Huvudmeny

Setra S211 AEL671

Startat av S Svensson, 03 februari 2008, 22:21:19 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag bara hittade en anteckning om Setra S 211 AEL671. Denna ägdes på slutet av ÅN Buss,Växjö.
Denna buss började som skolbuss till Svenljunga och fortsatte som skolbuss till Marks gymnasium,Skene.(åt SJ,förstärkte ord skolbuss från Älvsered). Var utrustad med handikapplift,vilket var krav enligt tillståndet till trafiken.Finns det foto kanske ??

Esbjörn

Så här såg bussen ut då den fanns hos Ljungs Bussar i Gnarp.
Även där rullade den som skolbuss.
Notera förresten de dubbla backspeglarna!!!
Foto i Gnarp den 14 juli 2003.

Peter Öden

Hej !

Bus Trade Center i Stockholm AB/Solna blev reg.ägare på den 04-10-07,
blev avregad sedan 05-05-06.

Mvh Peter Ö

S Svensson

Som sagt en buss med verklig historia. Sedan är det ju så att en buss också kan berätta om sin ägare. Dörren till handikappliften syns på bilden. Best tillståndet gällde nämligen buss med lift.
Bussen gick alltså först till Svenljunga och kommunen där bröt kontraktet. SJ hyrde in bussen för att gå till Marks Gymnasium. Sedan hände en del och det visade sig att det hade hänt en del tidigare. En lördag då jag hade arbeta över så mötte jag en Ikarus från samma företag som AEL671.
Nog om detta.Hade säkert varit glömt om det inte stått om det hela i tidningen dagen efter,söndag. Bussen hade slagit eld i Karkashult. Den dras till Wohlins. Jag och en SJ förare gör en försiktig gissning eftersom BT skrev om möjligt elfel i handikappliften. Nåja,det var inte felet. För det hittas inget fel alls. På bussen. Felet kanske fanns hos bussföraren.
Sedan får jag informellt reda på att året efter har bussföraren läst om Pudas i Haparanda och  tänker göra som han. I alla fall går bussföraren till skogs och gömmer sig.Med skjutvapen med sig. Informella kontakter som jag har ger vid hand att det funnits flera bilar tidigare som brunnit och att bussföraren kommit på kant med många personer.
En sommar under semestern åkler jag hem på kvällen. När vår buss stannar i Sätila får jag reda på att bussföraren i Kind är omtalad i tidningen. Det har brunnit hemma  hos honom litet grand.Bara litet. Men en person är omkommen.Det visar sig att bussförarens fru har gått in och badat bastu. Hon kommer inte ut ur bastun för maken,bussföraren,har spikat fast dörren till bastun.
Bussföraren får gratis mat och logi i troligen 10-12 år. Men han är faktiskti skt ihågkommen. TV gör granskningsprogram om varför denne inte får benådning och gör kopplingar till en viss mordbrännare som bränt ned en åklagarvilla.
Tideen går och går. vi blir äldre. Och för ca 3 år sedan får jag reda på att bussföraren från Kind varit gift tidigare. Denna fru visade sig känna personer som också jag var bekant med. Hon berättade för några personer att även hon höll på att bli ihjälslagen av sin dåvarande make.

Gösta Unefäldt har skrivit deckare om Strömstadspolisen och skriver även om en brand. Han skriver om en brand i en deckare men han gör det några år efter det som hänt i Kind på en plats som kallas Överlida.