Stångåbuss nya Helmark Dubbeldäckare!

Startat av Volvotoken, 30 januari 2008, 17:10:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Volvotoken

Nu kommer dom utlovade bilderna på Stångåbuss nya Dubbeldäckare! 
Kan direkt säga att jag inte är någon mästerfotograf och jag har bara en enklare kamera men håll tillgod!
Bussen har intern nr 703  och Ötraf inventarienr 8823

Baktrappen nerifrån

Nere bakifrån

Grupp bakom framhjulen

Förarplats.  Det är så trångt att biljett maskinen måste placeras på instrbrädan

Främretrappan. Även på dessa precis som på VanHoll så är förarplatsen trån men har lösts genom att inkräta på utrymmet i trappen

Förarplats igen

Bakre trappen ovanifrån

Ovanvånigen

Främre trappen ovanifrån

Detalj finnish???

Redan trasig!  plastiga stolar och ranglig kvalite

homer

trevligt, var ska den användas?

hade förövrigt varit trevligt att sett den i Sl-98 och skyltad 676, dock med flera barnvagsplatser

Volvotoken

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 januari 2008, 17:29:16 PM
Mkt trevligt!

Är det opticruise låda?

//Lars
Sälvklart opticruise på en Scania!  Min arbetsgivare köper inte in bussar med "knappautomat"  även våra Volvo 8700/9700 har I-shift 

OSkar000

Tackar för de bilderna.

Måste dock säga att vanhoolerna är en aning snyggare i mitt tycke. :)

Vilka linjer kommer dessa att gå på främst? Linköping - Motala?

Jan

Citat från: Volvotoken skrivet 30 januari 2008, 17:42:32 PM
Sälvklart opticruise på en Scania!  Min arbetsgivare köper inte in bussar med "knappautomat"  även våra Volvo 8700/9700 har I-shift 

Trevligt att ägaren köper in bussar med rätt växellådor. Snygg klädsel på vagnen också. Däremot tveksam till DD i linjetrafik.
I branschen i 40 år

OSkar000

Citat från: Jan skrivet 30 januari 2008, 17:57:13 PM
Trevligt att ägaren köper in bussar med rätt växellådor. Snygg klädsel på vagnen också. Däremot tveksam till DD i linjetrafik.

De fyra dubbeldäckarna som redan går i trafik mellan Norrköping och Linköping har såvitt jag förstått fungerat relativt bra även om av och påstigningstiderna har varit ganska långa. Bland passagerarna har de varit omtyckta ändå och populära enligt vad ötraf har skrivit på hemsidan och i reklam/informationsbladen.

Personligen så gillar jag dem, riktigt bra komfort och lugnt och behaglig resa vilket det inte alltid är när man åker buss i linjetrafik.

Jag hoppas att Volvotoken kan fylla i med lite mer information om hur det har fungerat och även vad förarna tycker om dem.

bjalle

Tusan, här börjar det bli dags för en Ötraf resa också
Är dessa ute i trafik?
Klart det ska va Opticruise på den här typen av bussar iaf

yngrot

Förarplatsen verkar ju inte bra.. ska ni stå och sälja biljetter? Ingen grind som skyddar mot kallras?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Håller med OSkar000 att Van Hooler är finare :)

Men det här måste vara bland det mest udda som finns i Sverige i länstrafik som är länslackad också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

ser ut att vara ganska hög låt mig gissa på 4.5 m.
bussen är nog ganska trevlig att åka med.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 30 januari 2008, 21:15:03 PM

Jag vet inte hur linjerna går där dessa kommer användas. Men vilken vägstandard är det på de sträckor bussen kommer att gå? Är det kanske motorvägskörning som gäller för bussen?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Citat från: OSkar000 skrivet 30 januari 2008, 18:05:44 PM
De fyra dubbeldäckarna som redan går i trafik mellan Norrköping och Linköping har såvitt jag förstått fungerat relativt bra även om av och påstigningstiderna har varit ganska långa. Bland passagerarna har de varit omtyckta ändå och populära enligt vad ötraf har skrivit på hemsidan och i reklam/informationsbladen.

Personligen så gillar jag dem, riktigt bra komfort och lugnt och behaglig resa vilket det inte alltid är när man åker buss i linjetrafik.

Jag hoppas att Volvotoken kan fylla i med lite mer information om hur det har fungerat och även vad förarna tycker om dem.

På och avstigningstiderna kan ju alltid minskas om resenärena använder båda dörrarna för av resp påstigning, observera att kortläsare finns även vid bakre dörren, påstigning är ju tillåten även där.
;-)

Niclas Rosenius

Citat från: Johan H skrivet 30 januari 2008, 21:15:03 PM

Bussen är enligt CBR 4,23 hög.

Det har ju varit lite turer runt dessa bussar och leveranstiden har väl inte hållits som det utlovades.

Vet att VH blev tillfrågade att leverera dessa nya DD men skulle inte ha kunnat leverat före jan -08, då valde man att fråga Helmark istället som utlovade lev. tidigare än vad VH kunde göra.

Sen tycker jag att VH har en snyggare design och bättre detaljfinish.

Synd att ni som skall köra dessa har lite dålig förarplats-miljö pga trång förarplats och plats för biljettmaskin som troligen kommer att ställa till det med när sikten inne i städerna den skall trafikera.

Men det var bra bilder du hade åstakommit.
  //Niclas

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 30 januari 2008, 18:28:36 PM
Förarplatsen verkar ju inte bra.. ska ni stå och sälja biljetter? Ingen grind som skyddar mot kallras?

Förargrind mm, brukar inte förekomma på bussar av dessa typer, främst för att det är för trångt för sånt.
Sedan är det ju inte precis tänkt att de ska säljas så mycket biljetter, de få som kan bli aktuella, går nog bra att klara av.
Jag vill nog påstå att på expresslinjerna, spec de tunga, som dessa går på, så har över 98% periodkort, årskort  mas autogiro har blivit reält stor nu i Östergötland.
;-)

Leif D

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2008, 21:48:06 PM

Jag vet inte hur linjerna går där dessa kommer användas. Men vilken vägstandard är det på de sträckor bussen kommer att gå? Är det kanske motorvägskörning som gäller för bussen?

Vägstandarden Motala - Linköping är väl ganska god, men inte motorväg.
Orust i Norrköping har ju en vagn av denna typ också, som går på 40 och 41 Norrköping - Finspång. Här är väg av hög standard, bl.a. helt nybyggd förbi Svärtinge. Inget är motorvägsklassat även om standarden är motsvarande.
;-)