Spårvagnsförare med 1,54 promille

Startat av Hagri, 01 februari 2008, 01:03:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Den grovt rattfulle spårvagnsföraren valde fel väg vid Drottningtorget. Ett alkolås hade stoppat tillbudet. Men bara en bråkdel av fordonen i kollektivtrafiken i Göteborg har alkolås.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=398563

S Svensson

Det finns många spårvagnsförare som kört fel både i Brunnsparken och Drottningtorget. Och varit nyktra.
Alkolås är benämningen på en frälsare som skall skydda oss alla.Jag skulle vilja påstå att installation endast i begränsad omfattning löser problemen. Skall de vara fullgoda krävs andra typer av lås och andra typer av installation. Och hur installeras alkolås på spårvagnar?

Ersa

Vi har nu fått alkolås på en av stadsbussarna i Umeå (0820). Behöver jag tillägga att den stod stilla hela första dagen utan att någon personal på garaget lyckades "blåsa grönt"?  ::)

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2008, 05:46:05 AM
Vi har nu fått alkolås på en av stadsbussarna i Umeå (0820). Behöver jag tillägga att den stod stilla hela första dagen utan att någon personal på garaget lyckades "blåsa grönt"?  ::)

.. spolat munnarna med "munvatten" för att dofta gott inför passagerarna antar jag..  :o

/B

S Svensson

Om Det går att få alkolåset att fungera så blås på morgonen så varar detta ett antal timmar. I fall kom på tanken att dricka något.
Sedan så kan det vara svårt att få igång alkolåset på en buss vid förarplatsen. Om det inte går så gå till bakändan,lyft på lucklan och starta därifrån. Där finns det inget alkolås.

Jag skulle som sagt gärna vilja veta hur ett alkolås ser ut till en spårvagn. Sedan är det så att om något skulle hända vid t ex ditt företag så är det faktiskt så att ingen behöver prata med en journalist varken på lokalradion eller på dagstidningen. Det kan också vara så att man kan säga"ingen kommentar". Personligen anser jag att chefen eller kollegor med  fackliga uppdrag helst inte skall uttala sig.
Som sagt det finns många förare som kört fel i Brunnsparken och i Drottningtorget. Fö Drottning finns vid infarten från stampen till Drottningtorget och har gett detta namn. Alltså Drottningstornet enligt notis i lokalblaskan. Kungstornet fanns vid Kungsportsplatsen.