Huvudmeny

Gamla linjer

Startat av Stefan P, 26 januari 2008, 11:42:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilken linje har funnits längst och fortfarande i drift, stadstrafiken i Uppsala, landsbygden i Uppland. Och även i Värmaland, Västmanland och Örebro Län.

mvh gammalbuss

Stinsen

Citat från: gammalbuss skrivet 26 januari 2008, 11:42:12 AM
Hej

Vilken linje har funnits längst och fortfarande i drift, stadstrafiken i Uppsala, landsbygden i Uppland. Och även i Värmaland, Västmanland och Örebro Län.

mvh gammalbuss

Beror väl på hur man räknar, räcker det med samma ändhållplatser eller måste linjesträckingen mellan vara oförändrad? Jag skulle gissa på att 15, 21 och 28 ligger ganska bra till när det gäller stadstrafiken i Uppsala. Landsbygden i Uppland är svårare, spontant känns det som att de flesta linjer varit oförändrade rätt länge, bortsett från små justeringar. De andra länen du nämner har jag noll koll på...

Simon A

Om man ska fortsätta spinna på Uppsala och med små ändringar som att linjen har gått olika i city (Stora Torget, Dragarbrunn och numera Kungsgatan) så har väl 2:an gått mellan Flogsta och Gamla Uppsala hur länge som helst nu?

//Simon

Stinsen

Citat från: Simon A skrivet 28 januari 2008, 20:58:43 PM
Om man ska fortsätta spinna på Uppsala och med små ändringar som att linjen har gått olika i city (Stora Torget, Dragarbrunn och numera Kungsgatan) så har väl 2:an gått mellan Flogsta och Gamla Uppsala hur länge som helst nu?

//Simon

Äsch, nu provcerade du mig till att rota i gamla tidtabellshögarna igen!   ;)

2:an förlängdes från Nyby Centrum till Gamla Uppsala från hösttidtabellen -93. Men 15 och 28 hade samma ändhållplatser (alla fall om man läser i tidtabellshuvudet) nu som hösten -84 vilket är den äldsta tidtabell för stadstrafiken som jag har. Om man skall vara petig så har ju ändhållplatsen för 15 och 28 faktiskt flyttats runt 100 meter isamband med att man slutade köra genom Pharmacias område...

Niklas Bygdestam

Citat från: Stinsen skrivet 27 januari 2008, 10:12:05 AM
Beror väl på hur man räknar, räcker det med samma ändhållplatser eller måste linjesträckingen mellan vara oförändrad? Jag skulle gissa på att 15, 21 och 28 ligger ganska bra till när det gäller stadstrafiken i Uppsala. Landsbygden i Uppland är svårare, spontant känns det som att de flesta linjer varit oförändrade rätt länge, bortsett från små justeringar. De andra länen du nämner har jag noll koll på...

21 infördes 1983. Då är t ex 9 äldre. Tror att 9 är en av de mest oförändrade linjerna också så det är en bra kandidat
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2008, 00:41:25 AM

21 infördes 1983. Då är t ex 9 äldre. Tror att 9 är en av de mest oförändrade linjerna också så det är en bra kandidat

21 kan inte heller ha gått till stenhagen hela tiden. Då Stenhagen knappt fanns 1983.
Den vände väl i flogsta då? Där 22an i dag vänder.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Stinsen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2008, 00:41:25 AM

Nja, 9:an ändrades väl i samband med den att nya linjenätet infördes för 2-3 år sedan, dock så ändrades den tillbaka igen så det beror ju på hur man menar med oförändrad.

Först ändrades väl 3:an så den gick till Norra Årsta och Stabby via Vaksalagatan medan 9:an gick Norra Årsta - Ultuna via Källparken. Men det blev klagomål på att folk fick gå från Gränby C ut på Vaksalgatan för att åka linje 3, sedan byttes det där tillbaka redan nästa tidtabellskifte. Eller minns jag helt galet?

Simon A

Citat från: Stinsen skrivet 31 januari 2008, 10:45:50 AM
Nja, 9:an ändrades väl i samband med den att nya linjenätet infördes för 2-3 år sedan, dock så ändrades den tillbaka igen så det beror ju på hur man menar med oförändrad.

Först ändrades väl 3:an så den gick till Norra Årsta och Stabby via Vaksalagatan medan 9:an gick Norra Årsta - Ultuna via Källparken. Men det blev klagomål på att folk fick gå från Gränby C ut på Vaksalgatan för att åka linje 3, sedan byttes det där tillbaka redan nästa tidtabellskifte. Eller minns jag helt galet?
Nej, du minns helt rätt. Tack för att du påminde mig om att 2:an vände vid Nyby Centrum förut, hade jag totalt glömt bort. Har t o m tidiga barnminnen från när pappa vände där inne med 2:an. Förrutom det är nog 9:an en väldigt bra kandidat förrutom att den tar en annan väg i Stabby än förut.

//Simon