Huvudmeny

Under utryckning 2

Startat av Dan Henriksson, 04 februari 2008, 18:27:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David S

Citat från: Zella skrivet 05 februari 2008, 23:45:19 PM
Har det betydelse om det är en civil bil från Säpo eller en heltvanlig förortsstation

Jag tycker att det är skilnad på attt fota en målad bil jämfört med att fota dom civila eftersom att det är lättare att visa sitt syfte med att plåta målade bilar. Det vecker mer misstake om man plåtar civilbilar eftersom att det folk kan tro att man läcker ut uppgifter om forodnen i fråga. Det är ialla fall min personliga åsikt.

Till Johan H.

Jag är förvånad över det bemötande som du fick av ambulansföraren. Jag hoppas att det bara var en engångsföretelse. Själv så har jag aldrig blivit illa bemött av varken ambulansen eller av räddningstjänsten.

Staffan Sävenfjord

Jag har ibland fotograferat utryckningsfordon vid olycksplatser. Jag har aldrig märkt att någon skulle ta illa upp för det. På sin höjd har de nyfiket frågat varför och har jag då sagt att det är en hobby så har de sagt något typ "trevligt" eller så. Men man skall naturligtvis vara försiktig så att man inte stör dem under arbetet eller t ex fotograferar en ambulans just som en skadad på bår bärs in.

Johan Hansson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 10:53:37 AM
Jag har ibland fotograferat utryckningsfordon vid olycksplatser. Jag har aldrig märkt att någon skulle ta illa upp för det. På sin höjd har de nyfiket frågat varför och har jag då sagt att det är en hobby så har de sagt något typ "trevligt" eller så. Men man skall naturligtvis vara försiktig så att man inte stör dem under arbetet eller t ex fotograferar en ambulans just som en skadad på bår bärs in.

När jag skulle ta bild en så skulle ambulansen backa in i garaget på stationen
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

Citat från: Johan H skrivet 09 februari 2008, 11:45:17 AM
Snygg bild

Verkar dock vara känsligt att fota utrykningsfordon?

Här nedan följer min berättelse;

När jag skulle fota en ambulans i Halmstad en gång förra året så blev föraren i ambulansen helt skogstokig när jag höjde kameran för att fota och blängde och skrek mot mig (sidorutan var dock stängd).
Detta hände utanför Brandstationen i Halmstad där även Ambulansen och SOS "bor" sedan några år tillbaka.
Efter händelsen hoppade jag in i min bil och körde därifrån.
Har även upptäckt att han blänger mot min bil när jag kör förbi Brandstationen.
Fotade nog inte på en vecka efteråt.
Kändes inte kul att fotografera efter det som hände men började ganska snabbt efteråt igen.

Någon mer som fått erfarenhet av detta ?
Berätta gärna i i Ny tråd och under ordet är fritt.

Kan ju vara så enkelt som att föraren INTE ville vara med på bild vilket man måste ta i beräkningen att det måste respekteras

Martin Maltkvist

Citat från: robbes skrivet 11 februari 2008, 12:14:30 PM

Kan ju vara så enkelt som att föraren INTE ville vara med på bild vilket man måste ta i beräkningen att det måste respekteras
Förvisso men det beror på hur vederbörande framför sitt budskap och säger han/hon bestämt men vänligt kan man ju ha förståelse. Om denne däremot ilsknar till direkt och t.ex. hotar med att slå fotografen alt. utrustning minskar ju förstås respekten och "motivet" har då inget att hämta hos den som står bakom kameran.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas M. Bobjörk

Jag tog en bild på 2970 (tror jag det var), när den körde ut från polishusen i Västberga.
Den kvinnliga föraren blev sur och stannade (halvvägs ut i gatan) för att fråga vad jag höll på med.
- Fotograferar, svarade jag.
- Du vet att det är skyddsobjekt här?
- Ja, huset är ett skyddsobjekt ja, men jag ser inga förbud om att fotografera, särskilt inte ute på gatan.
- Ja, det är förbjudet i alla fall, sade hon och då började jag gå därifrån.

Tror mest hon blev sur över att jag tog en bild på henne när hon körde polisbil utan bälte...

Bilden:

Dan Henriksson

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 11 februari 2008, 16:09:43 PM
Tror mest hon blev sur över att jag tog en bild på henne när hon körde polisbil utan bälte...

Det tror jag också! Många, såväl myndighetspersoner som gemene man, verkar ha en felaktig uppfattning att det skulle råda förbud att fotografera offentliga byggnader och infrastruktur, i synnerhet om det har med polis, rättsväsende och militär att göra (och ofta även kollektivtrafik, t.ex. tunnelbanan). För att fotoförbud ska gälla, t.ex. i närheten av skyddsobjekt, måste tydliga skyltar sitta uppe, där detta meddelas (vilket du också påpekade för polisen). Hon var lite ute och cyklade - obältad i sin polisbil!  ;) :)

/Danne H

Staffan Sävenfjord

Bilden:

Fast har hon inte bältet på sig? Eller sätter hon på sig det just i fotoögonblicket? I så fall förstår jag hennes irritation även om jag inte försvarar den.

Martin Maltkvist

Enligt en polis jag talade med angående en ilsken bussförare är såna antingen okunniga eller försöker skrämmas.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 februari 2008, 19:05:38 PM
Fast har hon inte bältet på sig? Eller sätter hon på sig det just i fotoögonblicket? I så fall förstår jag hennes irritation även om jag inte försvarar den.

Hon sätter på sig det i fotoögonblicket. Men det var inte därför jag fotograferade. Såg först när jag kollade på bilden...
Och då förstod jag varför hon var irriterad.