Huvudmeny

BSBV 28

Startat av Ersa, 01 februari 2008, 13:06:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Björn Forslund

Ahh...trevliga bilder från ett inkomstbringande år! Hoppas på många kryssningsanlöp i sommar!

Stefan P

Hej

Hur många bussar finns det kvar av BSBV. Vilka färgsätttningar fanns innan det vart SL.

mvh Stefan P.

HB

Trevligt att se dessa bägge gamla Swebus-ar forlöpande hålls i bra skick hos föreningen. Är de möjligen kassören och ordföranden som skymtar i förgrunden på tredje bilden?  ;)

Björn Forslund

De som finns kvar som bussar är BSBV 13 (Scania-Vabis BF73/SKV 1958) senare SL H61 7013, BSBV 28 (Scania-Vabis BF76/SKV 1965) senare SL H63 7028, BSS 16 (BSBV-målad, Scania CF110 SKV -68) senare SL H41 4558 och så CF:en på Spårvägsmuseet, BSBV 62, senare SL H65B 7062.
De tre förstnämnda är i trafik och rullar emellanåt.

Vad gäller bilden är den ena dollarräknande personen ordföranden, den andra är en buss-snackare.

Björn Forslund

Tredje bilden? Hmm, de grönhuvade herrarna (?) som belåtet spatserar framför bussarna har såvitt jag vet ingen anknytning till föreningen. Möjligen kan de vara ett par bussdiggare som reinkarnerats i denna praktiska skepnad? Observara de matchande BSBV-gula näbbarna! :P

Tobbe

En bild från september på BSBV 62 (SL7062)

Björn Forslund

Det finns en grupp personer som vill ha även 62:an i kördugligt skick. Men kostnaderna skulle nog bli rätt höga om den skall renoveras, då den är ganska rostig i underredet enligt uppgift. Det är inget som ryms i museets budget heller, vad jag förstått.
Men annars vore det ju kul att köra en ny utfärd med fyra vagnar i BSBV:s färger!

Tobbe

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2008, 11:41:49 AM
Det finns en grupp personer som vill ha även 62:an i kördugligt skick. Men kostnaderna skulle nog bli rätt höga om den skall renoveras, då den är ganska rostig i underredet enligt uppgift. Det är inget som ryms i museets budget heller, vad jag förstått.
Men annars vore det ju kul att köra en ny utfärd med fyra vagnar i BSBV:s färger!
Det vore kul om man fick se den i trafik igen. Om jag inte minns helt galet så var den såld ett tag innan den kom tillbaka till SL jag har för mig att den stog i björknäs ett tag innan den hammade på muset.

Björn Forslund

Det stämmer, den ägdes av någon/några andra en lång  period, innan den återköptes för att man skulle ha en CF på museet. Det fanns ytterligare en CF ägd av museet, en H65A, men den skrotades.

Tobbe

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 februari 2008, 10:29:30 AM
Det stämmer, den ägdes av någon/några andra en lång  period, innan den återköptes för att man skulle ha en CF på museet. Det fanns ytterligare en CF ägd av museet, en H65A, men den skrotades.
Var den andra CF bussen också en föredetta BSBV buss?

Tobbe

Björn Forslund

Citat från: Tobbe skrivet 04 februari 2008, 00:08:22 AM
Var den andra CF bussen också en föredetta BSBV buss?

Nej, det var en fd SJ CF, samma som SvOf:s SJ 0168 (H65A 6168)

john

BSBV 27 finns också kvar men i ett bedrövligt husbuss-skick :'( på en somarstugetomt på Ingarö men fortfarande gul och svart med en gammal destrulle i fronten. Nästan i sina gammla hemtrakter inte ricktigt har för mej att Kallsviks-Lennart hadde 27an en tid.

John.

Tobbe

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 februari 2008, 08:48:22 AM

Nej, det var en fd SJ CF, samma som SvOf:s SJ 0168 (H65A 6168)
Tack för all info.
Tobbe