Huvudmeny

Gamla Uppsalabus Buss

Startat av Stefan P, 29 januari 2008, 16:55:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur mång Scania och andra bussar finns det kvar.
Är det så att det bara bli Neoplan bussar.

mvh gammalbuss

Björn Ax

Tja.

501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo

Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.

Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom.  :-\

virtual1

Citat från: hamre skrivet 29 januari 2008, 20:07:57 PM
Tja.

501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo

Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.

Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom.  :-\

Glöm inte 628?-633? som också e Scania-leder...

Oskar A

Nja, så här ser det ut:

120-125, 280-287 MAN

300-304 Volvo

501, 502, 505-514, 548, 601-605, 627-633, 704, 705 Scania

830-837 Ontario

Resten är Neoplan. För den som vill ha mer information rekommenderas min vagnlista som jag har på hemsidan.

http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

#4
Citat från: hamre skrivet 29 januari 2008, 20:07:57 PM
Tja.

501 - 514 e scanior
722 - 723 e scanior
300 - 303 e volvo

Men visst. MAN e det enda som köps in skulle jag tro nuförtiden.

Hoppas dom äldsta neoplanarna snart kommer fasas bort när nya köps in. Pest och pina att köra dom.  :-\

 Hej!

 Denna fördelning har vi på bussarna:

 006-010 Neoplan N8008E
 101-104 Neoplan N4521/3CNG
 120-125 MAN Lion´s City CNG
 140-161 Neoplan N4016CNG
 171-184 Neoplan N4016CNG
 260-269 Neoplan N4021/3
 270-276 Neoplan N4421/3 Centroliner
 280-287 MAN Lion´s City G
 300-304 Volvo B10L Säffle 2000
 370-385 Neoplan N4416 Centroliner
 386-393 Neoplan N4516 Centroliner
 501-502 Scania CN94UB4X2 OmniCity
 505-514 Scania OmniCity
 548       Scania CN113CLB
 601-605 Scania CN94UA6X2 OmniCity
 627-633 Scania CN113ALB
 702-703 Neoplan N3316SHD Euroliner
 704-705 Scania L94IB4X2 DAB 1350L
 721-723 Neoplan N316Ü Transliner
 750-774 MB Sprinter (Färdtjänstbussar)
 830-837 Ontario 02.501 (Näbbmöss)
 Sen finns det olika servicebilar på 900-serien

 Tror att jag fått med alla bussar vi har på GUB.

 //Niclas
 
 

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 29 januari 2008, 20:55:25 PM
Nja, så här ser det ut:

120-125, 280-287 MAN

300-304 Volvo

501, 502, 505-514, 548, 601-605, 627-633, 704, 705 Scania

830-837 Ontario

Resten är Neoplan. För den som vill ha mer information rekommenderas min vagnlista som jag har på hemsidan.

http://oskar.sajtx.net/VagnlistaGUB.htm


De bussar som kommer att fasas ut lär nog i första hand vara de som inte är Neoman-produkter (Neoplan och MAN). Vad jag har förstått så planeras de kvarvarande Ontario II att försvinna snart. Nästa omgång vanliga bussar som försvinner lär vara 627-633 eftersom det är de sista bussarna för stadstrafik som inte är låggolv. Trots att 260-265 är i samma ålder som 627-633 så kommer de nog ändå att få vara kvar längre tack vare det låga golvet i bussarna

När det sedan bara finns lågt golv kvar är det svårt att avgöra vad som då kommer att finnas kvar eller försvinna. Jag misstänker att Volvobussarna 300-304 ligger illa till. De har börjat uppnå hög ålder och tillhör de äldre bussarna som är kvar. De är dessutom udda i Uppsala även om modellen är vanlig i andra städer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2008, 21:21:15 PM

De bussar som kommer att fasas ut lär nog i första hand vara de som inte är Neoman-produkter (Neoplan och MAN). Vad jag har förstått så planeras de kvarvarande Ontario II att försvinna snart. Nästa omgång vanliga bussar som försvinner lär vara 627-633 eftersom det är de sista bussarna för stadstrafik som inte är låggolv. Trots att 260-265 är i samma ålder som 627-633 så kommer de nog ändå att få vara kvar längre tack vare det låga golvet i bussarna

När det sedan bara finns lågt golv kvar är det svårt att avgöra vad som då kommer att finnas kvar eller försvinna. Jag misstänker att Volvobussarna 300-304 ligger illa till. De har börjat uppnå hög ålder och tillhör de äldre bussarna som är kvar. De är dessutom udda i Uppsala även om modellen är vanlig i andra städer

    629-633 är ett år yngre än 627-628.

    //Niclas

Oskar A

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2008, 21:02:04 PM
 
386-393 Neoplan N4516CNG Centroliner
   

 //Niclas
 
 

Det var en nyhet för mig att 386-393 är gasdrivna. :) ;) :D
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niclas Rosenius

Citat från: Oskar A skrivet 29 januari 2008, 22:12:09 PM
Det var en nyhet för mig att 386-393 är gasdrivna. :) ;) :D

   Förlåt, det gick bara av farten. Tack för rättningen. Du vet, det är ålder 8)

   Nu är det ändrat.

   //Niclas

Oskar A

Var väl det jag misstänkte. Kunde ändå inte hålla mig från att retas. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 29 januari 2008, 21:27:53 PM
    629-633 är ett år yngre än 627-628.

    //Niclas


De är faktiskt även några månader yngre än 260-265. Men jag misstänker att hela serien 627-633 kommer att försvinna samtidigt och att 260-265 kommer överleva dessa för att de är låggolvbussar. Det enda alternativet jag kan komma på skulle vara att 260-265 och 627-633 skulle försvinna samtidigt för sin ålder och att de köper in en större serie nya MAN-ledbussar som ersätter samtliga. Nya Scania tror jag inte att de köper in
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2008, 23:27:06 PM

De är faktiskt även några månader yngre än 260-265. Men jag misstänker att hela serien 627-633 kommer att försvinna samtidigt och att 260-265 kommer överleva dessa för att de är låggolvbussar. Det enda alternativet jag kan komma på skulle vara att 260-265 och 627-633 skulle försvinna samtidigt för sin ålder och att de köper in en större serie nya MAN-ledbussar som ersätter samtliga. Nya Scania tror jag inte att de köper in

   Vi kommer att göra oss av med 627-633 troligtvis till sommaren. Och vi kommer att få minst 12 st MAN runt månadsskiftet maj/juni om MAN levererar i tid. Sen får vi se hur länge 260-265 och 300-304 hänger med.

   //Niclas

jocke

300-304 är väl till och med nyare än 260-265

För mig får gärna 260-265 försvinna först. värsta bussarna som finns. Är som en öken på sommaren.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Niklas Bygdestam

Citat från: jocke skrivet 29 januari 2008, 23:49:22 PM
300-304 är väl till och med nyare än 260-265

För mig får gärna 260-265 försvinna först. värsta bussarna som finns. Är som en öken på sommaren.


300-304 är lite nyare än 260-265 men det är ingen stor skillnad. 260-265 är ju ledbussar medan 300-304 är vanliga bussar. Tror därför att de planeras försvinna i olika omgångar. Vad som kan tala för att låta 300-304 försvinna tidigt är att de är udda. Av rena stadsbussar som finns kvar idag som inte är ledbussar lär nog 300-304 försvinna först. De är äldst i sitt slag nu och de är udda. Den kombinationen talar nog för utfasning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.