Frågor om "Säfflekopior"

Startat av Niklas Bygdestam, 21 januari 2008, 22:41:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Lika bra att reda ut ett begrepp som jag funderat på ett tag. Ibland måste man lufta igenom lite frågor ;D

"Säfflekopior" byggda i andra länder existerar helt klart. Aabenraa av nyare årgångar är helt klart Säfflekopior. Det går ju egentligen inte att skilja på en Säffle och en nyare Aabenraa om de är av samma årsmodell. Äldre Aabenraa var däremot lätta att känna igen och såg inte alls ut som Säffle

Och så finns Horten som också är Säfflekopior. Staffan har visat nu en bild på en sådan
http://www.savenfjord.nu/11.norge/molde_26.JPG

Inte heller dessa tycker jag går att skilja från Säffle. De ser identiska ut

Jag har därför några frågor:

När slutade Aabenraa att se ut som Aabenraa och bli "Säfflekopior" istället?

Vilka år tillverkade Horten "Säfflekopior"? Har de haft egna bussmodeller innan de började kopiera Säffle precis som Aaberaa hade?

Har det funnits fller tillverkare än Aabenraa och Horten som tillverkat Säfflekopior?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Det är väl knappast "Säffle-kopior" utan snarare var det så att Säffle Karosseri AB ägde fabrikerna i Horten och Aabenraa och förlade en del av sin tillverkning dit. Horten Karosseri fanns bara 1983-1986 och tillverkningen ägde rum i den gamla VBK-fabriken. Aabenraa var i Säffle Karosseris ägo från 1994 och lades ned 2004. 

michael k

ingen kan väl vara så full att de kopierar en säffle?
det måste ju vara bättre att kopiera en carosa ;D

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina