Setra bussar på halk och testbana

Startat av Johan Hansson, 24 januari 2008, 18:37:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Blue

Det där är roligt som attan, var på en liknande kurs i Vetlanda för några år sedan.
Då var det en tysk firma som turnerade med en mobil halkbana, stora mattor som rullades ut och vatten begjöts, intressant att testa gränserna utan att vara rädd för att ta sönder något eller hamna i gropen.

Kör man bara tillräckligt fort så fixar även bussar den doseringen!  ;)
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Buss-Anders

Var sitter tyngdpunkten?

Undrar just hur lågt tyngdpunkten, eller rättare sagt var tyngdpunkten sitter på en buss.
Tyngdpunkt fick man laborera med på fysiken när jag gick i skolan.

Det har visserligen inte med bussar att göra men jag förvånas även över de bulkbilar som man möter ute på vägarna där tyngdpunkten ser ut att sitta högt med de tunga bulkarna. De verkar ju kunna köra väldigt snabbt i kurvor.

Bussar är ju bara en massa luft upptill så tyngdpunkten måste ju sitta ganska lågt.Samtidigt så är ju baggageutrymmena på turistare också bara en massa luft .Men var sitter punkten på olika typer av bussar? Kanske någon kan svara?


Mvh
Buss-Anders

M

Turist buss cirka 1.4 meter över marken, Dubbeldäckare 1.7 1.8 meter över marken. Nu snackar vi om fullastat till totalvikt. Tom blir ju allting betydligt lägre. Att dubbeln inte blir högre beror ju på att dom tyngsta delarna är ju längst ner , Motor axlar växellåda och sådant.