Huvudmeny

Matrast i Österbybruk

Startat av Jocke Selling, 02 februari 2008, 15:37:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Av någon anledning var bussen på helgvisit i Uppsala, vilket man inte var sen att utnyttja.

Och i detta fall är skyltningen korrekt ;)

JoSe

Möllers

Trevligt bild en dansk buss är det.
Vad har du för kamsera  ???
Annas kan du ha dina bilder på Photobucket går ligga bra där där kan du minska dom med.

Optimal

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 februari 2008, 15:44:00 PM
Trevligt bild en dansk buss är det.
Vad har du för kamsera  ???
Annas kan du ha dina bilder på Photobucket går ligga bra där där kan du minska dom med.
'
Ingen dansk buss, Men det kan vara en Dansk Kaross, Vet inte vart DAB tillverkas. Om du kollar på hans Exif på bilden så står det att han fotar med en Pentax

Möllers

Dom gör inga DAB Silkeborg i sverige vad jag vet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 02 februari 2008, 16:17:46 PM
Dom gör inga DAB Silkeborg i sverige vad jag vet.

DAB tillverkades alltså på sin tid i Silkeborg i Danmark. Så det är väl rätt att kalla bussen för dansk. Det är rätt att kalla den för svensk också. Det beror på vad man avser.
Fabriken grundades 1912. År 1995 köpte Scania den. I februari 2002 köptes den av norsk/brasilianska Vest Busscar men ett år senare gick den i konkurs till följd av att främst brasilianska Busscar fick problem. Vest köpte så småningom ut Busscar och finns i dag som Vest Buss i Stryn. Men tillverkningen i Silkeborg gick inte att rädda.
Året efter upphörde också karosseritillverkningen i Aabenraa nere vid tyska gränsen och därmed var tillverkningen av busskarosser i Danmark historia.

Oskar A

Citat från: JoSe skrivet 02 februari 2008, 15:37:37 PM
Av någon anledning var bussen på helgvisit i Uppsala, vilket man inte var sen att utnyttja.

JoSe

Visst hör 4107 hemma i Alunda?
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2008, 16:32:54 PM
DAB tillverkades alltså på sin tid i Silkeborg i Danmark. Så det är väl rätt att kalla bussen för dansk. Det är rätt att kalla den för svensk också. Det beror på vad man avser.
Fabriken grundades 1912. År 1995 köpte Scania den. I februari 2002 köptes den av norsk/brasilianska Vest Busscar men ett år senare gick den i konkurs till följd av att främst brasilianska Busscar fick problem. Vest köpte så småningom ut Busscar och finns i dag som Vest Buss i Stryn. Men tillverkningen i Silkeborg gick inte att rädda.
Året efter upphörde också karosseritillverkningen i Aabenraa nere vid tyska gränsen och därmed var tillverkningen av busskarosser i Danmark historia.

Inte säger jag, Kolla en Ryss eller Polack till en Scania, bara för den kommer därifrån. Utan då säger jag. Titta en Svensk buss med en kaross från Ryssland som ex. Fast det kanske är jag som säger helt galet då

Staffan Sävenfjord

Citat från: Optimal skrivet 02 februari 2008, 16:34:51 PM
Inte säger jag, Kolla en Ryss eller Polack till en Scania, bara för den kommer därifrån. Utan då säger jag. Titta en Svensk buss med en kaross från Ryssland som ex. Fast det kanske är jag som säger helt galet då

Onekligen har du en poäng där. Skillnaden är att det i dag inte direkt framgår var karossen är tillverkad av Scanias eller Volvos beteckningar. När det gällde Scania med DAB-kaross var det ingen tvekan om att den är tillverkad i Danmark och det var dessutom en dansk konstruktion.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2008, 16:44:07 PM
Onekligen har du en poäng där. Skillnaden är att det i dag inte direkt framgår var karossen är tillverkad av Scanias eller Volvos beteckningar. När det gällde Scania med DAB-kaross var det ingen tvekan om att den är tillverkad i Danmark och det var dessutom en dansk konstruktion.

Ne, Det stämmer. Så vi kan säga att vi alla hade rätt. Fast på olika sätt.

Jag har för mig att Scanias Ledvagnar är Polska och Kortvagnarna är Ryska, Eller så var det tvärtom, Om man nu tittar på Omni-serien.

Jocke Selling

Citat från: Oskar A skrivet 02 februari 2008, 16:33:30 PM
Visst hör 4107 hemma i Alunda?

Jo det stämmer, den fungerar lite som avlösare för 4110-4115, när dessa ska in på service.

mvh/JoSe

virtual1

Å här har vi den för drygt ett år sen med... inte sett den någon fler gång än då heller :-)