Bilder från Gullmarsplan...

Startat av Bussmicke, 26 januari 2008, 00:42:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

..samtliga tagna med 100 mm f/2,8 Macro.
Ville testa hur det var att fota med fast brännvidd, brukar av gammal vana köra med zommen 24-105 och sällan orka byta.

Titta! Längst uppe till vänster sitter ett invenatarienummer! Tänk att det har tagit 8 år för FAC att komma på att man kan ha inventarienummer på dessa vagnar...

Nytt påfund i handen att sätta nummer ovanför förarrutan? Lidingö har liknande fast under rutan.

Mer finns på hemsidan.
Uppdateratmappen är på väg upp på sidan.
//MN
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Erret

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BadTab

Anledningen till numrena ovanför sidorutan på handens omnilinkar är att när man kommer från höger så ser man inte inv numret om bussen är rampkopplad, eftersom kopplingen sitter bakom luckan med numret på...

nu vet ni... ;)

homer

har handen b9s? tänker på 6310 som för övrigt har inv nummer på helt rätt ställe, dock ser de lite lustigt ut med den spinkiga spegelarmen till fästet

Robban

Har för mej att det är Nynäsförare som har nåt block där det ingår något eller några varv på 809:an, fick hjälpa dom rätt ett par gånger i början när det var svårt att hitta, det brukar vara vagn 6310 som används har jag märkt, Anders (Lundén) vet nog mera i frågan.
Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Ersa

Dan Henriksson

Vad tyckte du om 100mm-objektivet i dessa sammanhang? Du har ju ett makro, märkte du någon skillnad mot ett "vanligt" objektiv? Efter vad jag läst kan makroobjektiv ha en tendens att fokusera långsamt p.g.a. att fokusen ska ha längre väg att gå/snurra. Det skulle väl i så fall kanske mest ha betydelse vid fotografering av rörliga, snabba motiv.

PS. Bilderna från GUP ser mycket bra ut ... DS.

Peter Elmheden

Dessutom fortsätter Micke att skriva fel i sina bildtexter.
Allt enligt svaret jag skrev i denna tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7915.msg53381#msg53381

0304 tillhör inte längre FACC trots att stripningen säjer det.
Ingen Charterbuss har inv.nr utvändigt däremot FAC´s.

M224

Citat från: Dan Henriksson skrivet 28 januari 2008, 19:03:24 PM
Vad tyckte du om 100mm-objektivet i dessa sammanhang? Du har ju ett makro, märkte du någon skillnad mot ett "vanligt" objektiv? Efter vad jag läst kan makroobjektiv ha en tendens att fokusera långsamt p.g.a. att fokusen ska ha längre väg att gå/snurra. Det skulle väl i så fall kanske mest ha betydelse vid fotografering av rörliga, snabba motiv.

Inget jag märkte när jag lånade det av BM och fotade C20 i höstas.

Instämmer f.ö, mycket trevliga och skarpa bilder.

Bussmicke

Citat från: Peter Elmheden skrivet 28 januari 2008, 19:38:34 PM
Dessutom fortsätter Micke att skriva fel i sina bildtexter.
Allt enligt svaret jag skrev i denna tråd:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7915.msg53381#msg53381

0304 tillhör inte längre FACC trots att stripningen säjer det.
Ingen Charterbuss har inv.nr utvändigt däremot FAC´s.

Varför bemödar man då sig inte att regga över dem då?
I så fall vill jag veta Datum för denna ändringen så ska jag ändra och flytta om bilderna.
//Bussmicke.

Bussmicke

Citat från: Dan Henriksson skrivet 28 januari 2008, 19:03:24 PM

Tyckte  objektivet funkade klockrent, några bilder blev oskarpa men det var Mycket få.
det finns 2 avstådslägen på objektivet, ett som går hela vägen och ett som inte göär det.
//Bussmicke.

Skalman

> Har för mej att det är Nynäsförare som har nåt block

Det stämmer, och inte bara 809, utan flera Handen-linjer. 
Detsamma gäller också vissa avgångar på några söderorts-linjer
som också ligger på Nynästjänster.

Bussmicke

Peter, från vilket datum gäller denna FAC-ändring?
//Bussmicke.

Peter Elmheden

Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 21:14:07 PM
Peter, från vilket datum gäller denna FAC-ändring?

Oj, minns inte såhär på rak arm.
Du får vänta till efter helgen så får du ett svar..