Huvudmeny

Upplandsbussar

Startat av Stefan P, 24 januari 2008, 18:11:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur är fördelningen gula och grå bussar i Uppland nu. Har alla lackats som skall bli gula, de som är kvar väntar de på nya bussar.

mvh gammalbuss

Ersa

Förhoppningsvis låter man bli att lacka om de allra äldsta, som ju ändå ska bort framöver.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 21:32:05 PM
Förhoppningsvis låter man bli att lacka om de allra äldsta, som ju ändå ska bort framöver.


Det är vissa bussar som är omlackade som är lite gränsfall till detta. Bland annat har minst en fd EB-buss lackats om till gult
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Alltid detta slöseri med skattemedel. I Umeå var man snabb med att lacka om Veolias fem Neoplanare (1061-1065) i blått förra året, och nu har de max 1½ år kvar att leva i stan. Även många av Swebus 45xx-Helmarkare har lackats om till blått några få månader innan försäljning och utflyttning ur länet...  >:(

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 22:08:00 PM
Alltid detta slöseri med skattemedel. I Umeå var man snabb med att lacka om Veolias fem Neoplanare (1061-1065) i blått förra året, och nu har de max 1½ år kvar att leva i stan. Även många av Swebus 45xx-Helmarkare har lackats om till blått några få månader innan försäljning och utflyttning ur länet...  >:(

Ja, det borde göras mer som hos en viss firma. Man struntar i att laga vissa fel på bussarna så länge att det till slut inte är någon idé att laga felen, för bussen har blivit så gammal att den "ändå snart ska bort"...

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 22:08:00 PM
Alltid detta slöseri med skattemedel. I Umeå var man snabb med att lacka om Veolias fem Neoplanare (1061-1065) i blått förra året, och nu har de max 1½ år kvar att leva i stan. Även många av Swebus 45xx-Helmarkare har lackats om till blått några få månader innan försäljning och utflyttning ur länet...  >:(


Jag håller helt med. Dessutom tycker jag att det är synd att man inte satsade på den kortlivade lacken UL03 som var silver med vinröd rand. Den var snygg och tydlig nog. Dessutom hade den fördelen att man inte behöver lacka om en buss helt och hållet för att få de andra varianterna med silver som bas till att bli enhetliga. Bussar i UL/Swebus-lacken kunde man bara ta lacka vid ränderna och ändra till vinröd rand men behålla andra delar av lacken istället. Det hade blivit billigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 januari 2008, 22:36:18 PM
Jag håller helt med. Dessutom tycker jag att det är synd att man inte satsade på den kortlivade lacken UL03 som var silver med vinröd rand. Den var snygg och tydlig nog. Dessutom hade den fördelen att man inte behöver lacka om en buss helt och hållet för att få de andra varianterna med silver som bas till att bli enhetliga. Bussar i UL/Swebus-lacken kunde man bara ta lacka vid ränderna och ändra till vinröd rand men behålla andra delar av lacken istället. Det hade blivit billigare

Om en viss person får makten över kollektivtrafiken i en viss stad ska nog de blå stadsbussarna få bli silvergrå igen, gärna i en ripoff av just den snygga nämnda UL03-lacken.  ;)  Det bästa med denna var ju att bussarna "aldrig" blev skitiga, som de gula UL-bussarna ju ofta blir.