Varför aldrig dubbeldäckare i Sverige?

Startat av Niklas Bygdestam, 27 januari 2008, 15:30:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Varför satsar man aldrig idag på dubbeldäckare i svensk stadstrafik? I Stockholm skulle det kunna vara lämpligt på vissa linjer. Dessutom har man ju haft det en gång i tiden. Det finns tillverkning av moderna dubbeldäckare. Det har redan nämnts att det finns OmniCity som dubbeldäckare i Storbritannien. Men det finns fler moderna dubbeldäckare om om nu t ex OmniCity inte skulle passa. Nog skulle det kunna vara behändigt på vissa linjer att ha det? Så varför denna envisa motvilja?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Hagri

Fanns det någon orsak till att dubbeldäckarna inte fick någon fortsättning i Stockholm?

Staffan Sävenfjord

De förklaringar som gavs då det begav sig var att det var problem med att folk inte ville gå upp på övervåningen, att bussarna inte kunde användas på alla linjer och att det var risk för olyckor om bussen av någon anledning lämnade ordinarie körvägar och skulle passera där det var för lågt. Det hände ju också ett antal sådana olyckor under de åren dubbeldäckarna rullade.
Skall väl understryka att jag personligen tycker att argumenten var rätt ihåliga och att dubbeldäckarna mycket väl hade kunnat rulla åtminstone sin livstid ut. De flesta av dem fick ju nu inte ens 9 år i trafik. Jag tycker att dubbeldäckaren inte fått visa sitt rätta jag i den moderna trafiken. Visst: en ledbuss skulle kunna rymma lika många resenärer men den tar också mer plats. På höjden är det vanligtvis inte någon platsbrist. Å andra sidan finns det ju förare som tagit i med taket redan med vanliga bussar så...



Ersa

I de flesta mindre städer är det dessutom tyvärr gott om låga viadukter längs varenda stadsbusslinje.


Johan Hansson

Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2008, 16:41:08 PM
I de flesta mindre städer är det dessutom tyvärr gott om låga viadukter längs varenda stadsbusslinje.



Kan sluta riktigt illa för de som sitter där uppe då våra viadukter i sverige är som den på bilden eller som i Halmstad där vi har en viadukt på Laholmsvägen som har en fri höjd på 3,5 m.
Förekommer ofta att lastbilar kör med hjälp av GPSen och vill köra snabbaste vägen, Vilket är dömt på förhand föratt misslyckas.
För något år sedan köde en Lastbil full med höns in i viadukten och natuligt vis rymde en del av hönsen och den sista hönan som rymde fångades in efter ca 1½ vecka av Halmstad kommuns parkförvaltning och bor numera på Stadsbondgården utanför Halmstad.

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

CD

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2008, 15:30:18 PM
Varför satsar man aldrig idag på dubbeldäckare i svensk stadstrafik? I Stockholm skulle det kunna vara lämpligt på vissa linjer. Dessutom har man ju haft det en gång i tiden. Det finns tillverkning av moderna dubbeldäckare. Det har redan nämnts att det finns OmniCity som dubbeldäckare i Storbritannien. Men det finns fler moderna dubbeldäckare om om nu t ex OmniCity inte skulle passa. Nog skulle det kunna vara behändigt på vissa linjer att ha det? Så varför denna envisa motvilja?

Man har ju haft våningsbussar på försök i Köpenhamn, men även där har man gått tillbaka till normal/boggiebussar.

Björn Forslund

Mycket beror det på traditioner och vanor. Engelsmännen och berlinarna (som exempel) har haft tvåvåningsbussar i gott och väl över 100 år.
Här i Sverige har vi inte den vanan, bara ett kort mellanspel 1963-1976.
Sedan var det problemet med dålig flexibilitet, problem vid tillfälliga linjeomläggningar, svårstädade, svårt att få vissa att gå upp på övervåningen, långa tider vid hpl när folk ska av/på osv...

homer

En linje jag skulle vilja se med dubbeldäckare är Sl 676 kanske med en Scania omnidekka boggi, då han man stort låggolv och bagagerum på nedervåningen och fina regionalstolar på övervåningen

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 27 januari 2008, 15:30:18 PM
Varför satsar man aldrig idag på dubbeldäckare i svensk stadstrafik? I Stockholm skulle det kunna vara lämpligt på vissa linjer. Dessutom har man ju haft det en gång i tiden. Det finns tillverkning av moderna dubbeldäckare. Det har redan nämnts att det finns OmniCity som dubbeldäckare i Storbritannien. Men det finns fler moderna dubbeldäckare om om nu t ex OmniCity inte skulle passa. Nog skulle det kunna vara behändigt på vissa linjer att ha det? Så varför denna envisa motvilja?
Vad sägs om detta?

Denna modellbuss fanns i Pingstkyrkans loppis i närheten av Veolias garage och var tyvärr trasig men jag placerade halvorna så att det inte syntes alltför mycket.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin