Huvudmeny

Väldigt gamla bussar

Startat av Stefan P, 04 februari 2008, 16:41:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag läste i tidningen Nostaliga om att Scaina - Vabis leverade en buss 1911, kallades Nordmarksbussen. Varför då?

Thulins leverade bussar till SS under antal år. Finns det bilder och mer historia om dessa bussar?

mvh Stefan P

Pickos

Angående "Nordmarksbussen" så var det den allra första buss son Scania-Vabis levererade till kund, eventuellt (ej klarlagt) var det den första "riktiga" buss som byggts i detta land.
Med frågan "Varför då?" antar jag att du vill veta bakgrunden till dess smeknamn.
I november 1910 bildades Sveriges första motorbussbolag(?), Nordmarkens automobiltrafik AB, med "ändamålet [är] att förbättra kommunikationerna inom Nordmarks Härad och underlätta dess förbindelse med järnväg eller annan större trafikled." I praktiken innebar detta en linje mellan Åmot och Årjäng.
Dock gav man upp redan 1914, efter diverse problem. Hjulen höll inte sommartid, p.g.a de dåliga vägarna, den skramlande bussen skrämde hästar i sken och drängarna klådde upp chauffören.
Turerna förbjöds helt under Årjängs marknad t.ex.
Hjalmar Kroksén, som chauffören hette, köpte bussen och körde bl.a hemvändande soldater och diverse föreningar/grupper på utflykt. Men även han gav upp efter en del år och karossen blev sedermera lekstuga, medan chassit fick slita hårt med att dra timmer i skogen och forsla ved till glasbruket i Glava. När man till slut tyckte att den gjort sitt, någon gång på det tidiga 1920-talet, kördes den ut på isen på sjön Stora Gla. Den är vad jag vet ännu inte återfunnen, men försök har gjorts.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 04 februari 2008, 16:41:30 PM
Hej

Jag läste i tidningen Nostaliga om att Scaina - Vabis leverade en buss 1911, kallades Nordmarksbussen. Varför då?

Thulins leverade bussar till SS under antal år. Finns det bilder och mer historia om dessa bussar?

mvh Stefan P

Det är nog Tidaholm du tänker på. På 30-talet var det Scania-Vabis och Tidaholm som var de stora leverantörerna till spårvägen. Sedan kom Leyland. Ett mindre antal bussar levererades av Motala Verkstad och Nohab. Mot slutet av 30-talet kom Volvo också in på marknaden.