Långa och korta linjer, bensin bussar

Startat av Stefan P, 29 januari 2008, 15:32:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken är den längsta busslinjen, den som som är minst lång och nu i drift.
Gäller både stadstrafik och landsbyggdstrafik.

När försvann bensinbussar, menas större bussar över tio meter.
Gäller heller inte Orionbussarna. (näbbmöss)

mvh gammalbuss

homer

Linje 100, sundsvall-haparanda borde väl ligga bra till

Esbjörn

Som linje under huvudmannaflagg är nog Linje 100 "NorrlandsKusten" svårslagen - 65 mil enkel resa.

Längsta expressbusslinje torde väl vara Tapanis som kör Haparanda-Stockholm - 102 mil enkel resa enligt Eniro.

Kortaste linjen gissar jag är hissbanan i Stockholm, vars körsträcka inte gärna räknas i antal mil...den tar tydligen ca två minuter mellan ändstationerna.

Martin Maltkvist

Citat från: Esbjörn skrivet 29 januari 2008, 20:07:02 PM
Som linje under huvudmannaflagg är nog Linje 100 "NorrlandsKusten" svårslagen - 65 mil enkel resa.

Längsta expressbusslinje torde väl vara Tapanis som kör Haparanda-Stockholm - 102 mil enkel resa enligt Eniro.

Kortaste linjen gissar jag är hissbanan i Stockholm, vars körsträcka inte gärna räknas i antal mil...den tar tydligen ca två minuter mellan ändstationerna.
Kör Tapanis med tvåförarsystem eller förarbyten för den linjen?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Jonas M. Bobjörk

Ja halvvägs upp i Nybohovsbacken byter man förare  ;D

jocke

Tillägga lite bara. Att en av uppsalas kortaste linjer de senaste 15-20 åren måste väl ändå varit före detta Linje 16

Biomedicum - City - Centralstationen.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 30 januari 2008, 16:46:53 PM
Tillägga lite bara. Att en av uppsalas kortaste linjer de senaste 15-20 åren måste väl ändå varit före detta Linje 16

Biomedicum - City - Centralstationen.

En som kvalificerar sig där också borde vara linje 3 när den körs Gränby C - City.

jocke

Citat från: hamre skrivet 30 januari 2008, 17:09:15 PM
En som kvalificerar sig där också borde vara linje 3 när den körs Gränby C - City.

Det stämmer nog ja.
Även p-pendeln. Men den kan vi inte direkt räkna som en linje :p
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Simon A

Eller linje 5 för en massa herrans år sen i Uppsala. Nybron-Akademiska Sjukhuset(körde in första infarten från Nybron sett och vände runt där inne utan att fortsätta in på området)Varvtiden var en kvart.

//Simon

Jonas M. Bobjörk

En annan kort linje är ju 202 Ropsten-Torsviksplatån-Lidingö Centrum.
10 minuter mot Centrum och 8 minuter åt andra.
Längden vet jag inte riktigt.

Staffan Sävenfjord

Den kortaste linje jag vet är linje 64 i Halmstad. Den går mellan Centralstationen och Österskans, vilket inte ens är en kilometer. Tar 2 minuter i ena riktningen och 3 i den andra enligt tidtabellen. I själva verket brukar det gå på cirka hälften.