Svårare att ta körkort efter sep -09?

Startat av bastuper, 30 januari 2008, 00:57:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bastuper

Jag fick precis läsa i en gästbok att de skulel bli både svårare och dyrare att ta högrre behörigheter efter september nästa år.

Alltså har man 20 månader på sig att fixa korten innan man måste avancera ännu mer.

Nån som vet nått?

Min pärm som jag har är cirkus några år gammal, ska vi säga 4 år?

Är det dags för uppgradering eller?

PS: Pe4r@hotmail.com på msn.

robbes

är din pärm 4 år skall du ej läsa i den utan genast skaffa en nu då reglerna ändras varje år.

det soms ker efter september är att de som tar kortet  måste skaffa yrkeskompetensbevis med

bjalle

Citat från: bastuper skrivet 30 januari 2008, 00:57:10 AM
Jag fick precis läsa i en gästbok att de skulel bli både svårare och dyrare att ta högrre behörigheter efter september nästa år.

Alltså har man 20 månader på sig att fixa korten innan man måste avancera ännu mer.

Nån som vet nått?

Min pärm som jag har är cirkus några år gammal, ska vi säga 4 år?

Är det dags för uppgradering eller?

PS: Pe4r@hotmail.com på msn.

INTE nästa år utan i år
Nästa år är det de som tar lastbilskort som drabbas

Jonas M. Bobjörk

Citat från: robbes skrivet 30 januari 2008, 10:29:22 AM
är din pärm 4 år skall du ej läsa i den utan genast skaffa en nu då reglerna ändras varje år.

det soms ker efter september är att de som tar kortet  måste skaffa yrkeskompetensbevis med

Vi som tagit i maj 2007 behöver alltså inte skaffa ett sånt (nu behöver man ju iofs inte sånt för att köra linjetrafik i ett område som Lidingö)

bjalle

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 30 januari 2008, 11:38:16 AM
Vi som tagit i maj 2007 behöver alltså inte skaffa ett sånt (nu behöver man ju iofs inte sånt för att köra linjetrafik i ett område som Lidingö)

Inom 7 år kommer alla förare behöva ha ett yrkeskompetens för att få köra yrkesmässig trafik
För de som har korten idag, så kommer det vara en vidareutbildning på 35 h vart 5e år,`(gäller ju sedan alla nya också)

robbes

den som har behörigheten innan datumet har av hävdvunnen rätt 7 års uppskov som björn skrev. men efter att den tiden gått ut skall alla ha det nya kompetensbeviset och uppdatera det vart 5:e år med en kurs om 35 timmar

vad ger detta för slutsats jo ytterligare ett kort att hålla reda på samt ytterligare utgifter vart femte år.

som det är nu har man bara

Adr som skall uppdateras vart femte år
Arbete påväg uppdateras vart femte år
Digitala färdskrivarkortet uppdateras vart femte år.

Dessa tre korten plus körkort truckkort nuvarande kompetensbevis c samt d så man måste fan snart ha en portfölj för alla plast kort man behöver för  att jobba

Danne B.

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 januari 2008, 11:43:25 AM
Inom 7 år kommer alla förare behöva ha ett yrkeskompetens för att få köra yrkesmässig trafik
För de som har korten idag, så kommer det vara en vidareutbildning på 35 h vart 5e år,`(gäller ju sedan alla nya också)

Så trots att man sitter och kör buss dagligen kommer man vart femte år att behöva gå en kurs för att lära sig det?!

Är det ett prov oxå? Dvs om man bommar provet får man inte köra...?

Ärligt talat tycker jag det låter riktigt dumt och framförallt onödigt... Är det verkligen så pass stora problem med "ouppdaterade" förare idag att man måste införa detta???

//Danne

bjalle

Citat från: Danne B. skrivet 30 januari 2008, 13:48:34 PM
Så trots att man sitter och kör buss dagligen kommer man vart femte år att behöva gå en kurs för att lära sig det?!

Är det ett prov oxå? Dvs om man bommar provet får man inte köra...?

Ärligt talat tycker jag det låter riktigt dumt och framförallt onödigt... Är det verkligen så pass stora problem med "ouppdaterade" förare idag att man måste införa detta???

//Danne

Utbildningen = ja
Prov = nej

Danne B.

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 30 januari 2008, 14:22:14 PM
Utbildningen = ja
Prov = nej

Kommer den kosta pengar?

Hur blir det för småföretagare som plötsligt ska avvara en chaufför i 35 timmar...?!

//Danne

bjalle

Citat från: Danne B. skrivet 30 januari 2008, 14:27:42 PM
Kommer den kosta pengar?

Hur blir det för småföretagare som plötsligt ska avvara en chaufför i 35 timmar...?!

//Danne

Står inskrivet i kollektivavtalet att arbetsgivaren bekostar vidareutbildningen
(Bussbranschavtalet)

RoTe

Citat från: Danne B. skrivet 30 januari 2008, 14:27:42 PM
Kommer den kosta pengar?

//Danne

Tänker man på ett enbilsåkeri som kör skog så har de 2,5 heltidstjänster per bil. Detta betyder i regel minst 4 personer med extrapersonal inräknad. Då ska alltså 4 personer gå 35 timmar vardera bekostat av intäkterna från den ensamma bilen... Först ska åkeriet betala själva utbildningen, sedan ska de betala lön till personen som går den trots att denne inte drar in en enda krona.

Funderar man på att ta D kort just nu så har man till September på sig att klara kortet OCH YKB provet...

Danne B.

Citat från: RoTe skrivet 30 januari 2008, 15:41:10 PM
Tänker man på ett enbilsåkeri som kör skog så har de 2,5 heltidstjänster per bil. Detta betyder i regel minst 4 personer med extrapersonal inräknad. Då ska alltså 4 personer gå 35 timmar vardera bekostat av intäkterna från den ensamma bilen... Först ska åkeriet betala själva utbildningen, sedan ska de betala lön till personen som går den trots att denne inte drar in en enda krona.

Precis det jag menar! Känns som en ogenomtänkt skrivbordsprodukt det här...

Som jag skrev tidigare så känns det inte som att det största problemet i trafiken är buss/lastbilsförare som inte blivit uppdaterade om dom senaste (EU)reglerna...

//Danne

CS

Hur fungerar det för personer som har D-kort men inget yrkeskompetensbevis?
Om jag förstår det rätt så kommer dom efter 10e september få samma behörigheter som dom som redan har yrkeskompetensbevis (vad gäller linjekörning över 5mil etc)?

Efter 10e sept kommer enda kraven vara att man antingen har nytt yrkeskompetensbevis med allt det innebär eller kan uppvisa att ditt körkort är taget innan 10e september? Det gammla yrkeskompetensbeviset kommer alltså inte längre ha någon inverkan?

Rätta mig gärna om jag har fel, denna diskussionen har dykt upp flera gånger så vore intressant att veta vad som är rätt.

//CS