Huvudmeny

Fråga om I-shift

Startat av Kinslayer, 02 februari 2008, 18:29:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kinslayer

Har en liten fundering om denna växellåda som man antingen gillar eller hatar. Själv gillar jag den om man inte har en tur som man får starta och stoppa i ett kör. Men nu till funderingen......jobbade i tvätten i förra veckan och konstaterade att på våra nyaste vagnar 6789 och 6790 som är placerade i Karlsborg resp Hjo är den manuella växlingsfunktionen bortplockad från fabrik. Har nån kommit på att det inte behövs eller är det nåt annat? Tycker det var bra att det fanns manuell funktion vid tex omkörning så man kunde dra lite extra på växlarna.

Knut

Vet ikke om 9 literen leveres med manuelle versjon. De jeg har sett har iallefall ingen slik mulighet

Skalman

Vill minnas att det där har varit uppe här förut.

En kvalificerad gissning är att man vill undvika handhavande-relaterad
förslitning på drivlinan genom att ta bort den manuella funktionen.
I-shift har en historik där "kopplingen" har varit en svag punkt.

Alternativt uttryckt så anser man inte att det egna förarkollektivet har
kompetens nog att handha växellådan ifråga.

Välj själv från vilken vinkel du önskar betrakta frågan!  ;D

Simon Bertilsson

Jag tycker att automatiken sliter mer än vad jag själv gör vid manuell körning. Den väljer ofta för hög startväxel, och sen kan man inte ge full gas utan att den använder kickdown. Nu pratar jag om en bil från 03. Själv brukar jag på den köra på automatik upp till cirka 50, och sen går jag in i M, trycker plattan i mattan och växlar vid cirka 1600 rpm.
På de senaste har det blivit bättring på den senare punkten. Numera finns det ett kännbart hack i gaspedalen som man får gasa förbi, och då går kickdown in. Låter man gasfoten stanna vid hacket, så används full gas utan att den växlar ned. Perfekt!

Lars

Hej

Frihjul i I-shift

Jag har upptäckt att i den senaste versionen har Volvo infört "Frihjul ala Saab" när växelväljaren ligger i läge A och bromsspaken ligger i läge automatik (A) så lägger automatiken växeln i neutral fort gaspedalen släpps och in med växeln igen så fort man gasar, men så fort man petar de minsta på bromspedalen blir det motorbroms som vanlig tills man gasar nästa gång och sen släpper upp gasen. Bussen i fråga är Nettbuss 588 som går på TimeExpressen Charlottenberg - Kongsvinger - Oslo.
I displayen står det också E+ när inställningarna är som jag skrev ovan.
Är det så på fler av de nyaste bussarna?

Simon Bertilsson

Citat från: Lars skrivet 03 februari 2008, 00:26:33 AM
Hej

Frihjul i I-shift

Jag har upptäckt att i den senaste versionen har Volvo infört "Frihjul ala Saab" när växelväljaren ligger i läge A och bromsspaken ligger i läge automatik (A) så lägger automatiken växeln i neutral fort gaspedalen släpps och in med växeln igen så fort man gasar, men så fort man petar de minsta på bromspedalen blir det motorbroms som vanlig tills man gasar nästa gång och sen släpper upp gasen. Bussen i fråga är Nettbuss 588 som går på TimeExpressen Charlottenberg - Kongsvinger - Oslo.
I displayen står det också E+ när inställningarna är som jag skrev ovan.
Är det så på fler av de nyaste bussarna?

Så är det i alla fall på de lastbilar jag kört. Även den som är redan från 03.

Kinslayer

Citat från: Skalman skrivet 02 februari 2008, 22:13:32 PM
Vill minnas att det där har varit uppe här förut.

En kvalificerad gissning är att man vill undvika handhavande-relaterad
förslitning på drivlinan genom att ta bort den manuella funktionen.
I-shift har en historik där "kopplingen" har varit en svag punkt.

Alternativt uttryckt så anser man inte att det egna förarkollektivet har
kompetens nog att handha växellådan ifråga.

Välj själv från vilken vinkel du önskar betrakta frågan!  ;D

Det ligger nog en del i det som du skriver att man vill undvika handhavandefel vid manuell växling.....tror det har rasat nån låda pga detta. Men det verkar som den senaste lådgenerationen är bättre justerad i automatläget. Det blir inte lika ryckig körning som i dom första bussarna vi fick. Sen vänjer man ju sig också ju mer man kör.

Nor1

Jag har en I-Shift i min lastbil, en FM9:a från -04. Jag har frihjulet i min version, finns även utan, sen det där med för hög startväxel fattar jag inte för den jag har o andra jag kört startar snarare på väldigt låg växel. Den jag har har hittills rullat 21000 mil och jag e hel nöjd, sen att den är ryckig kan kanske förklaras med flera olika förare, lådan är ju s.k Adaptiv och lär sej det vanligaste körsättet, är det då flera som kör så vänjer sej i nte lådan lika lätt och får en tendens att bli ryckig.

robbes

Citat från: Nor1 skrivet 03 februari 2008, 17:03:10 PM
Jag har en I-Shift i min lastbil, en FM9:a från -04. Jag har frihjulet i min version, finns även utan, sen det där med för hög startväxel fattar jag inte för den jag har o andra jag kört startar snarare på väldigt låg växel. Den jag har har hittills rullat 21000 mil och jag e hel nöjd, sen att den är ryckig kan kanske förklaras med flera olika förare, lådan är ju s.k Adaptiv och lär sej det vanligaste körsättet, är det då flera som kör så vänjer sej i nte lådan lika lätt och får en tendens att bli ryckig.

kör själv en fm9 åt påkab örebro som i dags läget rullat 36400 mil och det är en 03:a finns fri hjul på den med sat e+ i displayen.

Att den startar på förhög växel har jag aldrig märkt men som du nor1 skrivet på förlåg så den skall växla nästan direkt igen och det blir ryckigt tyvärr är det för många förare på den 6 st per vecka jag den enda som kör den dagligen med släp.

men jag stod på mig efter jag kört en buss med ishift och de tog in den på folvo och gjorde en uppdatering i mjukvaran så den växlar mjukare ryckigt nu i alla fall

Lars

Nu fattar ja de finns flera versioner redan från början och säkert lite olika pris på de olika.
Swebus i Värmland har inga bussar med E+ men de kanske finns på andra håll.

Lars