Från min skokartong del 301: Linjebuss 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 februari 2008, 22:24:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

300-jubileet i går gick helt oförmärkt förbi. Får se om det blir lite mer respons i kväll:

Bussen som skymtar till höger på översta bilden är en Skogsgårdhs men jag har ingen bild från den vid detta tillfälle. Skulle kunna vara denna:

S Svensson

TaCK sTAFFAN !
Väcker en del minne. Har 20 år gått så fort. Speciellt 470 är en buss som jag åkt med och som är intressant.Avsedd för fransk marknad med dörr även vänster sidan och hos föraren. Fin inredning i form av Vogel Munchen. Vet inte om så många bussar hade denna inredning. Som jämförelse så hde 480 enklare inredning  i form av Vogel Hamburg med grön klädsel. Lite mere "vanlig". Kördes av Hasse i Partille. 470 kördes ofta av förare från Vårgårda. 480 omplacerades senare till Skåne och där Eslöv. Kördes ibland till Göteborg på söndagkvällar för att hämta värnpliktiga. Ofta var föraren då Sven från Sven-Ingvar:s.
LB köpte några van Hool Astral (T8) men de såldes ofta ganska snart. Antingen till personal som i Jönköping eller som i Partille till Swebus.Föregångaren försvann till Luleå TAB.Orsak naturligtvis att bussarna inte gick att använda i så stor utsträckning på linjekörning.

S Svensson

Tanken var att bussen skulle var lite finare än de andra linjevagnarna. Vara den fina turistbussen. Alltså vara COACH buss.
Sedan kan det finnas samma C som i senare bilar C 30 och 70. Alltså vara något "finare" än standardbilararna. C10M  är alltså en buss i det som kallas premiumsegment. C i 30 och 70 syftar egentligen på att de är i kupeutförande.

Optimal

Citat från: S Svensson skrivet 03 februari 2008, 10:33:12 AM
Tanken var att bussen skulle var lite finare än de andra linjevagnarna. Vara den fina turistbussen. Alltså vara COACH buss.
Sedan kan det finnas samma C som i senare bilar C 30 och 70. Alltså vara något "finare" än standardbilararna. C10M  är alltså en buss i det som kallas premiumsegment. C i 30 och 70 syftar egentligen på att de är i kupeutförande.

Okej, Trodde att B stod för Buss eller något liknande. Men när jag såg C så blev jag lite mer fundersam. Tack för svaret

S Svensson

B står nog för buss. Beteckningsserien ,tror den härstammar från ca 1965, innebar att en ny lastbilsserie togs fram. Lastbilsbeteckningarna blev N eller F och något sernare kom busschassie med komponenter från nya serien lastbilar.Benämningen B fanns sedan tidigare för Bussar. En viss analogi lastbilar-bussar fanns. Bröts innan med val av G,en variant av F. N är noirmalbyggd och F frambyggd. C blev ytterligare avbrott.

Scania hade ju sin benämning CR för helbyggda bussar. Vad som menades med helbyggda bussar töjdes ju hos Scania. CF110 var ju en gammal SKV, men Scania hade bytt namn i Katrineholm och vips blev den helbyggd. Volvo genom marknadsansvaritg för mellaneuropa menade att C10M skulle ses som en helbyggd buss,egenbyggd buss precis som nuvarande 7700,8700,9700 men även 9300. Det fanns alltså en analogi till Scania också,men i C10M fallet avses coach.
Sedan är benämningar inte alltid helt korrekta från entusiastsynpunkt.
När den nederländska bilen S/V 40 kom så skulle en annan benämning väljas,men VAG/Audi protesterade.Det blev för lika Audi.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 februari 2008, 10:33:12 AM

Jag har hört att C i C10M skulle stå för att det är ett komplett bygge av engelskans Completely (built up). Jämför Scania CF etc. Visserligen byggdes inte C10M:s kaross av Volvo själva utan av Ramseier & Jenzer i Schweiz men karosstillverkaren marknadsfördes inte. Bussen såldes rätt och slätt som Volvo C10M. Jämför senare t ex Volvo 8500 och Volvo 9700. Eller för den delen Scania OmniExpress,där det inte marknadsförs att den karosseras av Lahden Autokori.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2008, 11:26:25 AM
Jag har hört att C i C10M skulle stå för att det är ett komplett bygge av engelskans Completely (built up).

Jag hittade var jag läst det, nämligen i Bussnytt 3-2002. Och där visar det sig att det inte är klarlagt vad C egentligen står för utan Mats Karlsson skriver C-et i beteckningen C10M ansplade säkert på både "complete" och "coach"  Enligt artikeln framhöll Volvo stort att bussen var en helbyggd Volvo och betraktade det som "The Swedish Revolution" att de nu skulle börja sälja helbyggda turistbussar.
Någon succé blev inte C10M försäljningsmässigt. Det är oklart hur många som tillverkades men det var i alla fall under 100. En obekräftad uppgift talar om 79 stycken.

Enligt artikeln såldes sju stycken till svenska bussägare:
FOE 481 Jumbolans
HSA 565 Wasatrafik Malmö 965 (sedan Swebus 997)
FNY 888 Carlsteins, Hjo
MXT 986 Linjebuss 470
MFN 982 Margretetorpsbussarna (fick nr 539 när Linjebuss köpte företaget)
MRW 866 Margretetorpsbussarna (sedan Linjebuss 540)
MXJ 855 Linjebuss 480
Av de sju i Sverige sålda hamnade alltså fyra hos Linjebuss.

Danne B.

Någon som vet axelavståndet på MXT986...? Ser ut att vara ganska långt, eller är det en synvilla...?!

//Danne

Lulebjörnen

Citat från: Danne B. skrivet 03 februari 2008, 13:33:02 PM
Någon som vet axelavståndet på MXT986...? Ser ut att vara ganska långt, eller är det en synvilla...?!

//Danne
Alla C10M hade ett axelavstånd på 7000mm.

S Svensson

Ja Staffan. Jag och Mats K höll kontakt om dessa bussar. Redan då de var nya och när artikeln skrevs.Jag var som Du sett tidigare inne på båda. Det var dåv marknadsansvarige på Volvobuss för västeuropa som hävdade att den var att betrakta som complet. Jag anser nog att vi får kalla C för turistbuss. För det var detta som den var avsikten för. Sedan räknar Du upp en lista på dessa. Tyvärr är listan inte riktigt synlig. Egentligen för flera bussar som står med är att betrakta som provvagnar. Detta är de tra första i listan. De andra fyra är att betrakta som "överskott" då de inte såldes på Kontinenten. Margretetorpsbussarna tillhörde då Skånebil baklänges ägdes av (flera led) Catena (dåv). De båda C10M i Partille fick likaledes byggas om för att kunna gå i Sverige precis som de Margretetorps köpte. Ja LB tog över dem ihop med trafikavtal. Dessa båda skulle användas till "färdtjänsten" som LB utförde för Volvo.Dvs förflytta olika grupper emellan Volvos anlägningar och ibland någon körning på stan.
Några C10M har fått kaross från Wiima. Skulle vara intressant om någon sådan finns kvar i Finland.

Personligen tror jag att dödsstöten för C10M skedde på TUR 85. När SvOmnibustidning skrev och det även talades om tunga bussar.SBF precenterade detta på TUR85. Bussar med dubbel bakaxel blev vanliga efter detta.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 03 februari 2008, 15:05:19 PM
Sedan räknar Du upp en lista på dessa. Tyvärr är listan inte riktigt synlig. Egentligen för flera bussar som står med är att betrakta som provvagnar. Detta är de tra första i listan. De andra fyra är att betrakta som "överskott" då de inte såldes på Kontinenten.

Personligen tror jag att dödsstöten för C10M skedde på TUR 85. När SvOmnibustidning skrev och det även talades om tunga bussar.SBF precenterade detta på TUR85. Bussar med dubbel bakaxel blev vanliga efter detta.

Vad menar du med att listan inte är riktigt synlig? Den syns hur bra som helst hos mig i alla fall. Listan upptar alltså de sju bussar som fick svenska köpare enligt listan i Bussnytt. Jag har ingen koll på den är komplett men jag kan i alla fall inte erinra mig fler än dessa sju.
Varför skulle dödsstöten ha skett på C10M? Menar du att det då uppmärksammades att bakaxeltrycket blev för högt på "tungbyggda" bussar med enkel bakaxel? Men vad har det med TUR85 att göra?

S Svensson

Jag hoppas det var rätt Turmässa. SBF hade gratisutdelning av SvO samt dessutom gjordes en stor affär av  alltför tunga bussar. 

Menade inte riktigt så med listan som Du uppfattade det. Får se om jag hittar lite mera.

S Svensson

I samband med att C10M diskuterades så eftersökte jag C10M på bilregistret. Tyvärr har jag ibland svårt läsa mina egna anteckningar.
7 FOE481   2002-01-07 Svenstigs Bil AB,Värnam  avst
9 EFR503    2001-01-02 SellidasKonsult AB, avreg
14 HSA565  ? Swebus 997, avst(senare Ellös BussAB)
16 GKJ758  ej kvar bilreg
17 BCU726 ej kvar bilreg
24 FNY888 970714 Maaria H Barsk ,I trafik
32 MXT986 931222 LB Växjö,avreg
34 MFN988 940228 OK Denseln,Skärblacka,i trafik (OK Ränseln ?)
38 MRW866990901  Möller JTA,Åstorp,i trafik
39 MXJ855 2000-08-01 Insamlingsstiftelsen Erikshjälpen (status ej 
                             antecknad.)
Kanske någon annan kan ta fram nyare uppgifter om ovan.
Jag tog som sagt fram uppgifterna för ett antal år sedan.Men hoppas att det har intresse.

Pickos

FOE481   Svenstigs Bil AB,Värnamo. Avregistrerad 20060817 (26 ägare)
EFR503   Finns ej i registret
HSA565   Ellös Buss AB. Avregistrerad 20060920
GKJ758   Husvagn 1989 års modell
BCU726   Skoda Felicia 1997
FNY888   Privatperson, Gnosjö. Avställd 20060810 (7 ägare)
MXT986   Veolia transport, Växjö. Avregistrerad 19991105 (3 ägare)
MFN988   OK Denseln, Skärblacka. Avställd 20071201 (3 ägare)
MRW866   Lajbans produktion HB, Svalöv. I trafik (4 ägare)
MXJ855   Stiftelsen Fridshemmet/Ove Claesson, Gnosjö. Avställd 20070106 (8 ägare)

Privatpersonen som äger FNY888 har samma namn som ägaren av MXJ855. Vi kanske kan anta att någon av dem får släppa till reservdelar till sin syster. Såg själv MXJ855 vid Polenfärjan i Karlskrona i november alt. december 2006.

Och tack Staffan för trevliga bilder!
1:a Korinthierbrevet 10:15