Nya bussar på väg till SL

Startat av Leif D, 22 januari 2008, 22:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leif D

Eftersom det tydligen uppstod en ganska vild diskution om vilken färg det cvar på bussen och vilka linjer den/de i så fall skulle gå på, så der jag er notera vad som står (inom parentes) i ursprungsinlägget.  Även som citat här....

Citat från: Leif D skrivet 22 januari 2008, 22:52:12 PM
På E4:an i riktning mot Sthlm mötte jag för någon timme sedan en blå Scania Omnilink-boggi (lite reservation då det var väldigt mörkt).


ALLTSÅ såg jag ju mycket väl att det var en Scania Omnilink-boggi och jag tyckte den såg ut att vara blå.
Vad det är för buss är inte svårt att se när man möter på motorvägen i fullt mörker, men färgen, där kan man luras, vilket jag i min enfald trodde alla fattade då jag skrev min reservation.

Sedan kan jag ju inte förstå vafrör man inte skulle kunna köra boggibussar på 1-4, möjligen kan de ju bli lite kvickare och mer lätthanterliga än befintliga ledbussar ??  fast iofs så behöver ju kanske 70-linjerna större bussar också ? vad vet jag .....


;-)

Ted Selander

Citat från: Leif D skrivet 29 januari 2008, 13:17:23 PM
---
Sedan kan jag ju inte förstå vafrör man inte skulle kunna köra boggibussar på 1-4, möjligen kan de ju bli lite kvickare och mer lätthanterliga än befintliga ledbussar ??  fast iofs så behöver ju kanske 70-linjerna större bussar också ? vad vet jag .....

Nu har jag ju redan dementerat att det rör sig om någon leverans till Busslink, men "skulle kunna köra" hänger ihop med avtalskraven. På linjerna 1-4 föreskrivs låggolvsbussar, då duger således inte Omnilink. Sedan har vi det här med boggibussens geometri, som alltså ska utredas i kombination med innerstadsgator.

/Ted

Frippe Fribas

Citat från: Karsten skrivet 23 januari 2008, 12:15:32 PM
Finns väl två på Ljusterö och så den där 4310, vilken ingår i serien 4296-4310 som levererades till Björknäs -97. 4310 myglades kvar inom sköldpaddsbuss när Swebus övertog trafiken i Björknäs.
Jo, men en viss Hr. Dingertz såg väl till att Björknäs fick den "eminenta" 4166 istället...  ;D
//Fredrik

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 januari 2008, 17:44:26 PM
Jo, men en viss Hr. Dingertz såg väl till att Björknäs fick den "eminenta" 4166 istället...  ;D
//Fredrik

Eminent var kanske inte det ord jag skulle använda.. Ett nerköp för Björknäs iaf. :P

homer

4166 = 1719 ??

isåfall ett rejält nerköp >:( äckligare buss fick man leta efter

Simon Bertilsson

Dagens boggiebussar är ju mycket smidigare, då de har styrande bakaxel. Något som knappast säfflen har.

Själv märkte jag detta i Lördags då jag fick köra lastbil med styrande bakaxel för första gången. Det var som att köra med enkel bakaxel, men stabilare i höga hastigheter. :)

Karsten

Citat från: homer skrivet 29 januari 2008, 19:42:31 PM
4166 = 1719 ??

isåfall ett rejält nerköp >:( äckligare buss fick man leta efter

Men man behövde inte leta så länge.. De H27or som övertogs från andra SL-områden var inte mycket fräshare, 1596-1597 var riktigt sunkiga. Den äldre varianten av SL Buss höga ryggar (utan skinnlapp) var inte någon kosmetisk hit, eftersom smutsen syntes alltför tydligt och därmed drog ner bussens intryck. Swebus grå säten är i så fall bättre, skiten finns där men syns inte! :-\