Huvudmeny

Swebus 4083

Startat av Bussmicke, 26 januari 2008, 20:59:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer


Walter

Dessa blev inte långlivade i norrland, varför övertogs dom inte av nästa entreprenör som brukligt? Inte särskilt gamla när dom hamnade på div firmor för vidare befodran österut.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bussgrabben

Ditt arkiv verkar aldrig sina Micke! Tack för dessa bilder på gamla favoriter.

Bussmicke

Varsågod, jag har ändå bara visat en bråkdel av mitt lilla 90-talsarkiv.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

fyller boggieaxeln nån mer funktion än att kunna ha en längre buss?

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 januari 2008, 21:57:23 PM
Därför att man inte skulle fortsätta med trafiken med godsledbussar

Nej man valde alternativet DD med gods istället, en sämre lösning vid hård vindar.
I branschen i 40 år

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 januari 2008, 22:11:51 PM
Bussen är inte längre än andra 20 m 3 axliga ledbussar, boggin har med axeltrycket att göra

så bussen skulle kunna ha bygts lika lång fast med bara 3 axlar totalt?

Christian Ljunggren

Citat från: Bussmicke skrivet 26 januari 2008, 20:59:44 PM





Vackert, borde väl vara leveransturen.
Ser ut som om det finns en hållare för farligt gods-skylt fram till höger.

/Christian

Bussmicke

Det var som fan, har jag fotat en leveranstur utan att veta det för 11 ½ år sedan.
tackar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 26 januari 2008, 20:59:44 PM


De 4 som Swebus hade är väck från Sverige ( 4081-4084 ) Finns de som linjebuss hade kvar i Sverige vill minnas att en hette 739?
I branschen i 40 år

Esbjörn

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 26 januari 2008, 23:16:22 PM

Vackert, borde väl vara leveransturen.
Ser ut som om det finns en hållare för farligt gods-skylt fram till höger.

/Christian

Ja, jag kan bekräfta att Micke har fångat den under sin leveranstur.

Mycket riktigt är det hållare för farligt godsskylt. De oranga skyltarna fanns i ett ställ bakom förarskolen.
Hur var det där nu - jag har för mig att maxpoängen för tillåten mängd farligt gods vid persontransport sammanföll med den poäng då skyltarna skulle sättas upp, så i praktiken så kom de aldrig att användas.

Det fraktades en hel del adr-klassat gods på Norrlandskusten. Inget nitroglycerin, syror eller bensin men väl pallvis med färg och andra kemikalier till färgaffärer och liknande.

Ingen av Linjebuss eller Swebus godsledbussar finns idag kvar i Sverige.

Swebus 4081-4084 har försvunnit österut.

Lb 736 såldes till Tapanis och användes på linjen Luleå-Haparanda. Den var den som kolliderade med en skolbuss i den tragiska Råneåolyckan, där två skolbarn omkom. Bussen skrotades därefter.

Lb 737 byggdes om till vanlig turistbuss och användes länge för militärkörning från Boden. Finns släpet kvär fortfarande???

Lb 738 var den sista som lämnade Sverige, sedan den under lång tid stått avställd hos Alviks Trafik.

Lb 739 exporterades under 2004.

Det finns idag endast en godsledbuss i Sverige, och det är Falcks OYY795, som dock är 1,5m kortare än de på Norrlandskusten.

Jan

Citat från: Esbjörn skrivet 27 januari 2008, 12:18:41 PM
Ja, jag kan bekräfta att Micke har fångat den under sin leveranstur.

Mycket riktigt är det hållare för farligt godsskylt. De oranga skyltarna fanns i ett ställ bakom förarskolen.
Hur var det där nu - jag har för mig att maxpoängen för tillåten mängd farligt gods vid persontransport sammanföll med den poäng då skyltarna skulle sättas upp, så i praktiken så kom de aldrig att användas.

Det fraktades en hel del adr-klassat gods på Norrlandskusten. Inget nitroglycerin, syror eller bensin men väl pallvis med färg och andra kemikalier till färgaffärer och liknande.

Ingen av Linjebuss eller Swebus godsledbussar finns idag kvar i Sverige.

Swebus 4081-4084 har försvunnit österut.

Lb 736 såldes till Tapanis och användes på linjen Luleå-Haparanda. Den var den som kolliderade med en skolbuss i den tragiska Råneåolyckan, där två skolbarn omkom. Bussen skrotades därefter.

Lb 737 byggdes om till vanlig turistbuss och användes länge för militärkörning från Boden. Finns släpet kvär fortfarande???

Lb 738 var den sista som lämnade Sverige, sedan den under lång tid stått avställd hos Alviks Trafik.

Lb 739 exporterades under 2004.

Det finns idag endast en godsledbuss i Sverige, och det är Falcks OYY795, som dock är 1,5m kortare än de på Norrlandskusten.

Samtliga megaliner 4085-4088 är väl också borta. Swebus Umeå har kvar det Carrus bussar som också gick på linjen. De hade förresten den udda linje dörrställningen 1+0+1
I branschen i 40 år

Esbjörn

Citat från: Jan skrivet 27 januari 2008, 12:31:47 PM
Samtliga megaliner 4085-4088 är väl också borta. Swebus Umeå har kvar det Carrus bussar som också gick på linjen. De hade förresten den udda linje dörrställningen 1+0+1

Fd 4085-4088 finns alla kvar i landet - om än ombyggda till turnébussar hos Starlight.

Carrusarnas dörrställning kändes ovan i början...bakdörren var ju så förtvivlat långt bort i backspegeln, men jag började snabbt uppskatta denna dörrställning.
4032 har exporterats och 3928 rullar numera som Campusbuss i Norrköping, men resterande sex Regaler från Norrlandskusten finns nog kvar i Umeå.


Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 27 januari 2008, 12:18:41 PM
Det finns idag endast en godsledbuss i Sverige, och det är Falcks OYY795, som dock är 1,5m kortare än de på Norrlandskusten.

Jacob har en bild: