Busslink 5761+5762

Startat av M224, 31 januari 2008, 22:21:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(

Det beror väl på vart man kopplar skyltströmmen. De kan ju inte stå och lysa hela nätterna. Men några minuter var ändå generöst. Hos oss slocknar de direkt så fort man bryter huvudströmmen.

Ulf Rådeström

Citat från: Yujin Zhang skrivet 01 februari 2008, 15:02:31 PM
Enda nackdelen jag hittar med diodskylterna är att de släcks efter några minuter efter man stänger huvudströmmen, så man får räkna med fota blank skylt om bussen står vid någon station eller i garaget med huvudströmmen av.  >:(

öööhh...varför är detta en nackdel? Att dom släcks efter ett tag är ju utmärkt, så att man kan spara ström när inte bussen används.
Och vad gäller fota i garaget, så är ju knappast bussarnas system framtagna för att dom skall vara fotovänliga, utan av helt andra orsaker  ;)

Skalman

... dessutom slipper man alla dårar som kommer fram och ska "komma in"
om man tidsreglerar nära en avgångshållplats och BussPC:n redan
har skyltat nästa tur...

Optimal

Fast när man reglerar har man sällan huvudströmmen avstängd, Eftersom du själv sitter inne i bussen

Leif D

Citat från: Optimal skrivet 01 februari 2008, 19:51:49 PM
Fast när man reglerar har man sällan huvudströmmen avstängd, Eftersom du själv sitter inne i bussen

Fast sedan finns det ju en del som passar på att gå på toaletten eller ta en fika också......    har ni inte rastlokaler vid alla tidsregleringsställen ?
;-)

Leif D

#20
Tyvärr så måste man ju göra er alla SL-ifiserade vänner lite ledsna......

De här lysdiodskyltarna, är inget nytt alls, det dräller av dem, både i Sverige och i ännu högre grad i utlandet. Bara i storstockholm har det ännu inte kommit i användning så mycket. Men de nyare Swebusexpress MAN-bussarna, som brukar gå Malmö - Stockholm och Göteborg - Stockholm har sånna.....

Här en liten bild av Bussmicke, från en plats nära mej......


Och JA, det finns skyltar med olika färger också......
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:19:13 PM
Och JA, det finns skyltar med olika färger också......

Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D

Wolfie

Citat från: Leif D skrivet 01 februari 2008, 20:19:13 PM
Och JA, det finns skyltar med olika färger också......

Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.

M224

Citat från: Wolfie skrivet 04 februari 2008, 09:50:45 AM
Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.

Ingen dum ide alls, och symbolen borde man kunna få med också.

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 13:49:45 PM
Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D

Äntligen ?  jo, så kan man ju uttrycka det.
Men här i Norrköping har de funnits i mer än ett år vid de här laget, så så himmla nytt är de ju egentligen inte.
;-)

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 13:49:45 PM
Äntligen kan man beställa färgade diodskyltar till Jönköpings stadsbussar i framtiden, då det är dags att ersätta dagens färgade rullband  :D
Citat från: Wolfie skrivet 04 februari 2008, 09:50:45 AM
Då kanske vi kan få stombussarna i Stockholm med olika färger i skyltarna också. De har ju det på hållplatserna.
Citat från: M224 skrivet 04 februari 2008, 11:59:17 AM
Ingen dum ide alls, och symbolen borde man kunna få med också.

Symboler funkar naturligtvis bra, se t.ex. Ötraf-loggan på Bussmickes bild, längre upp i tråden.
Ska man ha skyltarna på en hållplats kan man ju fundera på om inte en bildskärm skulle fungera lika bra, annars så finns ju skyltar av motsvarande typer även för hållplatser.....


Här är även en detaljbild, som visar en sidoskylt på M06 31.


/Leif D
;-)

Ingemar

Citat från: Zella skrivet 01 februari 2008, 13:03:09 PM
Jag tycker nog att fullmatrisen är snyggare än diordskyltningen som finns bl.a på
stombuss volvo:orna L17 i Gbg.
Det beror ju helt på hur man programerar skyltarna, diodskyltarna har högre upplösning (fler punkter per yta), vilket kräver annan programmering för att det skall se bra ut. Nu vet jag inte hur det ser ut just på dessa bussar, men annat typsnitt och rätt skyltstorlek så blir det snyggt.
MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Ersa

Citat från: Ingemar skrivet 04 februari 2008, 13:42:12 PM
Det beror ju helt på hur man programerar skyltarna, diodskyltarna har högre upplösning (fler punkter per yta), vilket kräver annan programmering för att det skall se bra ut. Nu vet jag inte hur det ser ut just på dessa bussar, men annat typsnitt och rätt skyltstorlek så blir det snyggt.
MVH Ingemar

Ja, diodskyltarna kräver helt andra typsnitt, då de tycks förminska "det vanliga" typsnittet.
Det finns gott om stora och små åkare som hade bekymmer med detta i början:




M224

Citat från: Verspieder skrivet 04 februari 2008, 14:27:12 PM
Ja, diodskyltarna kräver helt andra typsnitt, då de tycks förminska "det vanliga" typsnittet.
Det finns gott om stora och små åkare som hade bekymmer med detta i början:


Helt andra typsnitt? Nu förstår jag inte, 5761 + 5762 har ju samma typsnitt som vanliga SL-bussar, bara det att typsnittet på diodbussarna ser lite högre ut.

M224

#29
Sidskyltskåpet på M06 tycker jag var riktigt läckert! Bland det snyggaste typsnitt jag sett på ett skyltskåp. Typsnittet som man finner fram på M06 framstår för mig som mer svårläst.