Huvudmeny

Under golvet i bussen?

Startat av Bengt Jönsson, 30 januari 2008, 19:34:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Vad finns under golvet i bussen?  Frågan slog mig idag när jag som vanligt färdades med en "den Oudsten" (still-going-strong) på GS L50.

Jag tänker närmast på vad som finns under den svetsade matta av plastmaterial som syns. 
Ett buss-chassi är vad jag har för mig uppbyggt av fyrkantsrör men vad byggs golvet upp av ?
Tjocka plywood-skivor eller plåtar?

/Bengt

Signvard

Nja, så tjocka är de väl inte. Men det brukar vara dubbla lager plywood med isolering mellan.

Bengt Jönsson

Men om det "bara" är plywood som bygger upp golvet så måste den ju vara skyddad på något sätt från fukt, vatten och annat underifrån?

Har även sett att det i golvmattan på en del vagnar är gjorda "svetsade lagningar".  Beror detta på att den underliggande plywooden spruckit, blivit fuktig, eller på annat sätt fått sig en "körare"? 

/B

Signvard

"Bara" och "bara", marinply är faktiskt väldigt vattentåligt. :) Men hål i mattan inne i bussen brukar innebära att förr eller senare så börjar golvet mjukna. Undertill kan man lägga ett lager vax eller fuktspärr typ rostskyddsmedel.

Nupski

Sen finns det bussar med plåtdurk typ MAN. Undrar om inte Den Oudsten har plåt eller glasfiber durk.

Lars

Säffle endast obehandlad Plywood!