Huvudmeny

Swebus 4295.....

Startat av Kent Skoog, 03 februari 2008, 17:14:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

S Svensson

Denna buss gick på linje Göteborg NE och till Kungälv via Munkeröd. Dvs bakvägen till Kungälv och därav texten direktbuss. En gång åkte jag denna busslinje då den var ny.
I Kungälv och Munkeröd finns det en Volvohandlare med tillhörande verkstad.
Utanför verkstaden på själva området så fanns det 2-3 busskarosser utan chassie. Det var den gröna B10R med Carrus Deltakaross och vid tillfället utan chassiet B10R
Den andra jag kom ihåg var det som en gång var en B10B med Säfflekaross,färg med en del lila i.
B10R var prototyp till B12B och B10B vet  jag inte exakt vad som provades.
Jag vill också minnas att inv nr 4295 reserverades en gång för B10BLE men detta ändrades till B10M senare. Det fanns 5 st servicebussar B10BLE en gång i tiden.4 st i Partilletrafiken (Mölnlycke grusgrop) och 1 st ,5039, i Kungälv. En av de som gick i Partille kolliderade med ett träd och sändes till Säffle för reparation. Efter detta fick den Västtrafikfärg.(se hemsidan,företaget var omtalat här för någon vecka sedan)

Anders L

Jag har för mig att den här bussen gick i trafik i Karlstad ett tag, tillsammans med 4296 tror jag att det var som kom samtidigt.
Du skriver att den kolliderade med ett träd. Det är lite intressant eftersom den här eller den andra kolliderade med ett träd strax utanför Karlstad en vinter för några år sedan. Trädet hamnade ungefär där föraren sitter, men han hann precis hoppa åt sidan. Jag tror att den bussen gick till skrot sen, blev nog sned i ramen eller nåt.

Walter

Det är denna (4295) som är skrotad
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

j-a

4296 går väl i Härnösand ännu?Har för mig jag sett någon Bussmicke bild därifrån på den.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.