Gult och blått hos KR Trafik

Startat av Ersa, 25 januari 2008, 20:46:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa




Kallt 1


Kallt 2


Ja, bussen lutar åt vänster medan stolpen lutar åt höger...


Här var det vilodag för hälften av Helmarkarna. Sköter nr 57 om linje 63 till Umeå denna dag tro?

Johan Hansson

Läge att komma tidigt till jobbet för att skrapa rutorna. ;D
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Krille

Citat från: Johan H skrivet 25 januari 2008, 22:06:07 PM
Läge att komma tidigt till jobbet för att skrapa rutorna. ;D

Precis min tanke.
Ställer man upp bussarna utan någon som helst rampkoppling när dom inte ska användas?

/K

Christian Ljunggren

Citat från: Krille skrivet 25 januari 2008, 23:19:27 PM
Precis min tanke.
Ställer man upp bussarna utan någon som helst rampkoppling när dom inte ska användas?

/K


Rampkoppling finns ej. Har man tur har den tidigare föraren förinställt
Webaston, så att bussen är varm till nästa chaufför, men det förutsätter ju
också att man vet när bussen ska gå igen.
Annars får man frysa när man hämtar bussen och hoppas att det är mycket gods att lasta så värmaren hinner att värma upp något så när.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 25 januari 2008, 23:30:17 PM
Rampkoppling finns ej.

Däremot finns det gott om fornminnen kvar från grönvita tider. Dock verkar dessa nummer ha varit inaktuella långt innan Swebus tog över, för jag minns då ingen av dessa.




homer

tomgångskörning 1 minut är inget som gäller i de norra delarna av landet 8)

Ersa

Webaston isar av bussen effektivt utan att motorn behöver startas. Danielssons Brunflo-Vegor hade ruggigt bra värme genom webaston, och allt de behövde på vinternätterna var en laddkabel till batterierna. Samma sak med Fridströms Pitebussar.

Christian Ljunggren

Citat från: Verspieder skrivet 25 januari 2008, 23:47:39 PM
Webaston isar av bussen effektivt utan att motorn behöver startas. Danielssons Brunflo-Vegor hade ruggigt bra värme genom webaston, och allt de behövde på vinternätterna var en laddkabel till batterierna. Samma sak med Fridströms Pitebussar.


Systemet med bara Webaston funkar ju bra när bussen går på samma tur varje dag eller att det är ett litet garage där alla vet hur bussarna ska gå nästa dag.
På större depåer funkar ju av naturliga skäl ej detta.
Man har fått frysa ordentligt många gånger pga av detta eller akuta bussbyten.

/Christian

Ersa

Citat från: Christian Ljunggren skrivet 25 januari 2008, 23:52:03 PM
eller att det är ett litet garage där alla vet hur bussarna ska gå nästa dag.

En annan lösning (på små garage) är att någon i garagepersonalen springer runt och startar webaston manuellt nån timme innan de ska iväg genom att läsa på sin lista. Då blir det dock lite lätt otrevlig stämning om denne försover sig!  ::)

Esbjörn

Citat från: Verspieder skrivet 25 januari 2008, 20:46:44 PM



Ja, bussen lutar åt vänster medan stolpen lutar åt höger...



Av vilken anledning har man byggt bort de snygga ovala bakljus som satt som original på Helmarkarna?

Esbjörn

Jo, kan så vara.
Men det som slagit mig är att alla verkar ha byggts om i rask följd, så det verkar mer vara ett principbeslut än ombyggnad när de skadats.
De ovala bakljusen är väl gissningsvis av nån Hella standardmodell också, men visst lär de säkerligen vara dyrare än den gamla hederliga rektangulära modellen.

Ersa

Samma sak med 173 som fick runda lampor vid ombyggnaden till godsbuss av Helmark. Inte kort efter ankomst till Östersund verkade bussen ha fått samma fyrkantiga lampor som 99.