Elever i skolbuss i livsfara på grund av chaufförens beteende

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 januari 2008, 07:51:58 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bjalle

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2008, 07:51:58 AM
http://www.blt.se/nyheter/solvesborg/elever-svavade-i-livsfara(447410).gm

Kommentarer utöver de som Lars-Inge Nilsson ger är överflödiga.

Mycket tråkigt att läsa men det verkar ju som ledningen tar det på största allvar.

Johan Hansson

För någon månad sen åkte jag i bil tillsammans med min mamma och pappa till mammas föräldrarhem som ligger vid Veinge i Laholms kommun.
Vid en järnvägsövergång vid en betongfabrik ser jag att ett x 2000 tåg passera i säkert en bra bit över 100 km/h sen skriker jag till och säger att bommarna är uppfällda men lamporna blinka rött.
Jag la märke till dett p.g.a av att lampan som sitter på bommen satt ovanligt högt på.
Nu hade vi  ca 100 meter fram till järnvägsövergången.
Nästa gång har man kanske har man kanske inte den turen.

Vid alla järnvägsövergångar finns det ett nummer man ska ringa om man upptäcker sånt här.
Det går till någon central, tror det kopplas direkt till SOS alarm.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

S Svensson

Om lyktan med rött ljus lyser så innebär detta att tåget har vitt sken. Om bommen är i uppfällt läge kan detta då bero på att någon med en speciell nyckel frikopplat bommen och fällt upp bommen.
Gör man detta måste banverket informeras och kanske måste andra saker göras.
Om säkringen till motorerna går så brukar inte signalerna fungera.
Okey det var länge sedan jag extraknäckte på SJ. T o m före banverkets tid. Den person som fäller upp bommarna kanske också skall underrätta trafikledningen på banverket.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 25 januari 2008, 19:08:59 PM
Om lyktan med rött ljus lyser så innebär detta att tåget har vitt sken. Om bommen är i uppfällt läge kan detta då bero på att någon med en speciell nyckel frikopplat bommen och fällt upp bommen.
Gör man detta måste banverket informeras och kanske måste andra saker göras.
Om säkringen till motorerna går så brukar inte signalerna fungera.
Okey det var länge sedan jag extraknäckte på SJ. T o m före banverkets tid. Den person som fäller upp bommarna kanske också skall underrätta trafikledningen på banverket.

Nej, Sören, nuförtiden kan man inte vara så vårdslös innan man börjar jobba med något utmed banan. Man måste begära tillstånd för arbete av trafikledningscentralen innan man sätter i gång. Och skall anmäla klart när man är f'ärdig. I det här fallet tror jag att det var något tekniskt fel på bomanläggningen som gjorde att hälften av bommarna låg nere. De täckte alltså vardera en väghalva.

Jo

Jag försår inte riktigt vad som hade hänt eller rättare sagt vissa uppgifter är utelämnade. Om jag har lyckats analysera artiklen rätt är alltså tre bommar uppe och en nere. Dock så står ingenstans hurvida ljussignalerna blinkade rött eller vitt. Och det är detta som jag tycker är konstigt för jag gissar att det blinkade vitt när de började göra sina manövrar men att sedan ett tåg börjar närma sig och att de därför får rött ljus och även de andra tre bommarna börjar gå ner. Om det nu är så förstår jag inte varför han börjar backa bara för att det slår om till rött när han nästan är över.  eller kan det helt enkelt varit så att det var kö på platsen och man trots detta hade kört fram så långt så att bommen tog i taket på bussen?
Min gissning är därför att det var kö på platsen och att den ena bussen utan fara kört över medan den andra får rött ljus när den är placerad för nära bommen varpå denna därför slår i framändan på bussen. Klantig placering i och för sig men det innebär ju inte att eleverna var i livsfara. Och i i artiklen sägs ju också att "BLT har talat med elever som var med på bussen och de kände viss oro när bommarna började gå ner, men de upplevde aldrig att de var i omedelbar fara." Hur man kan få detta till "Elever svävade i livsfara" fattar inte jag. Dessutom hände ju detta i Tisdags och det tog ju trots allt 3 dagar för blt och sr att få reda på vad som hänt så någon större kallabalik borde det inte varit på platsen.

Ersa

Citat från: Jo skrivet 25 januari 2008, 23:06:10 PM
Och i i artiklen sägs ju också att "BLT har talat med elever som var med på bussen och de kände viss oro när bommarna började gå ner, men de upplevde aldrig att de var i omedelbar fara." Hur man kan få detta till "Elever svävade i livsfara" fattar inte jag. Dessutom hände ju detta i Tisdags och det tog ju trots allt 3 dagar för blt och sr att få reda på vad som hänt så någon större kallabalik borde det inte varit på platsen.

Kvällstidningsjournalistiken breder ut sig på småtidningarna...

Staffan Sävenfjord

#7
Citat från: Jo skrivet 25 januari 2008, 23:06:10 PM
Jag försår inte riktigt vad som hade hänt eller rättare sagt vissa uppgifter är utelämnade. Om jag har lyckats analysera artiklen rätt är alltså tre bommar uppe och en nere. Dock så står ingenstans hurvida ljussignalerna blinkade rött eller vitt. Och det är detta som jag tycker är konstigt för jag gissar att det blinkade vitt när de började göra sina manövrar men att sedan ett tåg börjar närma sig och att de därför får rött ljus och även de andra tre bommarna börjar gå ner. Om det nu är så förstår jag inte varför han börjar backa bara för att det slår om till rött när han nästan är över.  eller kan det helt enkelt varit så att det var kö på platsen och man trots detta hade kört fram så långt så att bommen tog i taket på bussen?
Min gissning är därför att det var kö på platsen och att den ena bussen utan fara kört över medan den andra får rött ljus när den är placerad för nära bommen varpå denna därför slår i framändan på bussen. Klantig placering i och för sig men det innebär ju inte att eleverna var i livsfara. Och i i artiklen sägs ju också att "BLT har talat med elever som var med på bussen och de kände viss oro när bommarna började gå ner, men de upplevde aldrig att de var i omedelbar fara." Hur man kan få detta till "Elever svävade i livsfara" fattar inte jag. Dessutom hände ju detta i Tisdags och det tog ju trots allt 3 dagar för blt och sr att få reda på vad som hänt så någon större kallabalik borde det inte varit på platsen.

Enligt BLT:s tidigare version blinkade signalerna rött på platsen medan en bom låg nere. Att döma av bilden så är vägen så bred att den täcks av fyra bommar. I sådana fall drivs bommarna separat och det borde alltså varit en bom på varje sida om järnvägen som låg nere. Normalt skall i sådant fall också signalerna visa rött mot vägen.
Av Lars-Inges reaktion att döma så har alltså förarna kört mot rött ljus och på den väghalva som inte täcktes av bommen. När sedan ett tåg nalkades så gick även de andra bommarna ned, men eftersom ljud- och ljussignaler redan vara aktiverade märktes inget särskilt förutom att bommen sänktes. Eftersom bussföraren reagerade snabbt och backade så lär väl aldrig eleverna ha hunnit uppfatta situationen som särskilt farlig. Hade föraren hunnit så långt att han inte kunnat backa hade han förhoppningsvis förstått att han skulle köra genom bommen på andra sidan.
Skall också tillägga att rubriken "Elever i livsfara" hämtade jag från BLT och hittade inte på själv. Det behöver inte betyda att jag är överens med rubriksättaren.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2008, 23:21:22 PM
Enligt BLT:s tidigare version blinkade signalerna rött på platsen medan en bom låg nere. Att döma av bilden så är vägen så bred att den täcks av fyra bommar. I sådana fall drivs bommarna separat och det borde alltså varit en bom på varje sida om järnvägen som låg nere. Normalt skall i sådant fall också signalerna visa rött mot vägen.
Av Lars-Inges reaktion att döma så har alltså förarna kört mot rött ljus och på den väghalva som inte täcktes av bommen. När sedan ett tåg nalkades så gick även de andra bommarna ned, men eftersom ljud- och ljussignaler redan vara aktiverade märktes inget särskilt förutom att bommen sänktes. Eftersom bussföraren reagerade snabbt och backade så lär väl aldrig eleverna ha hunnit uppfatta situationen som särskilt farlig. Hade föraren hunnit så långt att han inte kunnat backa hade han förhoppningsvis förstått att han skulle köra genom bommen på andra sidan.

Som jag förstår det var det bara en bom som låg nere:
"Den första bussen passerade järnvägsövergången, men när den andra närmade sig rälsen fälldes plötsligt även de övriga tre bommarna."  och "Banverket lagade felet senare samma dag, men i går strejkade en av de andra bommarna."
Jag vet inte exakt hur systemet är kopplat men det är möjligt som du säger att de i ett sådant fall automatiskt ska visas röd signal och man därför inte märkte någon skillnad innan bommarna började fällas.

Citat
Skall också tillägga att rubriken "Elever i livsfara" hämtade jag från BLT och hittade inte på själv. Det behöver inte betyda att jag är överens med rubriksättaren.
Det är väl bäst att jag också gör ett tillägg och förtydligande. Det var alltså tidningsrubriken som jag syftade på som inte överensstämde med artiklen i tidningen.   

Andreas Ljungqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2008, 23:21:22 PM
Av Lars-Inges reaktion att döma så har alltså förarna kört mot rött ljus och på den väghalva som inte täcktes av bommen.

Av Lars-Inges reeaktion? De enda som vet vad som hänt är ju de som var på platsen, Lars-Inge Nilsson sitter på ett kontor i Broby ca. 5-6 mil från platsen så han vet inte mycket om vad som hänt på platsen. Man kan ju spekulera hur mycet som helst, men hans reaktion är ju den han "måste" visa till media.. Jag känner många förare som kör på 558 och de jag vet är de flesta väldigt rutinerade.. Blinkade det dessutom vitt så tolkar man ju det som att det är ok att köra med stor varsamhet.. Dessa bommar är dessutom ett stort bekymmer och det är ofta problem med dom..

Vi av erfarenhet så vet jag att vissa uttalanden görs för att rädda sig själv, ingen av oss vet hellre vart ideén om att köra kom ifrån, kanske rentutav inte från föraren.


Ersa

Citat från: Erol skrivet 26 januari 2008, 13:01:00 PM
Så här står det i Sydöstran idag: Länk till Sydöstran

"Det kan vara oerhört frustrerande för en busschaufför att hamna i den här situationen, säger Lars-Inge Nilsson. Blir det förseningar så blir resenärerna arga."

Men en sådan försening får väl ändå resenärerna och Skånetrafiken ta med Banverket? Inte ska bussförarna behöva köra mot rött för att hålla tidtabellen?