Huvudmeny

minimalt med resande

Startat av robbes, 25 januari 2008, 11:08:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Linje 155 mellan torpa och hamneda är verkligen väl trafikerad en enda resenär på fyra år

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1279433

yngrot

För bussbolaget är det ju kanon inget busliv i bussen ;D.....  men skämt åsido så för bolaget som kör är det ju bra linjekörning ger betalt men tomkörning inga pengar från länshuvudman.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ante

Ersa

Ska bussen ändå köras längs sträckan och bränna diesel på en tomkörning bör den självklart gå i linjetrafik och stanna längs vägen (om något resandeunderlag finns alltså). Regelbundna tomkörningar på landsbygden sticker i ögonen på folk och är något man bör undvika.

Patrik

Jag förstår inte vad dom menar med att det bara varit en bussresenär på fyra år när det står att dom kör skolelever, jag tror ju inte att det bara bor en elev där.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 25 januari 2008, 15:39:13 PM
Jag förstår inte vad dom menar med att det bara varit en bussresenär på fyra år när det står att dom kör skolelever, jag tror ju inte att det bara bor en elev där.

Det är på returen efter det att bussen kört skolelever som det bara varit en resenär på fyra år. Men det spelar ju ingen roll, bussen måste ändå köra där för att komma hem till garaget.

Henrik Palmqvist

Citat från: Patrik skrivet 25 januari 2008, 15:39:13 PM
Det är körning efter att skolbarnen stigit av de menar. Turen går från Torpa till Hamneda om jag förstått det rätt. Det är inte en allt för lång sträcka, så det är väl igentligen inget att bråka om. Men alltid är det nån som klagar. Och media förstorar så klart upp allting som vanligt. / Henrik

Patrik

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2008, 15:46:15 PM
Det är på returen efter det att bussen kört skolelever som det bara varit en resenär på fyra år. Men det spelar ju ingen roll, bussen måste ändå köra där för att komma hem till garaget.

Aha, det är så dom menar.
Kanske är dags för föraren att leta villa i Torpa då  ;)

Henrik Palmqvist

Citat från: Patrik skrivet 25 januari 2008, 15:48:07 PM
Ett annat alternativ om nu befolkningen i bygden tycker det är besvärande att se den tomma bussen komma körandes varje eftermiddag, är att helt enkelt ta bort skolbussen. Men då klagas det så klart över det istället. / Henrik

Ersa

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 25 januari 2008, 15:54:15 PM
Ett annat alternativ om nu befolkningen i bygden tycker det är besvärande att se den tomma bussen komma körandes varje eftermiddag, är att helt enkelt ta bort skolbussen. Men då klagas det så klart över det istället. / Henrik

Hade det inte varit mer besvärande att ha en tom buss susandes igenom samhället som ingen någonsin får åka med, även om de vill?

Patrik

Vet ni vilket företag det är som kör?

Ersa

Citat från: Patrik skrivet 25 januari 2008, 15:48:07 PM

Fridströms löste ett sådant bekymmer med att så ofta som det var möjligt låta en av sina förare som bor i Sättra köra 657:ans kvällstur hem till byn, ha bussen hemma på gatan under natten för att sedan köra morgonturen mot Riala och Rimbo igen. Och vips så sparade man in 54 km obetald tomkörning det trafikdygnet.

Krille

Citat från: Verspieder skrivet 25 januari 2008, 15:05:14 PM
Regelbundna tomkörningar på landsbygden sticker i ögonen på folk och är något man bör undvika.

Hehe, några sådana känner man ju till.
Tillochmed där linjesträckningen och tomkörningsvägen är exakt densamma!  :-[

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 25 januari 2008, 16:28:16 PM
Hehe, några sådana känner man ju till.
Tillochmed där linjesträckningen och tomkörningsvägen är exakt densamma!  :-[

Eller när det gått en linje längs en sträcka mellan yttergaraget och staden. Plöstligt drar huvudmannen in första delen av sträckan, och bussen ändå måste tomköra den gamla linjens väg för att ta sig dit den avkortade linjen börjar. Fast de boende närmast bussgaraget "får" inte åka med... Bra service!  >:(

Lars

Detta ær nog inte det enda stællet i landet som det ær på detta viset.
Bara i Arvika me omnejd kan ja sækert rækna in flera liknande fall, det finns æven de som inte går i trafik utan tomkørs till från ændhållplatsen.

Den længsta dagliga tomlørningen i Arvika ær till Mitandersfors på morgonen och hem på kvællen ca 6,2 mil enkel væg = 12,4 mil om dagen M-F