Fick böter för att inte ha använt bälte!

Startat av blubb, 01 februari 2008, 09:11:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Citat från: JDS skrivet 07 februari 2008, 20:15:05 PM
Öh... nej. Det är inte dubbelmoral alls. Det är mycket enkelt! Så stor säkerhet som möjligt åt varje passagerare. Moralen är inte inblandad i sammanhanget!

Det är bara ett korkat "tänk på barnen i Afrika-resonemang" att hävda, att det skulle vara fel att tvinga de passagerare, som har möjlighet att använda bältet, att också göra det.

Om det funkar bättre för dig så tänk så här: De stående trafikanterna som blir mosade i 90 knyck blir ju inte gladare för att de sittande trafikanterna OCKSÅ blir mosade, eller hur?
Bra skrivet!

gubben

Tycker fortfarande det är märkligt, och dubbelmoral  att en huvudman kan kräva bälten och i framtiden till och med 3 punktsbälten i alla nya bussar...
Sammtidigt man inte har något imot att man har 25-30 stående i bussen........
Det bästa vore väl att köra efter mottot alla sittplatser upptagna = fullsatt!!! på dom bussar som kör på 90 väg...

Ingemar

Citat från: gubben skrivet 08 februari 2008, 09:45:21 AM
Tycker fortfarande det är märkligt, och dubbelmoral  att en huvudman kan kräva bälten och i framtiden till och med 3 punktsbälten i alla nya bussar...
Sammtidigt man inte har något imot att man har 25-30 stående i bussen........
Det bästa vore väl att köra efter mottot alla sittplatser upptagna = fullsatt!!! på dom bussar som kör på 90 väg...
I framtiden? Västtrafik kräver 3-punkt i dag, och har gjort det åtminstone sedan 2005.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

gubben

I framtiden? Västtrafik kräver 3-punkt i dag, och har gjort det åtminstone sedan 2005.
MVH Ingemar
Ok visste inte det, ULkommer förmodligen kräva det på alla nya bussar vid nästa anbud 2011...

Christer Bergström

Citat från: gubben skrivet 08 februari 2008, 09:45:21 AM
Hej

Intressant skrivbordsteoretisering.

Praktiskt exempel, nyårsafton 2007. Då fick jag fullsatt från Konserthuset, Örebro, då jag körde sista turen 314/303 mot Linde.
Vid resecentrum var det "svart" med folk. Inte mänskligt att vägra så många människor att följa med, när det går att ta stående. Visserligen var detta ett extremfall men det belyser hur verkligheten ter sig, ibland uppstår situationer som måste lösas. Entrepenörerna har inget emot att sätta in dubbleringar men det måste vara någon som betalar kalaset.

mvh Christer

gubben

Hej

Intressant skrivbordsteoretisering.

Praktiskt exempel, nyårsafton 2007. Då fick jag fullsatt från Konserthuset, Örebro, då jag körde sista turen 314/303 mot Linde.
Vid resecentrum var det "svart" med folk. Inte mänskligt att vägra så många människor att följa med, när det går att ta stående. Visserligen var detta ett extremfall men det belyser hur verkligheten ter sig, ibland uppstår situationer som måste lösas. Entrepenörerna har inget emot att sätta in dubbleringar men det måste vara någon som betalar kalaset.

mvh Christer

skrivbordsteoretisering?? vet jag ju inte om det är, har själv varit med att tillämämpa det vid det bolag jag kör åt, då har det varit extrema kvällar midsommar, skolavslutning osv då har bolaget själva sagt inga stående, och huvudman har betalat extrabussar...
Givetvis får man ju inte vara benhård, händer ju det blir tillfälligt mkt folk någon skola har slutat tidigare eller turen före inställd etc etc ....Jag har ofta stående (tyvärr) fortfarande på en del turer..
Vad jag menar om UL vill prata om dom säkra bussarna borde det vara en självklarhet att man inte tar stående, i den mån det går

Peter Erret

Ett sätt att motverka stående på 90 och 110 vägar är att där sträckorna börjar ha väktare som "lyfter av" stående kunder för ingen kommer att gå av frivilligt. Vilket ramaskriiii i lokalpressen etc det skulle bli. Nej, tänk efter före ni föreslår dylika idéer, var realist och välkommen ut i verkligheten.

gubben

Ett sätt att motverka stående på 90 och 110 vägar är att där sträckorna börjar ha väktare som "lyfter av" stående kunder för ingen kommer att gå av frivilligt. Vilket ramaskriiii i lokalpressen etc det skulle bli. Nej, tänk efter före ni föreslår dylika idéer, var realist och välkommen ut i verkligheten.
  När lagen om bälten kom på bilar var   det ingen som trodde det skulle funka i teorin heller     Och vi pratar fortfarande om landsortsbussar/linjetrafik inte någon stadstrafik.....
Det skulle säkert ta en tid för folk att vänja sej vid ett eventuellt förbjud mot stående, men hur många var det som trodde det skulle bli lag på ha barn fastbältade i en barnstol  60-70 talet?
Man behöver ju inte vara fastlåst och trångsynt, bara för det e tillåtet behöver det inte vara bra....

yngrot

Är det inte krav på bälte på alla nya bussar utom stadsbussar?? Har för mig det är eu krav.. minns jag helt galet får jag väl höra det här. ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Kanske håller debatten på att gå över styr. Bälteslagen är till för att rädda folk vid olyckor. Sedan kan jag ibland tycka det är fel med tvåpunktsbälten.Dessa är dock enkla att ta av och på. Nya bussar har trepunktsbälte. Att inte ha på dem påminner om debatten när personbilarna fick bälten. Tanken är alltså att rädda folk vid ev olycka och inte att göda Autoliv. Nils Bohlin vet jag inte om han lever. Gör han det skulle han säkert bli ledsen över att folk ifrågasätter bältena. Det skall vara naturligt. Ibland tänker jag på taxi i Sätila. Taxiägaren hade inte bälte på.Hade kanske glömt. 
Men tack Nils Bohlin i alla fall. Och Autoliv också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 08 februari 2008, 19:34:43 PM
Kanske håller debatten på att gå över styr. Bälteslagen är till för att rädda folk vid olyckor. Sedan kan jag ibland tycka det är fel med tvåpunktsbälten.Dessa är dock enkla att ta av och på. Nya bussar har trepunktsbälte. Att inte ha på dem påminner om debatten när personbilarna fick bälten. Tanken är alltså att rädda folk vid ev olycka och inte att göda Autoliv. Nils Bohlin vet jag inte om han lever. Gör han det skulle han säkert bli ledsen över att folk ifrågasätter bältena. Det skall vara naturligt. Ibland tänker jag på taxi i Sätila. Taxiägaren hade inte bälte på.Hade kanske glömt. 
Men tack Nils Bohlin i alla fall. Och Autoliv också.

Nils Bohlin var alltså mannen som uppfann trepunktsbältet. Det är 50 år sedan i år för övrigt han fick patent på denna uppfinning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Bohlin
När det gäller taxi är det väl fortfarande många taxiförare som slarvar med bältet. Numera åker jag inte taxi särskilt så ofta, men på den tiden jag åkte riktigt mycket taxi, för cirka 15 år sedan, förekom det knappast att taxiförare använde bälte. "Fegsnöre" som det kallades i taxikretsar i Stockholm. Jag minns en gång hur förvånad jag blev då när taxiföraren vänligt men bestämt bad mig ta på bältet om jag ville åka med honom. Han använde själv också bälte.
Visst kan man glömma bältet i en bil men med en modern sådan kommer man inte särskilt långt innan det börjar blinka och pipa. Jag vet för jag glömde det själv i går.