Huvudmeny

Fototips Älvsered

Startat av Svemicke, 30 januari 2008, 00:56:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Älvsereds station, Halland, vardagar 17.15. Västtrafiksmålad Borås Lokaltrafik från Svenljunga möter Hallandsmålad Swebus från Ullared eller Falkenberg och byter passagerare. 302 Svenljunga och 555 Ullared står det på bussarna. Var med om det själv härom dagen och tänkte på er som vill ut och fotografera.

Det hade visserligen varit häftigare om det stått 302 Borås via Svenljunga och 555 Falkenberg via Ullared på bussarna, men man kan inte få allt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Det är flera turer dagligen som möts .. både Horredstrafiken och BL.
Swebus 5626  och Horred har  2  bussar uppställda bara ett stenkast från Hållplatsen.
Synd bara att inte det kunde vara en genomgående linje som det var på SJ tiden.
Tänk att få åka i en Swebus på Linje 302 än en gång  ;D
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Christian Ljunggren

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 00:26:36 AM
Det är flera turer dagligen som möts .. både Horredstrafiken och BL.
Swebus 5626  och Horred har  2  bussar uppställda bara ett stenkast från Hållplatsen.
Synd bara att inte det kunde vara en genomgående linje som det var på SJ tiden.
Tänk att få åka i en Swebus på Linje 302 än en gång  ;D


Hej!

Jodu! Gjorde en liknande resa den 26 april 1995 med följande Swebusar:
2456 linje 104 Borås-Skene, 3493 linje 300 Skene-Svenljunga, 2693 linje 302 Svenljunga-Älvsered och 3275 linje 555 Älvsered-Falkenberg.
Har även åkt 555:an med en bekant och buss 2482 i oktober 1999.

/Christian

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 00:26:36 AM
Det är flera turer dagligen som möts .. både Horredstrafiken och BL.
Swebus 5626  och Horred har  2  bussar uppställda bara ett stenkast från Hållplatsen.
Synd bara att inte det kunde vara en genomgående linje som det var på SJ tiden.
Tänk att få åka i en Swebus på Linje 302 än en gång  ;D


Du får kanske snart chansen igen. Förortstrafiken runt Borås ska ju upphandlas i maj och skeptikerna säger att BL inte lär vinna trafiken en gång till. Det blir kanske Swebus igen, även om jag tror mer på BussIVäst eller Orusttrafiken.

Var har Du Din buss nu när den inte längre står i BL:s garage ute i Svenljunga? BL 244 står väl där nu?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Den bussen du tänker på SJ 1120 och Stab 4 står i ett annat garage som ägs av Matti Tarkki samma ägare som till Sågvägen där BL har sina bussar bland skrotbilar, folkracebilar, och en massa bråte.
Tror det är nog inte många bussgarage där det skrotas bilar utanför kontorsfönstret ::)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jan Sjöberg

Christian ... det var tider när det var SJ buss . :) tror det var en annan samanhållning och stämningen var ju mycket bättre... Nu tittar vi snett på varandra bara för att vi har olika slipsar
Personligen tål jag inte se en BL buss eller ha något med företaget att göra.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Christian Ljunggren

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 10:50:24 AM
Christian ... det var tider när det var SJ buss . :) tror det var en annan samanhållning och stämningen var ju mycket bättre... Nu tittar vi snett på varandra bara för att vi har olika slipsar
Personligen tål jag inte se en BL buss eller ha något med företaget att göra.


Jag håller med dig helt och hållet.
Själv är jag tacksam att jag hann uppleva 6-7 år av SJ Buss.
De tiderna kommer nog inte tillbaka, åtminstone inte under vår yrkesverksamma tid.

/Christian

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 10:44:20 AM
Den bussen du tänker på SJ 1120 och Stab 4 står i ett annat garage som ägs av Matti Tarkki samma ägare som till Sågvägen där BL har sina bussar bland skrotbilar, folkracebilar, och en massa bråte.
Tror det är nog inte många bussgarage där det skrotas bilar utanför kontorsfönstret ::)


Jo, men det är visst billigt där.

Så adressen är Sågvägen? Det visste jag faktiskt inte.

Nej, det är nog ett tämligen unikt ställe att ha bussdepå på. Särskilt när det bankas i plåt eller vad de gör på våningen under kontoret. Riktigt kusligt ställe.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 10:50:24 AM
Christian ... det var tider när det var SJ buss . :) tror det var en annan samanhållning och stämningen var ju mycket bättre... Nu tittar vi snett på varandra bara för att vi har olika slipsar
Personligen tål jag inte se en BL buss eller ha något med företaget att göra.

Anar jag en viss bitterhet? Jag tror inte det är BL:s fel utan lagen om offentlig upphandlings fel. Alla har lov att lägga anbud och det var BL som vann. Det kunde lika bra varit BussIVäst eller Orusttrafiken.

Tyvärr finns den lagen och det förstör mycket för arbetstagarna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Har själv arbetat som förare på BL under några månader för cirka 10 år sedan.
En sån dålig personalpolitik! Det är ju skrämande dåligt!!
Jobbade i Vst i några månder för cirka 1 år sedan lite drygt.. men gick tbx till Swebus igen.
Så att det är bitterhet? Ja kanske men mest retar mej på att BL köper nya bussar trots att bolaget är konkurshotat!!!!! Om det vore ett privat bolag så vore det borta sedan länge.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 13:20:15 PM
Har själv arbetat som förare på BL under några månader för cirka 10 år sedan.
En sån dålig personalpolitik! Det är ju skrämande dåligt!!
Jobbade i Vst i några månder för cirka 1 år sedan lite drygt.. men gick tbx till Swebus igen.
Så att det är bitterhet? Ja kanske men mest retar mej på att BL köper nya bussar trots att bolaget är konkurshotat!!!!! Om det vore ett privat bolag så vore det borta sedan länge.

Ja just det! Det kommer jag ihåg nu när Du säger det.

Enligt utsago från trafikchefen så är BL ett av de få bolag inom linjebussbranschen som har en god ekonomi. De har goda förutsättningar inför upphandlingen i maj.

Två nya bussar kommer i augusti. Just här ställer jag mig också frågande eftersom de ska användas i förortstrafiken, vilken man ännu inte vet ifall man får behålla.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Inte konstigt att de har god ekonomi när kommunen har skickat in extra medel för något år sedan i storleksordningen 20 miljoner enl uppgift... Vilket annat bolag kan få något sånt??
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 13:42:03 PM
Inte konstigt att de har god ekonomi när kommunen har skickat in extra medel för något år sedan i storleksordningen 20 miljoner enl uppgift... Vilket annat bolag kan få något sånt??


Det är nog få. Det är väl de övriga kommunala bolagen i så fall? Upphandlingen i maj blir spännande. Inte för att jag ser fram emot den, men den lär bli spännande.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jonas Gustafsson

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 31 januari 2008, 10:50:24 AM
Christian ... det var tider när det var SJ buss . :) tror det var en annan samanhållning och stämningen var ju mycket bättre... Nu tittar vi snett på varandra bara för att vi har olika slipsar
Personligen tål jag inte se en BL buss eller ha något med företaget att göra.

Det är väl tur att man inte arbetar inom branschen så man inte har några begränsningar i vilka bussar man kan digga... :)

Skämt åsido, även som lekman kan man ju ha åsikter om olika företag, fast i vårt fall gäller det väl hur man blir bemött vid fotografering, depåbesök, förfrågningar etc.

Det där kan i o f s skilja sig åt även inom samma företag. Ett bussbolag vars namn jag avstår från att nämna, har gett mig oerhört trevligt bemötande på VD-nivå, medan jag blivit utskälld av 2 av deras förare vid fotografering.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

S Svensson

Jag kan förstå det Ni skriver. Jag var resenär på Swebus och vet att många personer tog illa upp när de förlorade trafik. Sedan så repade det sig lite för BiV företagen försökte göra bra i från sig. Men ekonomin försämrades allmänt bland bussföretagen bara på några år.
Vad som retade flera förare på BiV företag var att när de körte på Göteborg så fick de inte någon rabatt på NE terminalen. Detta fick dåv Swebus och GS personal. Men Swebus har förändrats sedan staten sålde detta. Tidigare chefer i mellanställning på Swebus har hamnat på andra företag som anställda eller har öppnat eget.
Det kan ibland vara svårt att se hur BL går ekonomiskt. Skuldsättningsgrad S/E och räntabilitet R kan variera beroende på hur man räknar. Hur ser penningflödet ut ?
Kommer det bli upphandling snart ?
Personalhanteringen på BL kan ha olika poänger. Jag blev lite konfunderad när BL åkte till Göteborg och Lindholmen och lovade bra lön till personer under förarutbildning. Ja man lovade en nivå på lönen men glömde tala om att denna lön fick man när varit förare ganska länge och inte omedelbart.
Delade tjänster är ju vanliga hos BiV och Orusttrafiken också. Hos SJ fanns det sk 1/4-betalning (kvarts-). Hade man "ledigt" fick man ,25% lön denna tid. Många tyckte då att man skulle ha full lön när man var hemmifrån och gick och drev på t ex NE platsen. Vad blev det? Ingen lön alls vid uppehåll. En förare kan börja sitt arbete redan kl 6 och sluta kl 19. Fördelen är ju ändå att man är hemma. Resenärerna som åker buss till arbetet kan ju vara borta längre tid. 6 timmars restid inkl väntetider på ett 8 timmarsjobb är inte ovanliga idag. Kanske var det bättre förr i dessa fall.