Helgens Fjällexpressen i [10 bilder]

Startat av Marc, 04 februari 2008, 20:15:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Då var det åter dags att fatta pennan och visa en liten bildserie från helgens äventyr i de svenska fjällen. Vädret här nere i Stockholm har ju varit allt annat än ljust och trevligt den sista tiden, så jag blev överlycklig över att få en tur upp i fjällvärlden i lördags.
Klockan slog 1015 och Interbus 539 med glada skidåkare och mig bakom rodret, lämnar Cityterminalen i Stockholm. Snabbt ut från stan, inga bokade från Uppsala, så första stoppet blev Sala.

Redan nu börjar det finnas lite vitt slask på backen! En snabb bensträckare, en ny resenär och så rullar vi vidare.

Två timmar senare är det dags för matrast på Hantverksbyn i Rättvik. Snön ligger vackert på backen och gömmer blankisen i backen. Möte mellan norr och södergående Fjällexpress!

Efter Mora så börjar det äntligen bli lite roligt, in på smala Vasaloppsvägen (som man vid det här laget känner bättre än jackfickan), och vad möter mig...solnedgång över fjällen!

Tredje stoppet i Sälenfjällen, Sälfjällstorget möter oss med en varm brasa!

Sista avstigande för mig blev vid Hundfjället, en kall stjärnklar kväll! -15 grader på termometern! Trots detta lyckades jag hitta en isgata vid utfarten från Hundfjället...sand+10min senare så var jag på rull igen upp till Stöten där vi chaufförer bor!

Söndag morgon, möte vid bussarna för varmkörning och kontroll att de överlevt nästan -20grader på natten. 535 längst fram i bild ska ta morgonturen till Stockholm, 530 och jag delar på kvällsbussen.
Fick bli en snabb sväng upp till Stöten anläggningen för att se till att allt fungerar.

Lokalbussen gömmer sig bakom snöhögarna!

Åter till stugan och vila lite till, och upp till Stöten för lunch.

Då började det jag väntat på...ymnigt snöfall!

Klockan närmar sig 1430, dags att börja lasta 53 påstigande bara i Stöten!

Snön fortsätter vräka ner från himlen och bäddar för en mjuk hemresa.
Via tätt snöfall, igenisad framruta, underkylt regn, duggregn så kom vi om aftonen åter ner till Stockholm efter en underbar helg!!

Cityliner

en underbar bildserie.. på en läcker buss...:P

Marc

Tackar!
Ja en Spaceliner är ju inte det sämsta...även om man som jag gillar Volvo! ;)

Niclas Rosenius

Citat från: Marc skrivet 04 februari 2008, 20:19:30 PM
Tackar!
Ja en Spaceliner är ju inte det sämsta...även om man som jag gillar Volvo! ;)

ÄLSKAR Spaceliner  8), Underbara atta lasta och man sitter ensam där nere och kan peta sig i näsan utan att nån ser det ;)

Härlig bild serie som vanligt, Marc.

//Niclas

Simon A

Kan bara hålla med föregående skribenter, snygg och trevlig bildserie. Bilden med solnedgången var fantasktiskt vacker.

//Simon

homer

Trevligt reportage, har ni dubbdäck eller kedjor, jag kan tänka mig att om fastköringarna blir allt för vanliga är de lätt att kunderna sviker

Marc

Full utrustning, från kedjor till sand och spade!
Sällan man får problem, denna gång blev jag tvungen att stanna i en backe pga en SUV som körde på fel sida mittdelaren... (blind dansk)
Utfarten från Hundfjället till 71an  för er som känner till området...

Martin Maltkvist

Citat från: Marc skrivet 04 februari 2008, 22:01:14 PM
Full utrustning, från kedjor till sand och spade!
Sällan man får problem, denna gång blev jag tvungen att stanna i en backe pga en SUV som körde på fel sida mittdelaren... (blind dansk)
Utfarten från Hundfjället till 71an  för er som känner till området...

Kan man som förare välja att istället tillbringa natten i bussen och kommer du att återuppliva din arbetsblogg?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Danne B.

Ante

Citat från: Marc skrivet 04 februari 2008, 20:15:33 PM

Jättetrevligt reportage!
Kunde du inte vänta lite lite och få en närbild på guldbussen också ;)

/A

Peter Erret

Det finns inte ord, bara längtan. Tack Marc.

Rickardo