I väntan på problem i tågtrafiken [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 01 februari 2008, 19:15:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

I Varberg stod dessa fyra bussar uppställda i eftermiddag i väntan på eventuella uppdrag om ovädret skulle ställa till det för tågtrafiken. Det är Okome Buss XLB582 o WXC629, Swebus 5639 och Lidbergs Buss GRH987.

yngrot

Fanns även i Borås bussar som väntade... men vad kostar inte detta? känns lite som slöseri på resurser.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2008, 21:32:56 PM
Fanns även i Borås bussar som väntade... men vad kostar inte detta? känns lite som slöseri på resurser.

Det är klart att buss och förare kostar även om de inte behöver rulla. Men SJ har fått mycket kritik för att de inte har beredskap när det förvarnats om oväder och dålig PR kostar ju också en del. 
På Tågkompaniet löser vi detta genom att ha avtal med skickliga bussanskaffare som klarar allt - underverk tar bara lite längre tid. Interbus fixade i dag vid två tillfällen till bussar på mellan 30 och 60 minuter efter avrop till Göteborg fvb Oslo.

Walter

Jo det är ju lite lättare att få fram bussar i Göteborg än i Varberg på den tiden.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 03 februari 2008, 21:32:56 PM
Jo det är ju lite lättare att få fram bussar i Göteborg än i Varberg på den tiden.

Jag vet inte det. Min uppfattning grundad på 15 års erfarenhet av att beställa bussar vid tåginställelser är att det är minst lika lätt att akut få fram bussar i Varberg eller Borås som i Göteborg.

S Svensson

Ofta har tågen gått. Det är sällan som man ställt in. Men jag har minne av inställda tåg.
Har minne av bussersättningar. Ganska ofta under X9 perioden så gick ersättning från det som kallades Veddige Taxi. Tidigare stod någon buss uppställd på jv stationen i Veddige. Håkan Nilsson,dåv ägare, bodde utmed RV41 som ofta ´kallades Viskastigen.
Från Borås gick under senare år buss från Alfredssons i Borås AB och efterföljare Orusttrafiken.
Under urspårningen i Ledsgård var tågtrafik inställd och buss gick. Buss ställdes upp i Skene över natten då och av texten på sidan kom den från Tidaholm. Men det var bussar från närmare håll.
Personligen tycker jag det är bra att Staffan fått fram ersättningsbussar. Det tackar vi för. Västtrafik emellertid borde ha lättare tala om när det är ersättningstrafik. Det har hänt att ingen vet när det skall gå sådan och någon skyltning om inställt tåg finns inte.
En gång minns jag när jag var i Göteborg och detta var på 80 talets mitt. Det kom en mängd ersättningsbussar. Flera från SJ i Falkenberg och Halmstad. Minns 1445 som gick. Då kom från Kungsbacka även en B58 Wiima från Hällingjsö Buss,Rävlanda.
Minns att Lasse Staaf ledde trafiken och han var noga med att de bussar som kom från Halmstad också skulle ta resande till Falkenberg och Halmstad.
Apropa tågersättning så har jag ett minne av att tåget fick skada emellan Horred och Sundholmen. Då sändes dieseltåg ut för att dra haveristen (X17+X17) till Borås. Haveristen stod så till att det inte gick att ersätta med buss. Detta kan hända då tåg havererar. Annars så fanns det två företag med bussar i Horred då. Numera har Horredstrafiken normalt inga bussar i Horred.
Alltså tåg kan inte alltid ersättas med bussar. Detta händer nog numera också.