Huvudmeny

Första låggolvbussen?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 januari 2008, 22:33:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Undrar vilken buss som var den första bussen som byggts med låggolv. Neoplan byggde någon prototyp redan 1976 eller om det var 1977, det blev visst ingen succé på den tiden. Men var den först eller fanns det ännu tidigare? Jag hörde en gång ett rykte om att någon busstillverkare i Tyskland skulle ha tillverkat någon låggolvbuss redan under 1960-talet på prov utan någon större framgång. Kan detta stämma? Vilken tillverkare skulle det då vara och hur kan den bussen ha sett ut?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Har inte detta diskuterats här tidigare. Vad menas med lågnivå och låggolv? Kanske vi skall titta på detta först.
Volvo B10R van Hool fanns ett antal i Sverige på 70 talet som då ansågs vara lågnivåbussar. GS Göteborg hade 5 st och de togs ur trafik ibland för att de fastnade undertill. De var för låga. Bengt i Nybro,kallad "BussBengt" hade en demo Neoplan som ansågs vara lågnivå och en nästan likadan kom till Hönö (Interbus) senare.
Ca 1978 eller 1979 frågade någon i ÅW om en låg van Hool i SL färg. Denna kom tillbaks till Göteborg och hade regnr på K..Denna gick med regnr skyltar och var målad vit i troligen 5 års tid. Finns inte i Van Hool-listan och troligen ligger leveransen till Tyskland från van Hool. Den hade den då  nya standarden för karosser VÖV II i Tyskland. Det som provades på bussen var växellådan ZF HP som började säljas i Sverige ca 1983.

Cero

Redan på 60-talet köpte ju SS/SL många goa Büssingar med mycket lågt insteg. Speciellt dubbeldäckarna. Jämfört med 70- och 80-talsskapelser skulle jag vilja betrakta dem som låggolv/lågentré även om ingen kunde de orden på den tiden.

S Svensson

Som sagt så handlar det om hur man definierar.
Volvo B59 var avsedd att vara låg i kaross. Denna kom ungefär ca 1970. I Västtyskland kom det en normbuss VÖV II som sagt. Flera företag byggde efter denna norm och Neoplan byggde då en modell Ne 416. Bengt Oscar Johansson  i Nybro förvärvade AYH622 Ne 828435. Denna buss anses vara byggd 1982 och gick kvar tills trafiken upphörde och verksamheten inlöstes av LHM Kalmar ca 1989. SJ tog över trafiken och fick rätt till att överta bussen. SJ överlät den till Linjebuss Norrköping med nr 0991.
Interbus med verksamhet med buss på Höno hade en sådan också.
Normbuss har kanske flera inte hört talas om. Lokaltrafikföreningen utvecklade svenska normer för hur bussar skulle se ut in och utvändigt. Detta som en följd av normerna i andra länderna.
Volvo B59 hade ganska mycket klagomål och det var konstruktionsmissar men även monteringsfel.Förarstolen kunde ibland hamna lite för långt ifrån de mått som gällde. 1978 byttes beteckningen till B10R men det hade byggts förändrade B59 tidigare. På B10R bygggdes van Hool lågnivå vH150. Det kom en efterföljare i modell 160 på både B10R och på Scania N112. Men det var problem med alltför låga karosser och ca 1980 bestämdes att Göteborgs kommun för GS köpte 80 st lokalbussar på B10M. Efter detta byggdes lokalbussar högre igen och vHool linjemodell byggdes i normalutförande både på B10M och B10R (prototyp LB238 placerad i Jönköping).
Det är först med handikappanpassningen och en önskan att slippa särskild färdtjänst som bussarna byggdes låga. Men låga bussar innebär att komponenter måste placeras på andra ställen. 1995 kom Volvo låggolvsbuss där prototypen kallades GS 20 som följdes av serietilverkade bussar. För Scania överfördes busstillverkning och konstruktion av lågnivå resp låggolv till Dansk Automobilfabrik,förkortad DAB ofta men i bland kallad Triangeln då man tillverkade andra fordon.
Genomgående är det svårt att få låggolv och lågnivå att fungera bra i Sverige. Låggolv är låg baktill och detta kan kanske vara bra men ofta väljes lågnivå som är låg fram men är normal bak. Inredningsmässigt kan förare se bakåt på ett annat sätt,samtidigt som underhåll förenklas. Den stora ambitionen att handikappanpassa genom lågre fordon har dock försvunnit vid landsbyggdstrafik. Vanliga normalhöga bussar köps med handikapplift som inte användes. Ett sätt att kringgå lagstiftningen om handikappanspassningen. En normalbyggd Volvo B10R med Säfflekaross från 1975 tog 44 sittande passagerare.En modern ledbuss som är låg tar mindre sittande platser men ganska många ståplatser. Tar man ståplatser ,kanske fler än tillåtet, så kan bussarna haverera. Så har varit fallet på linje 16 i Göteborg morgnar från Centrum till skolorna vid fd varvet Lindholmen.
Vi får be Staffan repricera foto på låga Neoplaner.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 januari 2008, 19:08:46 PM
Vi får be Staffan repricera foto på låga Neoplaner.

Bilden finns i den här tråden
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7184.0

För övrigt brukar man säga lågentré och inte lågnivå.

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2008, 19:25:52 PM
Bilden finns i den här tråden
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7184.0

För övrigt brukar man säga lågentré och inte lågnivå.

Nja...jag håller nog inte med riktigt här.
Dessutom tycker jag Sören krånglar till detta oerhört istället för att bara rakt av svara på frågan.

Låggolv är ju en buss utan trappsteg i insteget, och utan trappsteg inuti bussen.
Lågentré har en låg framdel utan trappsteg och låggolv fram till mittendörrarna, men en normal bakaxel, vilket gör ett trappsteg i mitten av bussen till en normalhöjd.

Jag tror att med lågnivå menar Sören tex de Mercedes-Benz O405G som fanns i Malmö från 1989, där man hade en allmänt lägre byggnation på chassit, som visserligen bjöd på tre trappsteg när man skulle in eller ut, men betydligt lägre än i bussar med normalgolv.
Även inuti bussen fanns nästan inga podestrar alls, endast några väldigt låga på några ställen.

Uffe

S Svensson

Tack Ulf !
Jag kanske använde en äldre benämning lågnivå som mera täcker in de bussar som fanns på 70 talet. Det är möjligt att det är i jämförelse med andra bussar.
Både Säffle och van Hool hade ju karrosser som var låga och möjliga att använda till såväl Scania,Volvo och MAN.
Kanske skall jag inte blanda ihop begreppen för yngre personer. Tyvärr hittar jag inga lämpliga kvantitativa data såsom mått i cm.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 28 januari 2008, 10:58:36 AM
Jag kanske använde en äldre benämning lågnivå som mera täcker in de bussar som fanns på 70 talet. Det är möjligt att det är i jämförelse med andra bussar.

Då blir det fem kategorier (grovt) om man ej räknar med dubbeldäckare:
-Låggolv: Lågt golv i hela bussen. Inga trappsteg. T.ex Scania OmniCity
-Lågentré: Lågt golv vid fram- och mittdörr. Trappsteg till normalgolv bak. T.ex Scania OmniLink
-Lågnivå: Normalbussar med lite lägre golv som S Svensson nämner.
-Normalgolv: Normalbussar typ Carrus 502/602
-Höggolv: Turistbussar av dubbeldäckarhöjd med många trappsteg och med enormt bagageutrymme. T.ex Neoplan Space:
http://www.konkretbus.bushandel.pl/?subpage=offer_list&more=166991

Fredde

Citat-Höggolv: Turistbussar av dubbeldäckarhöjd med många trappsteg och med enormt bagageutrymme. T.ex Neoplan Space:
http://www.konkretbus.bushandel.pl/?subpage=offer_list&more=166991

Dom stolarna.. Säger bara: Wow! ;D

yngrot

Men Scania cr 76 hade väl oxå lite lägre golvnivå med 2 trappsteg betydligt lägre än de som kom senare eller minns jag helt galet :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Rådeström

Citat från: yngrot skrivet 28 januari 2008, 13:49:00 PM
Men Scania cr 76 hade väl oxå lite lägre golvnivå med 2 trappsteg betydligt lägre än de som kom senare eller minns jag helt galet :)

Jovisst hade dom det....pga av bakmotorn så kan man ju få ner golvhöjden allmänt, även om chassit byggts ganska högt ändå.
Grejjen med låggolv är att man inte hade kommit på helt enkelt och utvecklat tekniken hur man skulle göra etc.
En låggolvsbuss kräver ju att man skickar upp elsystem etc i taket, och har bränsletankar i hjulhusen etc, vilket man ju inte hade på äldre bussar.

S Svensson

Om vi då menar buss med helt lågt golv så torde en av de allra första bussarna i Sverige vara den buss som ofta kallas Linjebuss 4001,även om den inte ägdes av LB. Den sattes in på linje 58 i Göteborg och det fanns en person till,utöver föraren, som alltid var med och såg till så bussen mådde bra.
Jag kommer ihåg det hela men tyvärr har jag inte korrekt datum tillgängligt just nu. Men Greger L kanske har tillgängliga data.