006.

Bussmicke

Om det inte är Arriva, vem är det då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mattias

Passar på frågan, ställer dock en annan:
Med "ny" avses? Jämfört med Berkhof:en? Om inte, levererad när? Undrar mest om den är relativt nylevererad, varför den isåfall bär gamla looken istället för den nya?

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Fredrik Mattsson

Citat från: Bussmicke skrivet 04 februari 2008, 22:10:45 PM
Om det inte är Arriva, vem är det då?

Mulgireisid AS

Här en SOR C10.5

Johan N

Kul. Med en sådan logotype så är man ju berättigad till att köra fordon som kanske sett sina bästa dagar :)

Bussmicke

Jag kan inte påstå att bussen var en vacker skapelse
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Lindstein

Citat från: Bussmicke skrivet 05 februari 2008, 19:07:01 PM
Jag kan inte påstå att bussen var en vacker skapelse

Nej, håller med dig vacker var den inte men eftersom företagsnamnet är snudd på omöjligt att uttala också så kanske man inte kan vänta sig att bussarna skall vara snygga ;)

Hälsar
Bengt

Leif D

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 04 februari 2008, 21:04:26 PM

För min del tycker jag detta ser ut som en tämligen normal dussinvagn från t.ex. Holland. Vill även minna att det stått en hel hög av liknande vagnar hos Busmarket i Gävle, men ja kan ju minnas fel....
Troligaste är väl att Arriva shopat en del begagnat i Holland, rustat upp och satt i trafik här.
Fördelen med baltstaterna är väl att man inte är så himla kritisk på småsaker, bara det är något sånär fungerande bussar, så är man nöjd.
Denna, som ser ut att vara en Volvo B10M Berkhof, har man ju uppenbarligen kostat på en slant, bl.a. lackering.
;-)

robbes

Citat från: Leif D skrivet 06 februari 2008, 12:08:38 PM
För min del tycker jag detta ser ut som en tämligen normal dussinvagn från t.ex. Holland. Vill även minna att det stått en hel hög av liknande vagnar hos Busmarket i Gävle, men ja kan ju minnas fel....
Troligaste är väl att Arriva shopat en del begagnat i Holland, rustat upp och satt i trafik här.
Fördelen med baltstaterna är väl att man inte är så himla kritisk på småsaker, bara det är något sånär fungerande bussar, så är man nöjd.
Denna, som ser ut att vara en Volvo B10M Berkhof, har man ju uppenbarligen kostat på en slant, bl.a. lackering.

Bussmarket= Huddinge

NNT= Gävle

Ersa

Citat från: Johan N skrivet 05 februari 2008, 18:07:45 PM
Kul. Med en sådan logotype så är man ju berättigad till att köra fordon som kanske sett sina bästa dagar :)

Ja, tecknet betyder ju fornminne! Ha!  ;D
Här ett inlägg i en debatt om varför symbolen finns på tagentborden till Macintoshdatorer:

"Kringlan" är faktiskt den svenska symbolen för fornminne eller kulturhistoriskt sevärd plats. Det var någon i det första Macteamet som hade hittat det i en svensk turistbrochyr och tyckte att det var en lämplig symbol. Symbolen kommer ursprungligen från de Gotländska bildstenarna från 900-talet. På engelska kallas den oftast för cloverleaf. Fyrklövern anses föra tur med sig. I Macens barndom i Sverige (1980-talet) kallades den vanligen för "Fornminne" /loa
http://www.99.se/allt-om-mac/59719-kommando-alt-kringla-pple.html

Peter Öden

Hej !

Fredrik du minns nog rätt beträffande Vlo B 10M Berkhoof i Gävle. Några av dem såldes men
fortfarande står några och "skräpar" !

Mvh Peter Ö

michael k

en gång i tiden har jag satt upp ett fornminnesmärke utanför linjebuss garage i jerusalem
tilltaget var inte uppskattat av ledningen ;D
men mina kolegor skrattade i flera dagar 8)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 04 februari 2008, 21:04:26 PM
Och en ny hederlig TAK vagn, 1006.

Med regnummer 006 TAK?

Men vad menar ni med att detta är gamla designen? Har man bytt? Jag tycker den där är snygg. Har aldrig sett någon annan design på TAK-bussar.

Mattias

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 07 februari 2008, 14:04:19 PM
Med regnummer 006 TAK?

Men vad menar ni med att detta är gamla designen? Har man bytt? Jag tycker den där är snygg. Har aldrig sett någon annan design på TAK-bussar.

Om du syftar på min fråga här ovan, var det en fråga om Scanias faceliftade nya look för Omnifamiljen, ej TAK´s design eller färger ;)

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Mattias skrivet 07 februari 2008, 22:48:36 PM
Om du syftar på min fråga här ovan, var det en fråga om Scanias faceliftade nya look för Omnifamiljen, ej TAK´s design eller färger ;)

//Mattias

Aha, missförstod dig fel...
Omnis facelift längtar man efter i SL-trafiken. Men snart är de väl i Hornsberg?