Vad är det för speciellt med "fälttestbussen" LLT 409?

Startat av Anders Noren, 03 februari 2008, 11:34:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

I går åkte jag med LLT 409 och undrar följdaktligen vad det är som är så himla speciellt med den.

Anders

Optimal

Citat från: Anders Noren skrivet 03 februari 2008, 11:34:07 AM
I går åkte jag med LLT 409 och undrar följdaktligen vad det är som är så himla speciellt med den.

Anders

Nya Omnicity samt stående motor?. Det är väll det som jag vet är nytt

Anders Noren

Citat från: Optimal skrivet 03 februari 2008, 11:35:08 AM
Nya Omnicity samt stående motor?. Det är väll det som jag vet är nytt

Är LLT 409 en prototyp av något slag, den enda bussen av sitt slag i Sverige?

Anders

Optimal

Citat från: Anders Noren skrivet 03 februari 2008, 14:38:11 PM
Är LLT 409 en prototyp av något slag, den enda bussen av sitt slag i Sverige?

Anders

Vad jag förstått så är det den första å den ända nya Omnicityn med stående motor som finns ute just nu

Patrik Sandström

Ja du.. I princip allt under skalet är produkter som inte finns på marknaden ännu. Bussen anväds som rullande provbänk för kommande produkter från scania.

Bland annat.....

Motor
Växellåda
Bromsar
Elsystem
Kombi instrument

Dessutom är bussen ständigt uppkopplad mot scania där de ser vad som händer med bussen(motorvärden och växellåds värden). De testar även olika motormappningar och växellådsprogram för att kolla emissionsnivåer mm. Dessa program kan sättas in trådlöst från scania under körning.

Men som förare eller passagerare så märker man ingenting mer än att kombi intsrumenten är annorlunda och att dörrarna är knäpptysta när man öppnar eller stänger dem.

Patrik Sandström

Citat från: Optimal skrivet 03 februari 2008, 14:47:10 PM
Vad jag förstått så är det den första å den ända nya Omnicityn med stående motor som finns ute just nu

Nä... alla omnicity med "newlook" har 5 cylindrig stående motor. Även omnilinken har stående motor men den är längs monterad och inte tvärställd som på omnicity.

Det är den gamla 6 cylindriga motorn som lutar 60 grader.

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 03 februari 2008, 17:13:14 PM
och att dörrarna är knäpptysta när man öppnar eller stänger dem.

Det lät riktigt trevligt! :D Tysta dörrar är ju inget man är bortskämd med i 1990-2000-tals Scania MaxCi/Omni, speciellt när de börjar bli till åren.

Patrik Sandström

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2008, 05:41:29 AM
Det lät riktigt trevligt! :D Tysta dörrar är ju inget man är bortskämd med i 1990-2000-tals Scania MaxCi/Omni, speciellt när de börjar bli till åren.

Ja visst är de trevligt.. Men problemet är att de går så sakta  :(  Men alltid är det ju något.