Busslink 5761+5762

Startat av M224, 31 januari 2008, 22:21:11 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Leif D

Visserligen så programmeras ju skyltar numera i Windowsbaserade program, dock har nog de flesta skyltsystem hårdvaruinställningar, som till viss del bestämmer hur resp skylt ska hantera den text en fil innehåller.
Tyvärr så är ju inte det här särskilt lätthanterade grejer, dvs det finns många fallgropar att gå i innan det blir bra.
Oftast brukar ju detta hanteras bra systemens leverantör, då fordon levereras nya. Problemen uppstår oftast då  omprogramering ska göras av någon orsak.  Främst beror nog detta på att man tror att det är enkelt fixat, vilket det ofta inte är. Stora organisationer som SL har (borde ha) personal med nödvändiga kunskaper för att hjälpa entreprenörerna, Mindre organsiationer får ofta köpa hjälp, vilket kan vara svårt att få, speciellt om leverantörerna har mycket att göra.
Ofta tror jag detta med skyltsystem (och en del annan modern teknik) hamnar i "trail and error"-problematiken.
;-)

Ersa

Citat från: M224 skrivet 04 februari 2008, 14:35:44 PM
Helt andra typsnitt? Nu förstår jag inte, 5761 + 5762 har ju samma typsnitt som vanliga SL-bussar, bara det att typsnittet på diodbussarna ser lite högre ut.

En dator som BussPC samt Thoreb C90 verkar alltid få till det, plus att som Leif sa ligger det stora intuitioner, resurser och kunskaper bakom företag med dylika styrdatorer. Det är skillnad då en privat åkare ska fixa till korrekt skyltning via Mobitecs skyltdosa, speciellt om han/hon har ett helt gäng med matrisskyltar samt så få som 1-2 vagnar med diodskylten. Båda vagnarna på Patriks bilder som jag lade upp är respektive företags allra första vagnar med nya skylten.