GPS kontra vanlig hastighetsmätare

Startat av Buss-Anders, 29 januari 2008, 22:26:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Fick en GPS i julklapp  av mina snälla barn, en Garmin Nuvi200.
Kollade den mot min hastighetsmätare på min Volvo V70.

Jodå .... när bilen visar 90 km/ h så visar GPS 82 km/h.
Vilken kan man lita på det är frågan!

Litar jag på GPS så kan jag alltså hålla 8 km/h högre hastighet enligt vanliga hastighetsmätaren.
Stämmer det inte så blir det dyrt.

Hur är det med bussars hastighetsmätare? Är det samma sak där?
Någon som kollat av GPS på en buss kontra hastighetsmätaren?

Mvh
Buss-Anders 

Simon Bertilsson

Jo, personbilar har ju i princip alltid så kallade glädjemätare...

nimbra

Min Passat visar 19 km/h mer än GPS:en och GPS:en stämmer nog för när jag kör i 90 så kör andra bilar förbi mig och förarna hytter med knytnäven.

Walter

Har också betydelse på t.ex vintern då man oftast har mindre dimension på vinterdäcken. Jämföer dimensionen på däcken du kör med kontr störtsta tillåtna dimension i registretingbeviset. Bilens hastighetsmätare får inte visa för stor hastighet för någon av storlekarna, därav en del av skillnaden i gläjdemätningen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 januari 2008, 22:30:49 PM
I vanlig platt terräng visar GPS:en normalt med väldigt god exakthet, på fjällvägar eller där vägen går upp o ner med stora höjdskillnader har jag själv upptäckt stora differenser främst när man mäter avstånd med GPS:n vilket gör att även hastighetesvisningen påverkas, men det är i undantagsfall.

Mätaren i bussarna kalibreras vartannat år (i seriösa åkerier) se klisterlapp med datum i skrivaren och de är oerhört mer exakta än en mätare i en personbil som normalt visar 10-15% för mycket.
Detta är inte alltid sant. I fallen då du har separat färdskrivare och hastihetsmätare kan den vanliga hastighetsmätaren vara lite glädjemätare med. Detta har iaf jag stött på, i det fallet kunde jag se hastigheten på färdskrivaren med och det skiljde några km/h.

//CS