SV: Pauser och linje 172 mfl

Startat av Optimal, 01 februari 2008, 20:23:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Man kan ju undra vad detta har att göra med Busslink 5761+5762.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Optimal

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2008, 22:54:26 PM
Ja tiderna har ändrats. men inte  "-" utan "+"

Jag tog och jämförde omloppen från 2004, sista året jag planerade Tyresö med dagens tidtabell och i högtrafik Skarpnäck-Norsborg har det tillkommit +2 minuter körtid

Känns som 2007 års tabell var bättre lagd än 2008ans

Tittade på 2007 års Tidtabell för 172 och körtiden har blivit 3 minuter kortare mot Norsborg och mot Skarpnäck har den blivit 1 minut Längre

Bussmicke

Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 23:10:05 PM
Känns som 2007 års tabell var bättre lagd än 2008ans

Tittade på 2007 års Tidtabell för 172 och körtiden har blivit 3 minuter kortare mot Norsborg och mot Skarpnäck har den blivit 1 minut Längre

menar du inte 2006/2007 jämf. med 2007/2008?
//Bussmicke.

Optimal

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 23:18:19 PM
menar du inte 2006/2007 jämf. med 2007/2008?

Jo Förlåt. Det var ett slarvfel av mig

Nico

Citat från: M224 skrivet 01 februari 2008, 22:45:57 PMRasterna har ändrats i ex Norsborg och Skarpnäck. Förut körde Ty varannan tur men nu ska Botkyrka/Huddinge hinna med alla. Och det går inte ihop.

Generellt sett verkar regeln vara att ett garage normalt sett är ensamt om att köra en viss linje. Hur det sedan fungerar rent praktiskt beror väl mer på hur resurserna fördelats och just hur körtiderna är lagda. För att t.ex. upprätthålla Råstas trafikering av 179:an i högtrafik, med kvartstrafik och där en resa enkel riktning är beräknad till 46 minuter, så används 12 vagnar och en är reserv. Pauserna under högtrafik i Sollentuna är 12-15 minuter medan det i Vällingby ofta i princip är spetsvändning som gäller. Normalt sett fungerar det ganska bra och har man bara vagnar och personal så ska det fungera utan inställningar. Frågan blir därför hur många vagnar det behövs för att upprätthålla trafiken på 172 och hur ser egentligen bemanningsläget ut på Botkyrkagaraget?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2008, 11:00:19 AM
Generellt sett verkar regeln vara att ett garage normalt sett är ensamt om att köra en viss linje. Hur det sedan fungerar rent praktiskt beror väl mer på hur resurserna fördelats och just hur körtiderna är lagda. För att t.ex. upprätthålla Råstas trafikering av 179:an i högtrafik, med kvartstrafik och där en resa enkel riktning är beräknad till 46 minuter, så används 12 vagnar och en är reserv. Pauserna under högtrafik i Sollentuna är 12-15 minuter medan det i Vällingby ofta i princip är spetsvändning som gäller. Normalt sett fungerar det ganska bra och har man bara vagnar och personal så ska det fungera utan inställningar. Frågan blir därför hur många vagnar det behövs för att upprätthålla trafiken på 172 och hur ser egentligen bemanningsläget ut på Botkyrkagaraget?

46 minuter enkel resa, spetsvändning i Vby och 12-15 minuter i Sollentuna, 15-minuterstrafik = 12 vagnar? Det borde räcka med typ sju-åtta. Vilken parameter är fel, gick inte 179 med 10-minuterstrafik förut?

//Stf numerofil.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 02 februari 2008, 13:09:29 PM
46 minuter enkel resa, spetsvändning i Vby och 12-15 minuter i Sollentuna, 15-minuterstrafik = 12 vagnar? Det borde räcka med typ sju-åtta. Vilken parameter är fel, gick inte 179 med 10-minuterstrafik förut?

Vill ha det till att det även finns viss förstärkning/beredskap under rusningen, därav 12 vagnar. Sedan kan nog pauserna i Sollentuna variera i tid. Har inte kollat rent konkret utan måttade bara mellan tumme å pekfinger utifrån detta med att vi tursätter 12 vagnar under högtrafik.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Jag konsulterade gällande tidtabell för 179 och såg att det faktiskt är 10-miuterstrafik i rusningen. Då stämmer det bra med 12 bussar och 120-minutersvarv.