Hur går det på Gotland?

Startat av Jan, 04 februari 2008, 17:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Hur går det med anbudupphandlingarna på Gotland. Finns det nya datum framlagda?
I branschen i 40 år

michael k

jag känner att jag måste göra ett erkännande
jag som åker till tailand och usa på ferie och rattar buss mellan nordkap gibraltarklippan och kiev har ALDRIG varit på kalkstenshawai ::)

Walter

Citat från: michael k skrivet 06 februari 2008, 22:43:14 PM
jag känner att jag måste göra ett erkännande
jag som åker till tailand och usa på ferie och rattar buss mellan nordkap gibraltarklippan och kiev har ALDRIG varit på kalkstenshawai ::)

Det är du nog inte ensam om men om det är nödvändigt vetande för oss andra är ju tveksamt
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kristofer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 februari 2008, 08:01:28 AM
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3164105

Trist att de hoppar av. Jag tyckte att det var roligt att ett lokalt företag lyckades vinna över giganterna. men jag antar att de inte tror sig kunna vinna igen.

Så får vi väl se vad som händer med stadstrafiken. VLT som har trafiken idag var ju en del av Gotlandsbuss, men ännu så länge finns inga besked om ifall VLT tänker bjuda på stadstrafiken i eget namn.

Men inget ont som inte har något gott med sig: Nu får jag fortsätta åka riktiga bussar (Swebus 5015 och 4721) ett tag till...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Walter

Man har ju blottat sina bud i förra omgången men nu ändrar man ju kraven vilket väl innebär att det inte blir lika enkelt för andra intresserade att kamma hem avtalet?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Cero

Ja, det är trist att Gotlandsbuss hoppar av, men samtidigt fullt förståeligt. Den lagstiftning som finns för offentliga upphandlingar gynnar inte småföretag som inte kan konkurrera på lika villkor. Det är helt enkelt för krångligt och dyrt att försöka konkurrera med storföretagen om offentliga uppdrag. Små företag har sällan själva den kapacitet och ekonomi som krävs för att göra överklaganden och många gånger sätts barriärer upp i anbudsförfrågan kring bl.a. omsättning som utestänger småbolag. Regelverket är också oftast så stelbent att avvikelser inte kan hanteras med mindre än att det blir överklaganden som i det här fallet.

S Svensson

Hur skall jag förstå det Du skriver. Var det utsedd en trafikansvarig person (vd ) ?

Jag har läst artikel. Men ibland verkar det som om den person som uttalar sig inte förstår riktigt.
Om ett antal företag skall samverka räcker det inte med att köpa in sig i ett AB. För det är själva AB som skall driva trafiken och inte de andra företagen.Mer än som underentreprenör,dvs i eget namn.

Jan

Citat från: Kristofer skrivet 07 februari 2008, 09:27:24 AM
Trist att de hoppar av. Jag tyckte att det var roligt att ett lokalt företag lyckades vinna över giganterna. men jag antar att de inte tror sig kunna vinna igen.

Så får vi väl se vad som händer med stadstrafiken. VLT som har trafiken idag var ju en del av Gotlandsbuss, men ännu så länge finns inga besked om ifall VLT tänker bjuda på stadstrafiken i eget namn.

Men inget ont som inte har något gott med sig: Nu får jag fortsätta åka riktiga bussar (Swebus 5015 och 4721) ett tag till...

Detta innebär inte att de som ingick i Gotlndsbuss inte räknar på trafiken. Visby Lokal trafik kan mycket väl räkna och få hem allt på ön till exempel.
I branschen i 40 år

Bussmicke

Då blir Swebus kvar minst ett halvår till då.
Då behöver man inte jäkta iväg i vår, eller?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Tråkigt att Gotlandsbuss drog sig ur också, jag hade föredragit ett litet lokalt bolag före jättar som Swebus

Jan

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2008, 22:28:15 PM
Tråkigt att Gotlandsbuss drog sig ur också, jag hade föredragit ett litet lokalt bolag före jättar som Swebus

Björn, ett litet lokalt företag innebär inte med säkerthet att det blir bättre. Du kan själv se hur det ligger kring dina hemtrakter.
I branschen i 40 år

Cero

Det finns inget som med automatik säger att små bolag är bättre än stora eller tvärtom. Det beror helt på företagen, dess policy, ägare och medarbetare samt vilket uppdrag som ska utföras. Dock är många småbolag, oavsett bransch, duktiga och har hög kompetens och anledningarna till det är att det oftast är de duktiga och kompetenta personerna som på egen hand kan skapa den affär som krävs för att köra eget. Det går inte att gömma sig bakom andras kompetens i ett litet bolag. Alla syns. Dessutom är, som Lars påpekar, många i små bolag engagerade på annat sätt och accepterar exempelvis tuffare arbetsvillkor för de vet att blir inte kunden glad förblir lönekontot tomt.

I viss utsträckning beror också kompetens och kvalitet på uppdraget i sig. Jag brukar säga att "små uppdrag - små bolag, stora uppdrag - stora bolag" generellt sett är bäst. Ett litet uppdrag är för en liten aktör viktigt och "stort" i relation till företaget. Kunden blir värdefull och man lägger alla klutar till för en bra leverans. Ett litet uppdrag kan blir "för litet" för en stor aktör, vilket innebär att man skickar dit den sämsta kompetensen, inte uppmärksammar kunden tillräckligt och sköter det hela lite med vänster hand. Är uppdraget däremot större blir det för stort för att det lilla företaget ska orka dra runt det. Då krävs en större aktör som har andra muskler.

Jan

Citat från: Cero skrivet 08 februari 2008, 13:22:29 PM
Det finns inget som med automatik säger att små bolag är bättre än stora eller tvärtom. Det beror helt på företagen, dess policy, ägare och medarbetare samt vilket uppdrag som ska utföras. Dock är många småbolag, oavsett bransch, duktiga och har hög kompetens och anledningarna till det är att det oftast är de duktiga och kompetenta personerna som på egen hand kan skapa den affär som krävs för att köra eget. Det går inte att gömma sig bakom andras kompetens i ett litet bolag. Alla syns. Dessutom är, som Lars påpekar, många i små bolag engagerade på annat sätt och accepterar exempelvis tuffare arbetsvillkor för de vet att blir inte kunden glad förblir lönekontot tomt.

I viss utsträckning beror också kompetens och kvalitet på uppdraget i sig. Jag brukar säga att "små uppdrag - små bolag, stora uppdrag - stora bolag" generellt sett är bäst. Ett litet uppdrag är för en liten aktör viktigt och "stort" i relation till företaget. Kunden blir värdefull och man lägger alla klutar till för en bra leverans. Ett litet uppdrag kan blir "för litet" för en stor aktör, vilket innebär att man skickar dit den sämsta kompetensen, inte uppmärksammar kunden tillräckligt och sköter det hela lite med vänster hand. Är uppdraget däremot större blir det för stort för att det lilla företaget ska orka dra runt det. Då krävs en större aktör som har andra muskler.

Sedan finns det möjligheter att stora företag som Swebus, Arriva, Veolia samt Busslink jobbar som små på platser där man har upp till 10 bussar. Här har man möjlighet att dra fördelar av stordriftstanken i småskalan. Det som är svårast här, är att få de som är ledare på ovanstående företag att se detta utan att tänka i samma gamla banor.
I branschen i 40 år