Video med speciell OmniCity

Startat av Niklas Bygdestam, 24 januari 2008, 15:47:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag är egentligen inte alls speciellt förtjust i Scania Omni. Men just den här bussen tycker jag var riktigt läcker :)

http://uk.youtube.com/watch?v=IGlkx8D0yLs
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Bara 2 dörrar fram och en handikappsdörr för rullstolar.
Måste väl ta en stund att både fylla bussen och tömma den på passagerare.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Andreas Ljungqvist

Jag tror att det du kallar för "handikappsdörr" är en nödutgång som om jag inte är fel ute är ett krav på bussar i UK.. Sen verkar det som om bussen går mellan flygplats och centrum så kravet på snabb lossning/lastning kanske inte är så stort..

Måns Johannesson

Var i alla fall för (dvs för 20 år sedan) vanligt med bara dubbeldörr fram i Storbrittanien så den vagnen passar nog bra även i vanlig linjetrafik.

/Måns

Ulf Rådeström

Men gud...hur många gånger skall man behöva förklara varför man har två framdörrar i UK. Tror detta är tredje eller fjärde gången nu.
Det GÖR inget om ni läser lite på snacket nångång emellanåt  :D

Anledningen är att i England har man inte någon upphandlingsprincip som i Sverige, utan varje företag är i stort sett fritt att starta nya linjer.
Villkoret är att linjen skall bära sig själv, eftersom man inte får något bidrag för den via skatten (åtminstone inte på samma sätt som i Sverige).

För att eliminera (eller så långt som möjligt minska) smitning in genom bakdörrar, och därmed säkra betalning och inkomster till linjen/bolaget, har man på många håll i landsbygdstrafik eller förortstrafik valt dörrställningen 2-0-0.

I städer är det däremot, framförallt i London, vanligt med 2-2-0.

Mvh Uffe

Björn Forslund

Okej, nu är det sluttjafsat! De sista inläggen är nu raderade.
Jag uppmanar er att läsa på reglerna om umgängesformerna här i Buss Snack  och hålla er till ämnet.
Annars spärras den här tråden.
God kväll

Björn

Ersa

Är det verkligen en OmniCity? Hette inte dubbeldäckarna OmniDekka, och är ingen helbyggda Scanior?

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 25 januari 2008, 05:35:04 AM
Är det verkligen en OmniCity? Hette inte dubbeldäckarna OmniDekka, och är ingen helbyggda Scanior?

Det finns faktiskt helbyggda OmniCity som är dubbeldäckare. Bussen som visades i länken är en sådan. Hur vanliga de är vet jag inte. En annan sak som jag skulle vilja veta är om det kommit nya Omni-fronten på någon dubbeldäckad OmniCity eller på någon OmniDekka
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cero

Citat från: Verspieder skrivet 25 januari 2008, 05:35:04 AM

De av Scania helbyggda heter Omnicity. De som byggts i samarbete med EastLancs(?) kallas OmniDekka.

Ulf Rådeström

Citat från: Cero skrivet 25 januari 2008, 08:31:55 AM
De av Scania helbyggda heter Omnicity. De som byggts i samarbete med EastLancs(?) kallas OmniDekka.

Stämmer precis det. OmniDekka ser lite annorlunda ut än OmniCity DD, som den officiellt kallas.

Bussarna är inte så vanliga ännu, då den precis satts i serieproduktion. Dock finns det ett antal bussar i order, så de kommer att synas ganska rejält framöver. Mycket beroende på East Lancs finansiella problem verkar det som, då kunderna istället väljer OmniCityn.

Ang nya fronten finns det endast en testbuss hittills, och jag kan tyvärr inte svara på om kommande får nya fronten. Dock utgår jag ifrån det, då det nya chassit släppts även som N 230/270 UD4x2...alltså för dubbeldäckare och finns i produktion.

Går du in på www.svenskbusshistoria.se under Omniproduktion och 552-series, så finns det en gul sådan med nya fronten.

//Uffe